Öt éven belül a cégek 40 százaléka szorulhat ki a piacról

A Cisco és a svájci International Institute of Management Development (IMD) közös kezdeményezése, a Global Center for Digital Business Transformation (#DBTCenter) által készített jelentés szerint a digitalizáció komoly hatással van a hagyományos vállalatokra, és minden eddigi trendnél gyorsabban formálhatja át a piacokat. A Digital Vortex: How Digital Disruption is Redefining Industries c. jelentés összeállítása során 12 iparágból, 13 országból 941 vállalatvezetőt kérdeztek meg a digitalizáció jelenlegi és várható hatásairól.

A tanulmány szerint a következő öt évben a hagyományos vállalatok mintegy 40 százaléka veszíthet jelentősen pozíciójából vagy szorulhat ki teljesen a piacról a 12 vizsgált iparágban. Ennek ellenére a megkérdezett vállalatvezetők 45 százaléka még nem látja szükségesnek, hogy a témával felsővezetői szinten foglalkozzanak.

A digitális örvény (Digital Vortex) kifejezés azt a jelenséget írja le, ahogy a digitalizáció egyre inkább az örvény középpontja felé vonzza az egyes szektorokat és vállalatokat. A középpont felé haladva a folyamatok felgyorsulnak, a mozgás pedig egyre kiszámíthatatlanabbá válik.

A jelentés legfontosabb megállapításai:

  • A vizsgált 12 iparág közül  a következő öt évben a technológiai termékek és szolgáltatások területét, továbbá a média és szórakoztató ipart, a telekommunikációt, a pénzügyi szolgáltatásokat és a a kereskedelmet érinti legerősebben a digitalizáció. Ezen ágazatok közös vonása, hogy üzleti modelljeik és folyamataik alapvetően adatokra és tranzakciókra épülnek.
  • A változások ütemét elsősorban a tőkeerős startup cégek, a digitálisan aktív versenytársak, illetve az egyes ágazatokba kívülről érkező szereplők diktálják.
  • A vállalatvezetők mind a 12 iparágban jelentős változásokat várnak öt éven belül, beleértve a piaci részesedéseket érintő átalakulásokat is. Ennek ellenére a felmérés szerint a hagyományos vállalatok közel harmada kivár, azt remélve, hogy utánozhatja majd a sikeres versenytársakat. A válaszadók 43%-a nem látja a digitalizációban rejlő kockázatokat, vagy nem foglalkozik ezekkel, és csak a megkérdezett vezetők 25%-a áll proaktívan a jelenséghez.
  • A digitalizáció támasztotta kihívások ellenére a válaszadók döntő többsége szerint a jelenség üzleti és társadalmi hatása összességében pozitív.