Nic Cage ezúttal autóval jön a pokolból - Féktelen harag 3D - A filmről

Tartalomjegyzék

Patrick Lussier rendező és Todd Farmer író már akkor elkezdtek beszélgetni második közös projektjükről, mielőtt első együttműködésük, a Véres Valentin 3D nagy közönségsikert aratott volna. A horrorfilm több mint százmillió dollárt jövedelmezett világszerte, és ez arra motiválta az alkotókat, hogy további kísérletezzenek a forradalmi 3D-technológiával.

A Féktelen harag ötlete akkor született meg, mikor gyermekkoruk kedvenc adrenalinbomba akciófilmjeiről kezdtek beszélgetni. „Todd-dal azon gondolkodtunk, mit csináljunk legközelebb – mondja Lussier. – Szóba kerültek az 1967 és ’75 között készült akciófilmek, Steve McQueen és Charles Bronson mozijai. És az élethű autós üldözések. Annak idején még nem komputer-trükkökkel operáltak: igazi emberek ültek a volán mögött. Ezt akartuk visszahozni a mai moziba, de 3D-ben.”

Farmer és Lussier külön-külön írtak már sikeres horrorfilmet, az akciófilm műfajában azonban nem volt tapasztalatuk, kivéve, hogy mindketten nagy rajongói. „Mikor Los Angelesbe költöztem, akciófilmeket akartam írni – mondja Farmer. – Olyanokat, mint amilyeneken felnőttem, és amilyeneket ma már nem csinálnak. Az volt bennük az egyik legérdekesebb dolog, hogy a főhős nem feltétlenül rendes ember. Manapság a hősnek patyolattisztának kell lennie, de szerintem az életben senki sem patyolattiszta. Ha a hős rosszfiú, élvezet róla írni, és élvezet a színésznek is eljátszani.”

Ha pedig 3D-vel gazdagítják a hetvenes évekbeli road movie stílust, az alkotók szerint ez azonnal berántja a nézőket ebbe az erőszakos, izgalmas világba. „Ez egy akciófilm, egy road movie, mintha a hetvenes években készült volna – mondja Lussier. – Ilyet 3D-ben még nem csináltak. Beülünk a volán mögé Nic Cage-dzsel. Minden akció a közönséggel is megtörténik.”

A film technológiai, technikai kihívásai örömteli feladatnak bizonyultak Lussier és Farmer számára. „Arra akartunk építeni, amit az előző filmből megtanultunk – mondja Farmer. – Néhány filmben a 3D csak effekt, de nálunk a történetmesélés szerves része. A Véres Valentin 3D inkább effektekre épült, de a technológia időközben annyit fejlődött, hogy komplett új világokat kreálhatunk a segítségével.”

A filmalkotók első ötlete az volt, hogy antihősük, John Milton legyen rossz ember, aki megszökik a börtönből, hogy megmentse lányát. „Bosszút akar állni – bármi áron” – szögezi le Farmer.

De Lussier és Farmer hamarosan természetfeletti elemeket is bevontak ez eladdig földhöz ragadt történetbe. Milton üldözője, a Könyvelőként ismert titokzatos figura az alkotási folyamatban fontos szereplővé nőtte ki magát. „Végül is a Könyvelő figurája Milton figuráját is átalakította a fejünkben – mondja Lussier. – Ha belőle misztikus karaktert faragunk, akkor Miltonnak is valahonnan máshonnan kell jönnie.”

„Ahogy átbeszéltük az ötletet, beugrott: mi van, ha nem is a börtönből szökött meg? – mondja Farmer. – Mi van, ha a pokolból?”

Mikor elkészült a forgatókönyv, megkeresték vele Michael De Lucát, Hollywood egyik legbefolyásosabb producerét, A szellemlovas, a Testvérek, a 21 – Las Vegas ostroma alkotóját. „Megkérdeztük Mike De Lucát, mit javítana ki a könyvben – mondja Farmer. – Mire ő: semmit! Menjünk, forgassuk le! Ilyet még életünkben nem hallottunk producertől.”

„Szeretem az ilyen filmeket – mondja De Luca. – Plusz tutira vettem, hogy Nicolas Cage-nek is tetszeni fog a szkript, amilyen autóbolond!”

Az alkotók az Oscar-díjas színészt szemelték ki John Milton szerepére. „Abban a percben, hogy De Luca és én beszélgetni kezdtünk Nickel a Féktelen haragról, éreztük, hogy szenvedélyes partnerre leltünk benne – mondja Lussier. – Tökéletes hős a filmünkhöz.”

Cage-ről köztudott, hogy érdekli a misztikum. A szellemlovasban, A képletben és A varázslótanoncban is természetfeletti témákkal kacérkodott. „De ez a könyv megdöbbentett – mondja Cage. – Életemben nem olvastam még ilyet. És ez jó. Kellemetlenül éreztem magam közben, és ez színészként is felkeltette az érdeklődésemet.

A Féktelen harag nem más, mint adrenalin, izgalom, humor – teszi hozzá. – Tetszik, hogy van benne humor – kell is, hiszen a történet annyira extrém. Remélem, hogy a közönség is inkább vígjátékként értékel bizonyos jeleneteket. Ez a film az éjféli előadások közönségének készült, és én ennek nagyon örülök.”

A Féktelen haragban John Milton egy csábos fiatal nő felturbózott izomautójában szeli át Amerikát. „Ez a bosszú és a megváltás útja… Milton rejtélyes, enigmatikus figura – mondja Farmer. – Úgy írtuk meg a filmet, hogy sohase legyen tiszta a karaktere. Úgy hozza a sors, hogy összekerül ezzel a gyönyörű fiatal nővel, aki a lányára emlékezteti. De ez nem egy szexuális kapcsolat, hanem egy apa–lánya-sztori. Apa–lánya-sztori egy csomó korhatáros akcióval, vérrel, villantással, szexszel, és mindennel, ami még belefér!”

A szerzők négy különös mellékszereplővel támogatták meg a történetet. „Ami a dolog érdekessége, hogy bizonyos fokig minden figuránk rossz ember – mondja Lussier. – Jonah King, a főgonosz, akit Billy Burke alakít, velejéig romlott és baromi vicces. Piper, a lány szókimondó, erőszakos és szexi. A Könyvelő, akit William Fichtner alakít mindenhová követi Miltont, az a feladata, hogy vigye vissza Miltont a pokolba.”

„Félreértés ne essék: Milton nagyon rossz ember – mondja Lussier. – Rossz ember, aki most valami jót akar tenni. Megérdemli a poklok poklát. De akik vissza akarják oda vinni, azok nem törődnek vele, hogy most mit csinál, vagy hogy miért csinálja.”

Milton és a Könyvelő sok tekintetben rokonlelkek: a vad és a vadász archetípusai. „Bizonyos fokig ők ketten ugyanaz az ember – mondja Farmer. – Mindkettő nagyon céltudatos. Milton vissza akarja szerezni a kisbabát. Mindegy ki áll az útjában, kit kell hozzá kihasználnia, eldobnia, legázolnia, megölnie. Vissza akarja szerezni a kisbabát. A Könyvelő pedig el akarja kapni Miltont, mindegy, hogy mi az ára. És furamód a film vége felé rájönnek, hogy csak akkor érhetnek célt, ha együttműködnek.”

„Ahogy mondtam, ebben a filmben mindenki rossz, még a főhős is – folytatja Farmer. – De a rossznak vannak fokozatai, és ettől volt nekünk is élvezet megírni, a színészeknek pedig eljátszani ezt a történetet, amely végül is a megváltásról szól.”

„A filmet az akcióőrülteknek csináltuk, akik szeretik az izgalmas kalandokat és az erős nőket – mondja. – Amber Heard Piper szerepében nem csak lelkesen lövöldöz, de szívesen szájon vágja bármelyik pasit.”

Lussier és Farmer egyetértenek: filmjeiket saját maguknak írják, és a Féktelen harag olyan film, amit szívesen megnéznének a moziban. „Ez a film egy hullámvasút – mondja a rendező. – Elképesztően erőszakos, provokatív, a figurák brutálisak és szórakoztatóak. Élvezni fogjátok!”