Nic Cage ezúttal autóval jön a pokolból - Féktelen harag 3D
Tartalomjegyzék
Patrick Lussier és Todd Farmer, a Véres Valentin 3D alkotóinak új filmjében egy felturbózott ’69-es Dodge Chargerrel felszerelt, bosszúszomjas apa levadássza a sátáni szektavezért, aki lemészárolta lányát, és elrabolta az unokáját. A Féktelen harag vérben fürdő hősei megjárják a poklok poklát – menő kocsikkal, bazi nagy puskákkal és száraz humorral. Mindez szemkápráztató, csontrepesztő 3D-ben.
John Milton (Nicolas Cage), a szökött fegyenc annak idején magára hagyta tinédzser lányát. Most eget és földet megmozgat, hogy újszülött unokáját kiszabadítsa egy vérszomjas szekta karmai közül, akik holdtöltekor fel akarják áldozni a kislányt.
Hősünknek mindössze három napja maradt, hogy megtalálja őket. Segítségül hívja Pipert (Amber Heard), a gyönyörű pincérlányt, akinek menő a kocsija és kemény az ökle. Együtt kutatják fel Jonah Kinget, a gyilkos messiásjelöltet (Billy Burke) és sátánimádó gyülekezetét.
Ahogy fogynak a percek, Milton és Piper Coloradótól Louisianáig igazi mészárszéket hagynak maguk mögött. Kegyetlen bérgyilkosok és dühös rendőrök üldözik őket, és egy Könyvelőként emlegetett, titokzatos, halálos figura (William Fichtner). Milton, akit szinte emberfeletti harag tüzel, végül szemtől szembe kerül Kinggel és fanatikus híveivel. Utolsó esélyt kap lelke megváltására…
Patrick Lussier rendező és Todd Farmer író már akkor elkezdtek beszélgetni második közös projektjükről, mielőtt első együttműködésük, a Véres Valentin 3D nagy közönségsikert aratott volna. A horrorfilm több mint százmillió dollárt jövedelmezett világszerte, és ez arra motiválta az alkotókat, hogy további kísérletezzenek a forradalmi 3D-technológiával.
A Féktelen harag ötlete akkor született meg, mikor gyermekkoruk kedvenc adrenalinbomba akciófilmjeiről kezdtek beszélgetni. „Todd-dal azon gondolkodtunk, mit csináljunk legközelebb – mondja Lussier. – Szóba kerültek az 1967 és ’75 között készült akciófilmek, Steve McQueen és Charles Bronson mozijai. És az élethű autós üldözések. Annak idején még nem komputer-trükkökkel operáltak: igazi emberek ültek a volán mögött. Ezt akartuk visszahozni a mai moziba, de 3D-ben.”
Farmer és Lussier külön-külön írtak már sikeres horrorfilmet, az akciófilm műfajában azonban nem volt tapasztalatuk, kivéve, hogy mindketten nagy rajongói. „Mikor Los Angelesbe költöztem, akciófilmeket akartam írni – mondja Farmer. – Olyanokat, mint amilyeneken felnőttem, és amilyeneket ma már nem csinálnak. Az volt bennük az egyik legérdekesebb dolog, hogy a főhős nem feltétlenül rendes ember. Manapság a hősnek patyolattisztának kell lennie, de szerintem az életben senki sem patyolattiszta. Ha a hős rosszfiú, élvezet róla írni, és élvezet a színésznek is eljátszani.”
Ha pedig 3D-vel gazdagítják a hetvenes évekbeli road movie stílust, az alkotók szerint ez azonnal berántja a nézőket ebbe az erőszakos, izgalmas világba. „Ez egy akciófilm, egy road movie, mintha a hetvenes években készült volna – mondja Lussier. – Ilyet 3D-ben még nem csináltak. Beülünk a volán mögé Nic Cage-dzsel. Minden akció a közönséggel is megtörténik.”
A film technológiai, technikai kihívásai örömteli feladatnak bizonyultak Lussier és Farmer számára. „Arra akartunk építeni, amit az előző filmből megtanultunk – mondja Farmer. – Néhány filmben a 3D csak effekt, de nálunk a történetmesélés szerves része. A Véres Valentin 3D inkább effektekre épült, de a technológia időközben annyit fejlődött, hogy komplett új világokat kreálhatunk a segítségével.”
A filmalkotók első ötlete az volt, hogy antihősük, John Milton legyen rossz ember, aki megszökik a börtönből, hogy megmentse lányát. „Bosszút akar állni – bármi áron” – szögezi le Farmer.
De Lussier és Farmer hamarosan természetfeletti elemeket is bevontak ez eladdig földhöz ragadt történetbe. Milton üldözője, a Könyvelőként ismert titokzatos figura az alkotási folyamatban fontos szereplővé nőtte ki magát. „Végül is a Könyvelő figurája Milton figuráját is átalakította a fejünkben – mondja Lussier. – Ha belőle misztikus karaktert faragunk, akkor Miltonnak is valahonnan máshonnan kell jönnie.”
„Ahogy átbeszéltük az ötletet, beugrott: mi van, ha nem is a börtönből szökött meg? – mondja Farmer. – Mi van, ha a pokolból?”
Mikor elkészült a forgatókönyv, megkeresték vele Michael De Lucát, Hollywood egyik legbefolyásosabb producerét, A szellemlovas, a Testvérek, a 21 – Las Vegas ostroma alkotóját. „Megkérdeztük Mike De Lucát, mit javítana ki a könyvben – mondja Farmer. – Mire ő: semmit! Menjünk, forgassuk le! Ilyet még életünkben nem hallottunk producertől.”
„Szeretem az ilyen filmeket – mondja De Luca. – Plusz tutira vettem, hogy Nicolas Cage-nek is tetszeni fog a szkript, amilyen autóbolond!”
Az alkotók az Oscar-díjas színészt szemelték ki John Milton szerepére. „Abban a percben, hogy De Luca és én beszélgetni kezdtünk Nickel a Féktelen haragról, éreztük, hogy szenvedélyes partnerre leltünk benne – mondja Lussier. – Tökéletes hős a filmünkhöz.”
Cage-ről köztudott, hogy érdekli a misztikum. A szellemlovasban, A képletben és A varázslótanoncban is természetfeletti témákkal kacérkodott. „De ez a könyv megdöbbentett – mondja Cage. – Életemben nem olvastam még ilyet. És ez jó. Kellemetlenül éreztem magam közben, és ez színészként is felkeltette az érdeklődésemet.
A Féktelen harag nem más, mint adrenalin, izgalom, humor – teszi hozzá. – Tetszik, hogy van benne humor – kell is, hiszen a történet annyira extrém. Remélem, hogy a közönség is inkább vígjátékként értékel bizonyos jeleneteket. Ez a film az éjféli előadások közönségének készült, és én ennek nagyon örülök.”
A Féktelen haragban John Milton egy csábos fiatal nő felturbózott izomautójában szeli át Amerikát. „Ez a bosszú és a megváltás útja… Milton rejtélyes, enigmatikus figura – mondja Farmer. – Úgy írtuk meg a filmet, hogy sohase legyen tiszta a karaktere. Úgy hozza a sors, hogy összekerül ezzel a gyönyörű fiatal nővel, aki a lányára emlékezteti. De ez nem egy szexuális kapcsolat, hanem egy apa–lánya-sztori. Apa–lánya-sztori egy csomó korhatáros akcióval, vérrel, villantással, szexszel, és mindennel, ami még belefér!”
A szerzők négy különös mellékszereplővel támogatták meg a történetet. „Ami a dolog érdekessége, hogy bizonyos fokig minden figuránk rossz ember – mondja Lussier. – Jonah King, a főgonosz, akit Billy Burke alakít, velejéig romlott és baromi vicces. Piper, a lány szókimondó, erőszakos és szexi. A Könyvelő, akit William Fichtner alakít mindenhová követi Miltont, az a feladata, hogy vigye vissza Miltont a pokolba.”
„Félreértés ne essék: Milton nagyon rossz ember – mondja Lussier. – Rossz ember, aki most valami jót akar tenni. Megérdemli a poklok poklát. De akik vissza akarják oda vinni, azok nem törődnek vele, hogy most mit csinál, vagy hogy miért csinálja.”
Milton és a Könyvelő sok tekintetben rokonlelkek: a vad és a vadász archetípusai. „Bizonyos fokig ők ketten ugyanaz az ember – mondja Farmer. – Mindkettő nagyon céltudatos. Milton vissza akarja szerezni a kisbabát. Mindegy ki áll az útjában, kit kell hozzá kihasználnia, eldobnia, legázolnia, megölnie. Vissza akarja szerezni a kisbabát. A Könyvelő pedig el akarja kapni Miltont, mindegy, hogy mi az ára. És furamód a film vége felé rájönnek, hogy csak akkor érhetnek célt, ha együttműködnek.”
„Ahogy mondtam, ebben a filmben mindenki rossz, még a főhős is – folytatja Farmer. – De a rossznak vannak fokozatai, és ettől volt nekünk is élvezet megírni, a színészeknek pedig eljátszani ezt a történetet, amely végül is a megváltásról szól.”
„A filmet az akcióőrülteknek csináltuk, akik szeretik az izgalmas kalandokat és az erős nőket – mondja. – Amber Heard Piper szerepében nem csak lelkesen lövöldöz, de szívesen szájon vágja bármelyik pasit.”
Lussier és Farmer egyetértenek: filmjeiket saját maguknak írják, és a Féktelen harag olyan film, amit szívesen megnéznének a moziban. „Ez a film egy hullámvasút – mondja a rendező. – Elképesztően erőszakos, provokatív, a figurák brutálisak és szórakoztatóak. Élvezni fogjátok!”
A Féktelen harag kietlen világát olyan okos, megalkuvást nem ismerő karakterek népesítik be, akik semmitől sem hátrálnak meg, ha a céljukról van szó. Mindnyájan erős figurák, igazi jutalomjáték ez Hollywood legjobb színészeinek.
„Baromi szerencsés vagyok ilyen színészekkel – mondja Lussier. – Először is itt van Nic Cage, aki John Miltont játssza, a férfit, kinek lányát lemészárolta egy kegyetlen szektavezér. Milton meg akarja torolni a lány halálát, de közben meg akarja menteni újszülött unokáját is, akit ugyanaz a férfi rabolt el. Útja során Miltonból valamiféle természetfeletti jelenség válik – semmi sem állíthatja meg, megmenti az unokáját.”
Cage-ben az alkotók olyan színészre leltek, aki intelligenciát, féktelen becsvágyat és emberséget hozott a szerepébe. „Nic alakításában Milton karaktere a közönség számára is átélhető – mondja a rendező. – Milton ugyan könyörtelen alak, de Cage olyan magával ragadóan játssza, hogy az megérinti a nézőt.”
Cage felkészülten érkezett a forgatásra, és hozta a saját ötleteit is arról, ki is ez a rejtélyes John Milton. „Libabőrös lettem, valahányszor átlényegült Miltonná – jegyzi meg Farmer. – Olyasmit hozott ki a figurából, amit bele sem írtunk. Ha jó írónak látszunk, akkor az csakis Nic miatt van.”
Mikor Milton pokoli bosszúhadjárata csődöt mond, rekrutálja Pipert, az energikus pincérlányt, akinek rossz a modora, viszont gyors a kocsija. „Milton érzi, kell neki egy segítőtárs – mondja Lussier. – Azért választja Pipert, mert pont ilyen csaj kell neki. Piper élete váratlan fordulatokat vesz, ezért Milton mellé csapódik, és együtt vágnak neki az útnak.”
Hajmeresztő kalandjaik során Milton és Piper egészen összebarátkoznak, de viszonyuk egy percig sem romantikus. „Ez a férfi valahogy jóvá akarja tenni, hogy cserben hagyta a lányát – mondja Lussier. – Olyasvalakit kerestünk a szerepre, aki remek ellenpárja Miltonnak, ugyanakkor fogadott lánya is lehet. Mikor végigvettük a színésznőket, Amber Heard neve hamar előtérbe került. Nem elég, hogy gyönyörű, de bájos, tüzes, vad is.”
Heard rögtön érezte, hogy a Féktelen haragból valami igazán különleges sülhet ki, amint elolvasta a forgatókönyvet. „Az biztos, hogy ilyen figurával még nem találkoztam – mondja a színésznő. – Piper cowboycsizmát hord, káromkodik, fegyvere van, Chargert vezet, pincérkedik egy kisvárosban, s közben aranyból van a szíve. Piper nem sablonos figura, képen is törölne, ha ezt mondanád rá. Fegyvert ragad, és kiáll magáért, ha arról van szó.”
Heard mint magánember maga is izomautót vezet, és mint Piper, számos hasznos adottsággal bír. „Például a világ minden egyes pisztolyához ért – mondja Lussier. – Sokat hozzátett a karakterhez saját magából, s így Piperrel nem várt mélységekbe jutottunk.”
A furcsa figurák között is a legfurcsább a Könyvelő, akit William Fichtner alakít. A pokolból küldték, hogy elkapja Miltont. Fichtner Könyvelője feketén komikus karakter, aki szupererejét egészen szokatlanul használja. „Ritkán olvasni ilyen menő, izgalmas, eredeti könyvet, ilyen vad, őrült figurákat. Mégis minden figurának oka van ott lennie a történetben. Egy ilyen jó forgatókönyvnél nincs más dolga a színésznek, mint kipótolnia a hézagokat” – mondja Fichtner.
De hogyan készüljön fel az ember egy Könyvelő-szerű figura eljátszására? „Nem volt mihez viszonyítani – mondja Fichtner. – Nincs neki archetípusa. Képzelőerő kellett hozzá, hogy kipótolhassam a hézagokat. Jókat beszélgettünk Patrick-kel és Todd-dal, és jó volt az is, hogy ekkora szabadságot kaptam tőlük.”
Jonah King, az ördögi demagóg, aki megölte Milton lányát, és most az unokájára fáj a foga, szintén küldetést teljesít: el akarja szabadítani az Apokalipszist. Meggyőzte híveit, hogy ők együtt fogják uralni a szép új világot. „Az első vázlatban Jonah amolyan szélhámos volt – mondja Farmer. – Aztán a későbbi változások fényében átírtuk: minden egyes szavában őszintén hisz.”
Billy Burke játssza Kinget. Mikor elolvasta a forgatókönyvet, nem hitt a szemének. „Ezt tényleg leforgatják? Olyan volt, mint egy király képregény, pedig nem is képregényen alapul. Ahogy olvastam tovább, csak még királyabb lett az egész. Messze átlépi a mai filmek korlátait.”
Burke meghallgatása kivételesen jól sikerült, mondja Lussier. „Hihetetlenül tetszett. Az akcentusa, az egész stílusa csábító, ijesztő, erőteljes volt. Meglepett, mikor elmondta, hogy most, ott előttünk olvasta fel először hangosan a szerepet.”
A Féktelen harag szereplői különféle járművekkel – izomautókkal, buszokkal – verik fel az út porát Coloradótól Louisianáig. A Féktelen harag számos korabeli autót kínál a felspécizett, ötvenes-hatvanas évekbeli hot rodok rajongóinak: köztük egy 1969-es Dodge Chargert, egy 1971-es Chevelle-t, egy 1964-es Rivierát és egy 1957-es Chevyt, plusz egy Morgan kiállítási darabot, tucatnyi kamiont, egy Lincolnt, egy hidrogénszállító kamiont, sőt egy Hyundai Sonatát.
„Nem vagyok oda a kocsikért – vallja be Lussier. – De nagyon tetszik, ahogy az izomautók kinéznek, főleg 3D-ben. Hosszú vonalaik, idomaik tökéletesen illenek a technológiánkhoz.”
A kocsiknak is tartottak „szereplőválogatást.” A Féktelen harag eredeti forgatókönyvében a hős autója egy Pontiac GTO volt, de a 3D-tesztelés során kiderült, hogy az 1969-es Charger messze felülmúlja a másikat. „A Charger iszonyú jól néz ki 3D-ben, így hát őt választottuk – mondja Farmer. – A Charger vonalai, a kerekek, minden csodásan mutat 3D-ben.”
A filmalkotók a hetvenes évek akciófilmjei előtt szerettek volna tisztelegni művükkel, ezért a hajmeresztő autós üldözéseket és félelmetes kaszkadőr-mutatványokat egy az egyben végrehajtották a forgatáson, és hanyagolták a komputeres trükköket. „Ami azt is jelenti, hogy tényleg Nic Cage vezeti a kocsit forgalommal szemben, ő szlalomozik ott embertelen tempóban – mondja Lussier. – Nic kivételes sofőr. Nehéz volt vele lépést tartani, annyira megküldte a kocsit.”
Ami Amber Heardöt illeti, ő sem akart kimaradni a mókából, és a dublőrére hagyni a sofőrködést. „Johnny Martin kaszkadőr-koordinátorral dolgoztam, ő csinálta a Tolvajtempót. Megtanított mindenre, amit a normális életben ki sem szabad próbálnunk. Megtanított verekedni is. Párszor jól megütöttem. Hát igen, előjött a texasi vérem!”
A rendező minden előkészületet megtett a színészek és az autók biztonsága érdekében, de Heard leküzdhetetlen kalandvágya még őt is kiborította. „Amber nem igazán érez félelmet, ezért jó párszor aggódtam érte – mondja Lussier. – A félelem jó dolog, életben tart. Akármit is kellett csinálni, Amber mindenre azt mondta: megcsinálom!”
„Úgy vágtunk neki minden jelenetnek, hogy az a lehető legbiztonságosabb legyen – folytatja. – Nemcsak a színészeinket kellett megvédenünk, de a kocsijainkat is. Alaposan túlhajszoltuk ezeket a remek klasszikus járgányokat.”
Nem veszélytelen dolog ötvenéves autókat így megterhelni, mondja a rendező. „Nehéz volt őket csúcsformában tartani. Az egyik jelenetben elrepült a tengely. Le kellett állnunk a forgatással, amíg valaki rá nem jött, hogyan tegyük vissza. És ilyesmi többször is előfordult.”
A forgatásra „a legjobb sofőrök, a legjobb autóugrók, a legjobb pirotechnikusok jöttek el – mondja Farmer. – Mindenki eljött. Ha megnézzük a listát, olyan, mintha nagy költségvetésből dolgoztunk volna, annyi név van rajta. Fantasztikusak ezek az emberek. Nem lehetett tőlük olyat kérni, amit ne tudtak volna teljesíteni. Azért néz ki olyan jól a film, mert ilyen keményen odatették magukat.”
A filmet 3D-ben forgatták a Paradise FX rendszer segítségével. Ezt a technológiát használták a Véres Valentin 3D-n is, de mostanra jelentősen tovább is fejlesztették.
„Olyan, mintha benne lennél a jelenetben – lelkesedik Lussier. – A film végén elszabadul a pokol. Füst van mindenütt. Megnéztem 3D-ben, és tudtam, hogy ezt utómunkában nem lettünk volna képesek megcsinálni. Nem ilyen mélységben, ennyi rétegben. Szóval megérte eleve 3D-ben forgatni.”
A színészek korábban nem dolgoztak 3D-kamerák előtt. „Részben azért vállaltam a filmet, hogy a 3D-formátummal kísérletezgessek – mondja Cage. – Hogy kipróbáljak valami újat. 3D-nél kibővítjük, megnyújtjuk a mozdulatokat. Nagyon kreatív dolog ez, mintha táncolnék.”
A Féktelen haragot Shreveportban, Louisianában forgatták. „Nem volt kétszázmillió dollárunk, így mindent okosan kellett megoldanunk – mondja Farmer. – Shreveportban megtaláltuk az összes helyszín mását Coloradótól, az út kezdetétől egészen Louisianáig, ahol a finálé játszódik.”
NICOLAS CAGE (Milton) Oscar-díjas színész, aki akcióban, drámában, vígjátékban egyaránt otthonosan mozog. Eredeti neve Coppola: Francis Coppola unokaöccse. Legutóbb A varázslótanoncban (The Sorcerer’s Apprentice), a Ha/verben (Kick-Ass) és a Boszorkányvadászatban (Season of the Witch) láthattuk. Jelenleg forgatja a Szellemlovas folytatását (Ghost Rider: Spirit of Vengeance). További filmjei: Mocskos zsaru – New Orleans utcáin (Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans), A képlet (Knowing), A szellemlovas (Ghost Rider), A nemzet aranya 1–2. (National Treasure). A Las Vegas, végállomásban (Leaving Las Vegas) alkoholistát játszott – ezért Oscar-díjat és számos más elismerést begyűjtött. Ugyancsak Oscar-díjra jelölték az Adaptációért (Adaptation). 2002-ben rendezőként is kipróbálta magát: a „Sonny” című filmmel debütált.
AMBER HEARD (Piper) korunk egyik legfelkapottabb ifjú színésznője. Filmjei: Péntek esti fények (Friday Night Lights), Kőkemény Minnesota (North Country), A mostohaapa (The Stepfather), Zombieland, Majd meghalnak Mandy Lane-ért (All the Boys Love Mandy Lane), Az informátorok (The Informers), „The Joneses”, „And Soon the Darkness”, Ananász-expressz (Pineapple Express), amelyért a Movieline’s Young Hollywood díját kapta.
WILLIAM FICHTNER (A Könyvelő) sokoldalú, termékeny színész – megkülönböztetett helye van Hollywoodban. Filmjei: Párterápia (Date Night), Jégi dicsőségünk (Blades of Glory), Ütközések (Crash), Csonttörő (The Longest Yard), A Sólyom végveszélyben (Black Hawk Down), Négybalkéz (What’s The Worst That Could Happen), Viharzóna (The Perfect Storm), Dögölj meg, drága Mona! (Drowning Mona), Equilibrium, Ultraviola (Ultraviolet), Armageddon, Szemtől szemben (Heat), Kapcsolat (Contact), Nyomás! (Go), Strange Days – A halál napja, Halálkanyar (Switchback). A tévében három évadon át játszotta A szökés (Prison Break) FBI-ügynökét.
BILLY BURKE (Jonah King) az Alkonyat-sorozatban Kristen Stewart apját játssza. További filmjei: Gyilkosság online (Untraceable), A szerelem bősége (The Feast of Love), Törés (Fracture), A tűzből nincs kiút (Ladder 49), A pók hálójában (Along Came a Spider), Korlátok nélkül (Without Limits). Hat epizód erejéig feltűnt a 24 második évadában. Billy képzett zenész, gitározik, zongorázik. Évekig a The Outcast Theater zenekarral játszott, most váltott szólókarrierre.
DAVID MORSE (Webster) sokoldalú színész – moziban, televízióban, színházban. Sean Penn két korai rendezésében tűnt fel: Indián vér (The Indian Runner), Menekülés az éjszakába (The Crossing Guard). Legutóbb A bombaszakértőben (The Hurt Locker) volt egy beugrása. További filmjei: Atlantisz gyermekei (Hearts in Atlantis), Halálsoron (The Green Mile), Táncos a sötétben (Dancer in the Dark), Túszjátszma (Proof of Life), 16 utca (16 Blocks), Tűzforró Alabama (Crazy in Alabama), Nincs alku (The Negotiator), A szikla (The Rock), 12 majom (12 Monkeys), Disturbia. Az amerikai nézők elsősorban az Egy kórház magánélete (St. Elsewhere) című tévésorozatból ismerhetik.
TOM ATKINS (Cap) színházi színész, játszik Pittsburgh-ben, a Broadwayn, és off-Broadwayn. Filmjei: Féktelen harag (Drive Angry), Véres Valentin 3D (My Bloody Valentine), Csapdában (Trapped), Menekülés New Yorkból (Escape From New York), Halálos fegyver (Lethal Weapon), Bob Roberts, Árral szemben (Striking Distance), illetve olyan horrorok, mint A köd (The Fog), Creepshow, Halloween III.