Nagy Webáruház Felmérés

ÁrukeresőIdén is megrendezésre került a Nagy Webáruház Felmérés, amelyet a webáruházak fejlesztésével és tanácsadásával foglalkozó WebShop-Experts Kft. készített az arukereso.hu Kft. együttműködésével. 2012. április 23. és május 10. között 305 webáruház tulajdonosa vett részt a kutatásban. A kérdések a forgalmuk alakulására vonatkoztak az előző évekhez képest, illetve arra, hogy milyen változásokat tapasztaltak 2010 óta. Kiderült még belőle hogyan alakult a látogatottság, a konverziós ráta és milyen fejlesztések történtek a webáruházakban. A kérdéseket úgy alkották meg, hogy nagy részük illeszkedjen a korábbi kutatásokhoz, így az adatok összehasonlíthatóvá váltak, és átfogóbb kép alakult ki a változásokról. A kérdőív idén további kérdésekkel is bővült, amelyek főként a marketing eszközök használatára, a közösségi médiára, valamint a legújabb piaci trendekhez való hozzáállásra vonatkoztak.

A felmérés kimutatta, hogy a vizsgálatban szereplő webáruházak jelentős része az elmúlt évben forgalomnövekedést ért el, valamint az átlagos tranzakciós költség és a látogatottság alakulása is bizakodásra ad okot – tudtuk meg Büchler Andrástól, az arukereso.hu Kft marketingkommunikációs és PR vezetőjétől. Az átlagos tranzakció körülbelül 2000 Ft-tal nőtt a 2010-es évhez képest, amely a hazai e-kereskedelem növekedésének, a fogyasztói bizalom erősödésének és az életszínvonal változásának tudható be. Az áruházak több mint felének 0 és 200 fő között van a napi látogatóinak száma, ugyanakkor ezer fölötti látogatottságot mindössze 11 % mondhat el magának. Magas látogatottsággal az a csekély százalék bír, akik 4-5 évnél régebb óta vannak jelen a piacon, de azért a frissen alakultak is bizakodhatnak.

Kiderült az is a kérdőívekből, hogy megéri fejleszteni és ehhez kapcsolódóan tájékozódni, ugyanis összefüggés volt aközött, hogy valaki milyen mértékben fejlesztette webáruházát, és hogy mekkora növekedést ért el az előző évhez képest – mondta el Palocsay Géza, az arukereso.hu Kft operatív igazgatója. Minél többet fejleszt valaki webáruházán, kis idő múlva annál nagyobb profitra számíthat. Érdemes tájékozódni is, hiszen egyre több újdonság lát napvilágot. A válaszadók közel 70 %-a rendszeresen figyeli a különböző újításokat, ám 30 % csak elvétve vagy egyáltalán nem informálódik a változásokról, ezek a válaszadók így akár lemaradásokra is számíthatnak.

A felmérésből az is kirajzolódott, hogy a különböző marketing-eszközök kiválasztásakor nem a hatékonyság a döntő tényező, sokkal inkább a költséghatékonyság az elsődleges szempont. A webáruházak tulajdonosai ugyanis a fizetett hirdetéseket, az árösszehasonlító oldalakat és a keresőoptimalizálást tartják a legeredményesebbnek. A hírlevelek, kuponok és a közösségi média hatékonyságát nagyjából hasonlónak tekintik, a banner hirdetéseket pedig legkevésbé használhatónak ítélik. Ezekkel az eredményekkel szemben a marketingeszközök használatában jelentős eltérések figyelhetők meg. A legtöbbet használt eszköz a keresőoptimalizálás, azonban a második és a harmadik helyen álló fizetett hirdetések és árösszehasonlító oldalak már kevésbé dominánsak a használatot tekintve. Nagy többség még mindig a hírleveleket alkalmazza és a banner hirdetéseket is sokan használják.

A konverziós ráta eredményeit, valamint ezek alapján, hogy mely piaci szegmensek teljesítenek a legjobban, Bühler András ismertette. Összességében a 2010-es adatokkal összevetve megállapítható, hogy a webáruházak konverziós rátája növekedett. Ez betudható a régóta meglevő webáruházak erősödésének is. Manapság a legjobban menő terület, a kisebb, egyszerűbb termékek piaca (élelmiszerek, kozmetikai termékek, könyvek). Itt lesz a legtöbb vásárló adott számú látogatóból. A nagyobb és drágább árukat értékesítő áruházak esetében viszont alacsonyabb a konverziós ráta. Az alkoholos italok és az erotikus segédeszközök kereslete a legkevésbé domináns a felmérés alapján.