A Facebook az új TV

Lezajlott az idei év marketing szempontból egyik meghatározó eseménye, a Marketing Expo. A már évek óta telt házzal futó Expon idén a változó világ rohanó vevőire és ennek megfelelő marketing eszközeire fókuszált.

Ma egészen más módszerekkel dolgozó cégek számítanak sikeresnek, mint 5 éve. Megváltoztak a vevők, a termékek és a vásárlás folyamata is" – mondta nyitóelőadásában Wolf Gábor, az eseményt szervező Marketing Commando vezető tanácsadója.

Az internetes áruházak korábban sikeres értékesítési módszerei – például a keresőoptimalizálás vagy az ingyenes hírlevél – nem hoznak új vásárlókat. A vevőnek utána kell nyúlni, tulajdonképpen a vásárlásig juttató futószalagra kell őt tenni" – fejtette ki a kisvállalati marketing szakértő.

Ebben a folyamatban először egy probléma megoldását kínáljuk egy internetes vagy Facebookon megjelenő hirdetéssel. Ha az érdeklődő rákattint, megadja adatait, de nem vásárol, újabb videoüzenettel és e-mail ajánlatok sorával mutathatjuk meg neki, miként segíthet az adott termék a számára fontos problémán.

A korábban eredményes ingyenes hírlevél helyett pedig érdemes egy olyan olcsó termék megvásárlását kínálni (könyvet, szoftvert, kupont vagy érdeklődési körhöz kapcsolódó terméket), amely után több vagy drágább termék megvásárlását is ajánlhatjuk a vevőnek.

Ezen kívül hihetetlen lehetőségeket kínál a Facebook, amely tulajdonképpen a tévé legújabb változata" – érzékeltette a helyzetet Wolf Gábor.

Hogyan teremtsünk bizalmat?
Internetes értékesítés során még mindig meg kell küzdeni az online látogatók bizalmatlanságával. Nyírő Réka, a Marketing Commando tanácsadója előadásában ezért a bizalom megteremtésének módszereit mutatta meg, amelyek révén rövidíteni lehet az értékesítés idejét és folyamatát, valamint el lehet érni, hogy az elégedett ügyfél másnak is ajánlja a cég szolgáltatásait.

A leghatékonyabb bizalomépítő módszer a személyiség előtérbe helyezése a vállalat hangsúlyozása helyett, vagyis a céges internetoldalon, prospektusokon a tulajdonosoknak fel kell tűnniük fotókkal, bemutatkozással. Az ügyfeleket, vevőket kicsit be kell engedni a személyes szférájukba, miközben hiteles történettel kell azt bemutatniuk, miért éppen az adott szolgáltatást vagy terméket kínálják.

Humor a marketingben
"Csak akkor alkalmazzuk a humort marketingünkben, hogy ha őszinték vagyunk. Ha nem jó a termékünk, visszaüthet a vicces hirdetés" – hívta fel a figyelmet Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonos-alapítója, aki maga is vállalkozóként működteti a népszerű színházat.

A "bevállalós humor" azonban versenyelőny a kkv-knak, hiszen ilyesmit egy nagyvállalat nem engedhet meg magának. Hogyan csináljunk vicces hirdetést – tette fel a kérdést a közönségnek a neves humorista, aki szerint jó eredményt úgy érhet el a cégvezető, hogy többedmagával ötletel és nem bonyolítja túl a poént. A terméket szem előtt tartva ezután következhet a tesztelés elengedhetetlen fázisa, amikor ismerősöknek vagy idegeneknek megmutatva kiderül, valóban humoros hatást ér el a tervezett kampány.

Saját marketingünket tanulni
"Érezhetően terjed a marketing szemlélet a hazai kisvállalatok körében, évről-évre egyre több az érdeklődő. Nagyon sokan éppen a Marketing Expón kerülnek közelebb a marketinghez. Ez óriási öröm, ugyanakkor hatalmas felelősség. Persze nem marketingeseket akarunk képezni! Egy kisvállalkozónak nem kell marketing szakértőnek lennie, egy kisvállalkozásnak a saját marketingjét kell megtanulnia. Ez gyakran mindössze pár marketing eszköz alkalmazását jelenti, amit bárki megtanulhat" – mondta a konferenciát után Wolf Gábor.

Magyarország legnagyobb kkv marketing eseményét szekció előadások és szakmai kivitelezők kiállítása kísérte. A tervek szerint a 2014. évi konferencia tematikájában nagyobb hangsúlyt kap a közösségi média.