Online vásárlási szokásaink

Az online vásárlások egyre nagyobb részét teszik ki a teljes kereskedelemnek, az internet használók nagy része nem zárkózik el tőle. A piac az utóbbi évben mégis stagnált, derül ki a KutatóCentrum által készített éves E-Shopping Report felmérésből.

Ennek okait több területen kell keresni. Az online vásárlók száma jelentős mértékben növekedett, különösen nagy növekedés látható az internet penetrációban, azaz a rendszeresen netezők számában. A megkérdezettek 56%-a használja legalább heti rendszerességgel az internetet, ez a szám tavaly 49% volt. A vásárlási kedv azonban nem változott. Korábbi évek tendenciája a növekvő vásárlási kedv volt, a gazdasági válság viszont nem csak a hagyományos módon vásárlókat, hanem az interneteseket is elérte. Ennek következménye a vásárlási gyakoriság csökkenése is, ezek száma az előző évhez képest visszaesést mutat, minimálisat ugyan, de visszaesést. Aggodalomra azonban nincs ok, a válaszadók jelentős százaléka tervezi, hogy online fog vásárolni a következő 12 hónapban. Ezek következményeként a piac nem tudott bővülni.

Még mindig nagy a bizalmatlanság az online vásárlások iránt, 60% nem is tudja, milyen jogok illetik meg akkor, ha az internetről szerzi be az általa kiválasztott terméket. Ugyanis az áru átvételétől számítva 8 napon belül indoklás nélkül visszaküldheti a megrendelt terméket. Fontos, hogy megtartsuk a blokkot, átvételi igazolást, hogy később ne adódjanak problémáink. Ha a vevő úgy dönt, visszaküldi az árut, tudnia kell, hogy a visszaküldési költséget a vevőnek kell állnia, azonban más költségekkel nem terhelheti az értékesítő. Az értékesítő olyan áruért vagy szolgáltatásért nem követelhet ellenszolgáltatást, amelyet a vevő nem rendelt meg. Akkor sem jár ez fizetési kötelezettséggel, ha a tévesen kiküldött terméket a vevő nem juttatta vissza számára. A távollevők között kötött ügyletek esetében is érvényesek a szavatossági, illetve jótállási jogok, azaz, ha a termék gyártáshibás, akkor a minőségi kifogással a kereskedőhöz lehet fordulni.

Az internetes vásárlást az elmúlt egy évben legtöbben a gyorsaság és egyszerűsége miatt választották (91%), de az interneten elérhető kedvezőbb árakat is sokan kiemelték (81%). Sokan azonban még mindig attól tartanak, hogy nem tudják szemügyre venni a terméket és félnek kiadni bankkártyájuk számát. Feladatuk a webes áruházaknak többek között a bizalom kiépítése, amellyel fellendíthetik a vásárlások számát.

Az egész világon készített felmérés szerint az emberek legtöbbet, könyvet, DVD-t, ruházati cikkeket és játékokat vásárolnak az interneten. Mi magyarok inkább elektronikus cikkeket rendelünk a világhálóról. Azonban a gazdasági világválság hatására nem nőtt az online vásárlási kedv, hasonlóan a tavalyi adatokhoz, az internethasználók fele legalább egyszer rendelt a webről.

Manapság - inkább a fiatalabbak körében- egyre népszerűbb az online szállásfoglalás. Sokat spórolhat az ember, ha nem kell utazásirodákat végigjárnia, hanem pár kattintással lefoglalhatja a számára kedvező szálláshelyet akár még kedvezményekhez is juthat, hiszen már rengeteg akciót hirdetnek a szállodák, ha az interneten foglalnak. Valamint nem kell attól tartani, hogy az utazásirodák horribilis közvetítői díjat vonnak le. Szerencsére már itthon is lehetőség van vonat, busz vagy repülőjegyet váltani, elkerülve ezzel a kígyózó sorokat a pénztár előtt. Tehát érdemes az ilyen cégeknek is nyitottaknak lenni a világháló felé, ezzel sok időt megtakarítva vendégeik/ utasaik számára.

Korábban beszámoltunk friss internetezési szokásainkról . Véleményem szerint ha így növekszik a tendencia akkor már csak a vásárlókat a biztonságról kell meggyőzni és pár éven belül akár már a nagyobb bevásárlásokat is a világhálón bonyolíthatjuk le.

A felmérés ingyenesen letölthető: http://www.kutatocentrum.hu/tanulmanytar oldalról valamint a bővebb kiadás megvásárolható.