Két rendező, két megközelítés - Batman: a maszk mögött
Tartalomjegyzék
A mai napig három rendező szemén keresztül láthattuk megelevenedni a DC Comics hősét, Bruce Wayne-t, aki az éjszaka leple alatt felölti köpenyét, majd Batman-ként járja Gotham utcáit, bűnözőkre vadászva. A rajongókat leginkább Tim Burton és Christopher Nolan filmjei osztják meg, abban általában mindenki egyet ért, hogy Joel Schumacher pályát tévesztett - bár nekem a Batman Forever még úgy-ahogy tetszett, de inkább csak Jim Carrey és Tommy Lee Jones alakítása miatt.
Több szempontból is lehet vizsgálni ezeket a filmeket, a párhuzamokat, valamint az eltéréseket, ám sokan megfeledkeznek arról, hogy amíg Chris Nolan Batman-je fiatal, addig Burton Denevérembere már egy idősebb, tapasztaltabb, megfontoltabb személyiség - ezáltal merőben másként reagál bizonyos szituációkban, valamint sokkal borúsabb a gondolkodása is.
Nem rég a Justice League filmmel kapcsolatban merült fel, hogy a The Dark Knight Rises után ismét reboot-ot kap a karakter, mivel Nolan Batman-je nem fér bele a Ligába. Ez többnyire annak tudható be, hogy a rendező egy sokkal inkább valós talajra igyekezett elhelyezni a karaktert, így viszont messze került a Liga fantázia világától. De erről részletesebben majd később.
Először vizsgáljuk meg, mik azok a gyökeres különbségek, amik elválasztják egymástól a két rendező által vizionált Batman-t.
Variációk egy témára - a karakter megközelítése több szemszögből
Kisfiúként Bruce Wayne szüleit a szeme láttára lövi le egy tolvaj, miközben hazafelé tartanak a színházból egy sikátoron át. A gyermek bosszút esküszik, és elszántan harcol a bűnözők ellen Batman képében.
Az első lényeges különbséget már itt felfedezhetjük: Tim Burton 1989-es filmjében Batman-t úgymond készen kapjuk: megjelenik Gotham utcáin, a bűnözőkre vadászva, láthatóan tapasztaltan, már jól begyakorolt módszerekkel. A drámai hangulatot remekül megvalósító Burton csodálatos díszleteket épített, melyek kiválóan keltették életre a képregények világát. Bruce Wayne, az ember a maszk mögött minimális szerepet kap szinte, a történet inkább Batman-re fókuszál.
A történet, melyet végül Sam Hamm készített, a rejtély megfejtését vette alapul, ez lett a fő mozgatórugója - az író egy nyilatkozatban elárulta, hogy véleménye szerint attól lesz még izgalmasabb a film, ha a végén egyszer csak összeáll a kép, a kör bezárul, és ezzel eljutunk oda, hogyan lett Bruce Wayne-ből Batman. Ennek eredményeként számos képregényt mosott össze.
Érdekesség: bár a filmből végül kimaradt, de hasonlóan a Batman Begins-hez, az 1989-es Batman is tartalmazott egy jelenetet, melyben egy fiatalabb Jim Gordon találkozik a gyermek Bruce Wayne-nel szülei halálának éjszakáján.
Ezzel szemben Christopher Nolan a Batman Begins-ben egy teljesen új megközelítést választott: saját nyilatkozata szerint egy eredet történetet akart készíteni, melynek célja, hogy a közönség ne csak Batman-nel, hanem Bruce Wayne-nel is együttérezzen. Azonban a realitás talaján akart maradni, egy olyan világban, amely bármikor szembe jöhet velünk az utcán, és amelyben egy hős, egy szimbólum megjelenése sokkal kiemelkedőbb, sokkal súlyosabb szerepet kap. Ennek köszönhető, hogy a filmben megépített díszletek helyett gyakorlatilag egy tipikus amerikai nagyvárost láthatunk.
Az új történet alapjául három korai rövid Batman történet szolgált: a Batman: The Man Who Falls-ban Bruce Wayne a világot járja, harcol a bűnözőkkel, valamint különböző harcművészeti ágakkal ismerkedik meg (ezen utazások alatt találkozott először Párizsban Henri Ducard-dal, aki a filmben végül csak Rha’s Al Ghul alteregójaként jelent meg). Az első fő ellenfél, Carmine Falcone karaktere a Batman: The Long Halloween-ből jött, mely annak írói szerint is egy új, valósabb megközelítésű ellenséget teremtett Batman számára. Szintén a történet alapjául szolgált a folytatás, a Batman: Dark Victory, valamint a szintén Bruce Wayne világ körüli utazásait leíró Batman: Year One.
Nolan alap elképzelése szerint amíg Wayne a világot járja, addig Gotham városában a korrupció hatalmas méreteket ölt, míg nem eljut arra a szintre, ahonnan nincs visszaút, és ekkor jelenik meg Batman, a remény szimbóluma.