2014 az okosórák és okosszemüvegek éve lesz

Idén robbanásszerű növekedés várható a viselhető eszközök piacán. Okosórákból és okosszemüvegekből, az egészségi állapotot mérő és sportoláshoz használt eszközökből 10 milliót is értékesíthetnek világszerte, ami 3 milliárd dolláros piacot jelent.[1] A téma aktualitását és népszerűségét jelzi, hogy március 12-én a budapesti Millenárison több száz látogató gyűlt össze az év első Telenor Okostelefon Akadémiáján, hogy meghallgassa a viselhető technológiáról szóló előadásokat és kipróbálja a gyártók által kiállított legújabb okoseszközöket.

Az év elejére a meghatározó készülékgyártók mind megjelentek valamilyen, a sci-fikből ismerős futurisztikus viselhető okos eszköz hétköznapi használatra szánt változatával. Az előrejelzések szerint a viselhető eszközök térnyerése 2014 egyik legmeghatározóbb technológiai trendje lesz, az azonban, hogy pontosan milyen területeken lesz a legsikeresebb, és az életünk valóban mindennapos kiegészítőivé válnak-e, egyelőre nyitott kérdés.

Az egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó ilyen eszköz a Google okosszemüvege, amely viselője látómezejébe digitális információkat vetít. A kereskedelmi forgalomban egyelőre nem kapható, csak fejlesztő cégek számára elérhető Google Glasst az Okostelefon Akadémia nyitó előadásában Maróy Ákos, az EU Edge alapítója mutatta be.

„A viselhető eszközök óriási potenciált jelentenek, de sok tekintetben nagyon képlékenyek még; ilyen például a felhasználói élmény: a gesztus-, a hang- vagy a szem általi vezérelhetőség terén sokat kell még finomodniuk. A bennük rejlő valódi potenciált a felhasználói szokások fogják meghatározni. Legyen szó akár a Google Glasshoz hasonló eszközről vagy már kereskedelmi forgalomban elérhető termékről, azt, hogy ezek közül melyiknek van létjogosultsága és mely funkciók ellátására a legalkalmasabbak, a fogyasztók döntik el azáltal, hogy elkezdik a nekik tetsző módon használni, a fejlesztők pedig ehhez alkalmazkodva alakítják tovább az eszközöket.” – mondta el Maróy Ákos, aki a jövő lehetőségeit tekintve két fő területet emelt ki.

Digitális önismeret
Az okostelefonok beépített szenzorai segítségével a felhasználók képesek saját magukról és környezetükről különféle adatokat rögzíteni és feldolgozni; számos alkalmazás létezik például a sportteljesítmény, az étrend és az alvásminőség monitorozására és értékelésére. A „quantified self”, azaz digitális önismeret lehetőségeit a viselhető technológia még tovább bővíti. Az okostelefonokhoz csatlakoztatható lépésszámláló, pulzus- és vérnyomásmérő eszközökkel a felhasználók még többféle adatot képesek magukról és szervezetük működéséről rögzíteni, ami segítségükre lehet az életmódjuk megváltoztatásához és egészségük javításához. A viselhető eszközöknek tehát hatalmas jelentősége lehet az egészségügy terén, a tendencia pedig azt mutatja, hogy a felhasználók adatait rögzítő funkciók, például a pulzusmérés hamarosan az okostelefonok alapfunkciói közé tartoznak majd.

Kiterjesztett valóság
Maróy Ákos szerint a Google Glass és társai esetében az olyan egyszerű funkciók, mint például az üzenetek megjelenítése önmagában nem biztosítja ezen eszközök létjogosultságát, bár kétségtelen, hogy például vezetés közben, vagy a fogyatékkal élők számára ez igen hasznos lehet.

„Az okosszemüvegek egyik fő potenciálját az jelenti, hogy képesek tömegek számára elérhetővé tenni a kiterjesztett valóság (augmented reality) alkalmazását, ami a játéktól kezdve az oktatáson át az egészségügyig sokrétű felhasználásra ad lehetőséget. A hordható eszközök segítségével a valós világ nem csak további, a felhasználó számára hasznos információval bővül ki, de az általuk megtapasztalt élmény valós tetteikre is hatással lehet. A valóságra rárajzolt információk és kezelő felületek segítségével módosíthatunk pl. utazási útvonalunkon, elzárhatjuk az otthon égve felejtett gázsütőt és az autó mellett állva parkoltathatjuk be azt úgy, hogy csak ránézünk a kinézett parkolóhelyre.” – mondta el a szakember, hozzátéve, hogy az okosszemüvegek evolúciója egyrészt az egész látómezőt lefedő szemüvegek (például a SpaceGlass), illetve a miniatürizálás és azok hagyományos szemüvegkeretbe való integrációja felé fog elmozdulni.

A Telenor célja az Okostelefon Akadémia sorozattal
A Telenor célja az Okostelefon Akadémia sorozattal, hogy nyitott hangulatú rendezvényeken közérdekű, az egyre bővülő okostelefon-felhasználói kör számára releváns, előremutató témákat mutasson be. Ennek szellemében invitálja előadónak a szakterületek hiteles szakembereit, biztosít bemutatkozási lehetőséget hazai fejlesztőcsapatok számára és kínál alkalmat a vendégeknek, hogy kérdéseiket, észrevételeiket közvetlenül a szakemberekkel vitathassák meg. Az idei első, – a rendezvénysorozat életében 5. – Okostelefon Akadémiát több mint 400 résztvevő látogatta, 15 kiállító valamint 5 színpadi program színesítette az estét, a viselhető okos eszközöket középpontba helyezve.