Finnováció 2012 – új kihívások előtt a pénzügyi szektor

Az IND Group és a Kirowski Isobar immár negyedik alkalommal rendezte meg Magyarország egyetlen pénzügyi innovációkkal foglalkozó tematikus eseményét, a Finnováció Konferenciát. Az esemény idén először kiegészült: a látogatók a szokásos előadások mellett a délutáni órákban szakmai workshopokon is részt vehettek, ahol a pénzügyi szektor aktuális kihívásait érintő feladatokat oldottak meg közösen gondolkodva.

A pénzügyi szektor szereplőinek szóló Finnovációt 2009 óta szervezi meg az IND Group és a Kirowski Isobar – a rendezvény legfőbb célja, hogy előrevetítse, mi várható a digitális banki világban – itthon és külföldön. Az idén november 8-án tartott rendezvényen 130-an vettek részt, több mint 30 pénzügyi szolgáltatót képviselve, hogy meghallgassák a legkülönfélébb, mégis egytől egyig aktuális témákat érintő előadásokat.

Napindító beszédében az IND Group ügyvezetője, Vinnai Balázs felvázolta, hogy az utóbbi években részvényeik értékét növelő cégek azok, akik innovatív szolgáltatásokat kínálnak, szemben a bankokkal, akiknek a cégértékük a válságban lezuhant szinten stagnál azóta is. Emellett azt is kimondta, hogy ha a bankszektor nem fektet energiát az innovációba, néhány év múlva akár az elsődleges ügyfélkapcsolatot is elveszítheti és pénzügyi háttérrendszer szolgáltatóvá zsugorodhat, miközben az innovatív pénzügyi szolgáltatásokat, és ezáltal ügyfélélményt biztosító cégek előretörnek.

Vinnai mellett a szektor olyan képviselői szólaltak fel, mint a Magyar Bankszövetség főtitkára, dr. Kovács Levente, Philippe Racine az Ekominitől, valamint a ZUNO Bank magyarországi ügyvezető igazgatója, Eölyüs Endre. Az alaphangot megadó előadást az ország legismertebb toxikológusa, dr. Zacher Gábor tartotta, aki a mindennapi függőségeinkről, ezen belül a kütyümániáról, a „valamiből kimaradás” miatti folyamatos online létről, a felgyorsult tempóról beszélt a hallgatóságnak. Függőség vagy természetes evolúció? Az üzenet mindenképpen az, hogy a bankoknak fel kell készülniük; ahhoz, hogy a mai tinédzsereket, tehát a jövőbeli értékes ügyfeleket magukénak tudhassák, minden online és mobil eszközön olyan szolgáltatást kell nyújtaniuk, ahol pár kattintással bármit el lehet intézni.

Andrási Tamás a Bellresearch-től a 14-18 éves korosztály pénzügyi szokásairól, tudatosságáról beszélt; az előadásból kiderült, hogy ennek a csoportnak alig van bankkapcsolata, és ezen általában az változtat, amikor először diákmunkát vállalnak, vagy vidéki, külföldi tanulás miatt szükségessé válik a bankszámla nyitása. Ilyenkor jellemzően a szülők bankjánál nyitnak számlát, ezért az alacsony bankváltási hajlandóság miatt fontos kérdés a bankoknak, hogy mivel tudják magukhoz vonzani ezt az egyre fontosabb célcsoportot. Andrási Tamás szerint már 5-6 éves korban érdemes lenne elkezdeni a gyerekek pénzügyi jártasságának megalapozását, ennek érdekében egy sor, különböző alkalmazás, online játék már elérhető a világ másik felén. Ezek játékosan próbálják elmagyarázni a gyerekeknek a pénzügyi, banki világot és azokat a kifejezéseket, amelyek ismerete komoly előnyt jelenthet majd az első bankkapcsolatuk során.

A Bellresearch-t a ZUNO Bank magyarországi ügyvezető igazgatója, Eölyüs Endre követte a színpadon, aki a „Less bank, more life” mottóra épülő online banki koncepciót mutatta be, amely 2010-es, szlovákiai indulása óta már Csehországban is elérhető az ügyfelek számára. A modell lényege, hogy nincsenek bankfiókok, a kapcsolattartás az ügyfelek és a szolgáltató között csak online, illetve telefonos csatornákon zajlik, ami alacsonyabb költségeket jelent mindkét félnek, valamint egyszerűbb, átláthatóbb és gyorsabb bankolási lehetőséget nyújt az ügyfelek számára.

Az Ekominit képviselő Philippe Racine előadásában ismét előtérbe került a pénzügyi tudatosság témaköre. Az általuk kínált megoldás a korábban említett, 5-6 éves korosztály számára nyújt lehetőséget az alapvető pénzügyi ismeretek megszerzésére, oly módon, hogy a szülők is követhessék a gyermekek tevékenységét.

Az IND Group fejlesztési vezetője, Nyíri József az internetbank változó szerepéről tartott érdekes előadást, azt feszegetve, hogyan válhatnak az online felületek észrevétlenül az ügyfelek pénzügyi tanácsadójává, ezáltal teljes értékű értékesítési csatornává. Az idei New York-i Finovate-en bemutatott újdonságok mellett természetesen az IND pénzügyi tervezési koncepciója is szóba került, amelynek lényege éppen az, hogy az ügyfelek a saját, tényleges élethelyzetük megoldásához kapjanak segítséget bankjuktól, legyen az lakásvásárlás, gyermekvállalás vagy előrelátóknak a nyugdíjas évekre való tartalékgyűjtés.

A Kirowski Isobar képviseletében Tresó Károly beszélt a webes közönség változó tartalomfogyasztási szokásairól, és arról, hogy miként lehet ezekkel lépést tartani. A kihívást az okozza, hogy a mobiltelefonok, táblagépek, könyvolvasók, notebookok, asztali gépek és számtalan más eszköz képernyőjének eltérő felbontása, fizikai mérete és a használat módja megnehezíti az élményszerű böngészést. Ráadásul a fogyasztók nem állnak meg egy képernyőnél, jellemző, hogy mobiltelefonon kezdik egy-egy pénzügyi probléma megoldását, majd asztali gépen fejezik be, ezért fontos az egységes élmény biztosítása minden esetben. A megoldás a rugalmas design szemlélet, az úgynevezett responsive web design lehet.

A délelőttöt záró Demoblokkban az IND Group fejlesztői élőben mutatták be a cég néhány újdonságát: A Gamfication koncepció lényege, hogy a Foursquare-hez, vagy az Endomondóhoz hasonlóan a felhasználók a pénzügyek intézése során játékos elemekkel találkozzanak, például virtuális jelvényeket kapjanak, amelyeket aztán megoszthatnak a különféle közösségi hálókon. A P2P (peer-to-peer) utalás alapja, hogy egyszerűsítve a folyamatot, akár a másik fél bankszámlaszámának ismerete nélkül is lehetséges az utalás, például Facebookon keresztül is.

A konferenciát egy workshop követte, ahol a látogatók csoportokba szerveződve egy-egy érdekes, interaktív kerekasztal beszélgetésen vettek részt, amelyen adott feladatot kellett megoldaniuk. Ennek során olyan témákat jártak körül, amelyek nagymértékben befolyásolhatják a pénzügyi szektor jövőjét; volt olyan asztal, ahol a multiscreen experience tervezés (mobil, tablet, pc) került a középpontba, más csapatok pedig a közösségi média szerepét járták körül, vagy éppen a gyerekek pénzügyi tudatosságának fejlesztésével kapcsolatban gondolkodtak együtt. A résztvevők rendkívül nyitottan és lelkesen indultak neki a az innovatív digitális banki megoldások kidolgozásának, aminek eredményeit a workshopokat követő kerekasztal beszélgetések során osztották meg egymással.