Max Payne
"Payne is here!" Ez a
felkiáltás a megjelenést megelözöen sokszor hallottuk, de csak most tudhattuk
meg, hogy ez hogy szol a játékban. Igen, a 3DRealms végre megjelenthette a Max
Payne névre hallgato, 3rd person shooter tipusu játékát, pedig a Remedy-s fiuk
sokat ültek rajta.
De ezért érdemes volt késleltetni a DN Forever-t is, mert korszakalkoto játék
született. Be kell vallanom, hogy mikor Max-röl elöször hallottam, azt hittem,
hogy egy buta tuninggrafikás Tomb Raider és Hitman klonrol van szo. DE NEM.
Miota felraktam a gépemre, teljesen másként nézem a dolgot. Ugyan nincs szellemi
mondanivaloja, se logikai és egyéb feladványai, csak a hangulata borzaszto jo.
Akkor most a kerettörténet, mely szabadon bocsátja belölünk a gonoszt: A
helyszin New York. Egy szép napon Max, az NYPD nyomozoja, mellesleg föszereplöje
hazamegy munkahelyéröl. Az ajto tárva-nyitva. Itt már egy picit játszhatunk,
ugyanis azokat a bedrogozott állatokat kell kinyirni, akik megölték Max
feleségét és gyerekét. Az akcio elött a telefonba az föellenség, a Valkyr nevü
kábitoszer terjesztöje szol bele. Ezután a szörnyü nap után Max 3 évig nyomoz a
Valkyr terjesztöi után, mig egy besugoja egy metroállomásra hivja, ahol
eszmecserét folytatnának. Ekkor kezdödik a tényleges öldöklés, jo sok leendö
hulla ellen. Hát ennyi. Nem sok, de tekintve, hogy a játék folyamán egy hosszu
képregényböl értesülhetünk a fejleményekröl. Ez jo dolog, de megakasztja a
folytonos gyilkolást, ezért kissé zavaro. Most pedig az inditástol. Még a
játékba lépés elött megjelenik egy ablak, ahol a grafikát állithatjuk be ugy
durván, ezt az Options menüben tudod finomitani. Az intro grafikailag nem tul
szép, és valahogy nem passzol. Ennél jobb jelenetek is vannak a játékban. A
menük kidolgozása a képregény stilusát veszi fel. Innen rögtön visszaléphetünk a
legutobbi pozicionkba, uj játékot kezdhetünk, betölthetünk elmentett állásokat,
állitgathatjuk a szokásos opciokat és kiléphetünk. Mellesleg megjegyzem, hogy a
játékban hosszu töltések vannak, és ez elég idegesitö. A grafikárol a Remedy
által fejlesztett MaxFX névre keresztelt motor gondoskodik, ami az eddigi
legjobb az általam látottak közül. Tud mindent, söt még annál egy picivel
többet. Az arcok, mimikák terén kiemelkedö, és specialitása, hogy a jobb
egérgomb lenyomásával lelassitja az eseményeket. Ekkor mutat néha repülö
hullákat és távcsöves puskábol kilött töltényeket profilbol. Ez nagyon állat,
csak azt nem értem, hogy a lassitott idöben kilött golyok nagy többsége miért
huz kondenzcsikot. Tudtommal ilyet csak repülök tudnak produkálni, azt is több
ezer méter magasban, nem pedig tengerszinten. De ez elhanyagolhato. Szoval
grafikailag minden a helyén van, de fizikailag korántsem. Addig még jo, hogy a
földön fekvö gázpalack kilövése után elöször pörög, és utána robban. Az
érdekesebb rész az elöbb emlitett halálállapot beálltakor van. Ez is jo addig,
hogy egy 2 méterrölshotgunnal hason vagy fejenlött ficko vág egy giganagy
hátast, de hogy ezt egy Berettával kézlövéskor is produkálja, inkább hasonlit
egy Dudikoff akciofilmhez a rosszabbik fajtábol, mint a valosághoz. Ez is csak
szép és jo a hangulatfokozáshoz. Most pedig két szoban a Max Payne legnagyobb
ujitása: Bullet time. Ez az a bizonyos a jobb egérgombos idölassitás. Ilyenkor
csak nehezen mulnak a másodpercek, s ha nyugton maradsz, hallhatod Max
szivdobogását. Csak a lassitott idöben tudunk ugy ugrani, hogy közben tüzelünk
(nem ugy, mint a kutyák). Ekkor föhösünk baromi nagyokat ugrik a megadott
irányba, közben pedig célzott lövéseket lehet leadni a faszikra. Itt két dolgot
is megjegyzek: az elsö az, hogy sok játékkal ellentétben nem löhetünk civilekre,
ugyanis nincsenek a játékban. Ezt Max az általa hoviharnak itélt
hoszállingozásnak tulajdonitja. Cserébe kapunk drogosokat, akiket ha nem
bántunk, ök se minket, de ha beléjükeresztünk egy sorozatot, valahonnan a
kezükbe kerül egy pisztoly, és ha még van modjuk, viszonozzák a tüzet. A másik
furcsa dolog, hogy Max az ugrások után egyszerüen feláll, és megy tovább, pedig
a valos életben egy elörevetödés csak ugy a padlora tompitás nélkül igencsak
fájhat. Mondjuk az is szépen nézett volna ki, hogy mint a McGyver, minden ugrás
után fogta volna az orrát vagy az oldalát, mert fáj neki. És most a fegyverek:
közelharci ezköznek a fémrud és a baseballütö van kalibrálva, csak hosszas
csapkodás után hajlandok a maffiatagok jolétre szenderülni. Pisztolyok a Desert
Eagle és az alap Beretta. Utobbit lehet párban használni, ez jol is áll Payne
stilusához és elég hatásos. Sörétes fegyverek a Jackhammer, egy sorozatlövö
shotgun, a klasszikus shotgun (Pump-Action Shotgun), és a lefürészelt csövü
kétlövetü shotgun. Automata fegyverek a Colt Commando, az Ingram (UZI szerü), és
ez párban. Robbantani az M-79-essel lehet, és ide tartozik a Molotov Coctail és
az idözitéses kézigránát. Plusz van egy mesterlövész puska messzi célpontok
likvidálására, és ennek van nagy szerepe a végkifejlettben is. Ez igy elég
változatos, mindenki a kedvére válogathat. Tippet is adok, hogy lássátok, milyen
nagylelkü vagyok. Ha nagy "tömegbe" értek, nagy valoszinüséggel van a közelben
egy vagy több gázpalack, melynek szelepjét lelöve szép nagyot robban, és
számunkra hasznos munkát végez, de vigyázni kell, mert ha minket is elkap, akkor
általában baj van. Most már befejezem, mert lassan hosszabb lesz ez a leirásom,
mint a Black and White-os. Tehát summa summarum, egy nagyon jo és szép játék a
Max Payne még az idegesitö hibáival is, és ha már végignyomtátok, érdemes
kiprobálni a neten is, de csak erösebb géppel rendelkezöknek, ugyanis elég nagy
a gépigény. Erröl ennyit, de még szerintem hallani fogunk a jövöben Max
Payne-röl.