Az online ajándékvásárlási szokásokról készített felmérést a PayPal

A PayPal nemzetközi felmérést készített a karácsonyi ajándékozásra való felkészüléshez kapcsolódó vásárlási szokásokról. A GfK piackutató által levezényelt kutatás 5 országban, több mint 5000 fogyasztó megkérdezésével készült.[1]

Mikor kezdjük a készülődést?
A kutatás szerint a magyarok idén korábban kezdik a karácsonyi ajándékozásra való felkészülést. Bár a válaszadók többsége (64,6%) általában decemberben, vagy közvetlenül az ünnepek előtt lát hozzá az ajándékok megvásárlásásnak, a megkérdezettek 42,8%-a válaszolta, hogy idén már novemberben, vagy korábban is megkezdte a karácsonyi előkészületeket.

Kiket ajándékozunk meg?
Legtöbben (63,9%) a házastársuknak, partnerüknek vásárolnak ajándékot, 61,6% a szülőket, 55,9% a gyerekeket is megajándékozza. Érdekes továbbá, hogy a válaszadók 17,1%-a saját magának is vásárol karácsonyi ajándékot, sőt 9,5% házi kedvencét is meglepi.

Mennyi időt töltünk vásárlással?
A kutatásból kiderül, hogy 85,7%-unk nem készít előre listát a megvásárolni kívánt ajándékokról, ami azt is jelenti, hogy a legtöbben impulzusszerűen döntünk a vásárlás során. Ez lehet az egyik magyarázata, hogy 30,3%-unk kettő, vagy több napot tölt a karácsonyi ajándékok beszerzésével. Ami az ajándékokra szánt összeget illeti, a kutatás szerint nem költünk sokat: a karácsonyi kiadásokra vonatkozó kérdésre a magyarok csupán 19%-a választotta a „többé kevésébé magas” válasz lehetőséget.

Álmaink és rémálmaink ajándékai
Abban az estetben, ha az év folyamán nem készítettünk listát arról, hogy mivel szeretnénk megajándékozni szeretteinket és meghatározott összeg áll rendelkezésünkre, hasznos lehet tudni, hogy hozzátartozóink mire vágynak legjobban. A kutatás szerint a többség (23,4%) elsősorban háztartási / személyi elektronikai készülékeket szeretne találni a karácsonyfa alatt. A elektronikai cikkek után a divatcikkek, ruházat, cipők és kiegészítők állnak a rangsorban, 16,6%-unk ebből a termékkategórióból örülne valaminek a legjobban. A kutatás arra is kitér, hogy minek örülnénk a legkevésbé: 35,1%-unk nem szeretne ajándék helyett jótékonysági adományt kapni, 30,7%-unkat utazással, 27%-unkat repülő-, vagy vonatjeggyel, 22,3%-unkat  kézműves termékekkel, vagy dísztárgyakkal, 22,4%-unkat sportfelszereléssel lehet legkevésbé boldoggá tenni.

Online vásárálás – az elme békéje?
Az üzletekben és a bevásárlóközpontokban már október végén, november elején megjelenő karácsonyi dekorációk gyakran  szolgálnak alapjául  az ünnepi időszak elkereskedelmiesedését hangsúlyozó véleményeknek. A bevásárlóközpontokban kialakuló több ezres embertömeg láttán nem is csoda, ha ez a benyomásunk keletkezik. Mindazonáltal egyre többen eszmélünk rá, hogy a kígyózó sorok és a nagy kiárusítások miatt hiányossá vált árukészlet okozta csalódás elkerülhető a webáruházakban történő vásárlással. Legalább is ezt látszik alátámasztani, hogy a kutatásban megkérdezettek 71,9%-a vásárolt/vagy tervez vásárolni karácsonyi ajándékot online, és 42,7% mobil eszközt használ. Érdekesség, hogy a karácsonyi kiadásokra  legtöbbet szánók csoportjának 8,3%-a viszont még soha nem vásárolt ajándékot az interneten.

Egyre több digitális termék kerül a fa alá
Online vásárláskor leggyakrabban háztartási, vagy személyi elektronikai készülékeket (41,8%) vásárolunk. További népszerű kategóriák a kulturális és sport eseményekre szóló belépőjegyek (38,4%), hotel foglalások (36,3%) és az olyan digitális termékek, mint az e-könyv, zene, videójáték (letöltés, vagy előfizetés) (36,1%). A kutatás szerint egyre többet vásárolunk digitális árucikkeket is: a magyarok 37,5%-a válaszolta, hogy vásárolt már más részére ilyen terméket. A digitális termékek iránti növekvő keresletre reagálva a PayPal 2015. július 1-jétől a fizikai árucikkek mellett az immateriális árucikkekre és szolgáltatásokra is kiterjesztette vásárlóvédelemének érvényességi körét. A PayPal Vásárlóvédelemi Programjának keretében a felhasználók visszatérítést igényelhetnek a PayPallel fizetett áruk után, amennyiben a megrendelt szolgáltatás, vagy digitális termék nem felel meg a leírásban foglaltaknak, vagy amennyiben nem történt meg a termék kiszállítása.[2]

Amikor fizetésre kerül a sor…
A magyarok 52,7%-a készpénzes utánvéttel, 44,4% kártyával, 25,7% átutalással, vagy e-pénztrácával, 20,3% pedig PayPallel, vagy egyébbel fizet az online megrendelt árucikkekért. A PayPalt 39,1%-unk tervezi használni a jövőben. Mindazonáltal továbbra is sokan vannak, akik a hagyományos bolti vásárláshoz képest kevésbé biztonságos megoldásnak tekintik egy árucikk online beszerzését. A kutatásból kiderül, hogy a magyarok harmadának (27%) vannak aggályai a megrendelt termék minősége miatt, vagy amiatt, hogy esetleg nem azt kapják, amire számítanak. Az e-kereskedelem szereplői ezért olyan megoldásokat keresnek, amelyek segítségével a vásárlók minden kockázat nélkül vásárolhatnak.

„Szerencsére már arra is van megoldás, hogy mit tegyünk, ha nem tetszik az ajándék a megajándékozottnak. A PayPal Refunded Returns szolgáltatásának köszönhetően a PayPallel fizetett termékeket indoklás nélkül visszaküldhetjük a kereskedőnek, és a PayPal visszatéríti a szállítás árát. A szolgáltatásnak köszönhetően még nyugodtabban és kényelmesebben vásárolhatunk online, akár helyi, akár külföldi kereskedőtől rendeljük a árucikket.[3] – mondta el Matt Komorowski, a PayPal közép-kelet európai régióért felelős értékesítési vezetője.

A karácsonyi időszak tökéletesen alkalmas arra, hogy ráébredjünk, milyen könnyű, gyors és biztonságos lehet a vásárlás az interneten. Nem csak lehetőség van rá, hogy a  legegyedibb ajándékokhoz a legjobb áron jussunk hozzá a nemzetközi piacon, de ha mégsem az ideális ajándékot vásároltuk meg, a PayPal felhasználók számíthatnak a vállalat vásárlókat védő programjára, és a PayPallel fizetetet árucikkek visszaszállítási költségének megtérítésére.


[1] A “Karácsonyi vásárlási tervek” című nemzetközi kutatást a PayPal megbízásából a GfK közvélemény és piackutató készítette. A kutatás Magyarországon, Lengyelországban, Csehországban és Törökországban online kérdőíves interjúk (Computer-Assisted Web Interviewing - CAWI) alapján készült 5000 18 év feletti internet felhasználó körében. A minta szerkezete megfelel a magyarok, a lengyelek, és a csehek nemi és kormegoszlásának.

[2] A PayPal Vásárlóvédelmi programjának teljes szabályzata és a felhasználás feltételei itt érhetők el.

[3] Három visszaküldés, maximum visszaküldésenként 9300 értékben. A visszatértítés a PayPal Pte. Ltd és partnere a TELUS  International Europe ajánlata. A szolgáltatás 2015. december 31-ig van érvényben. Kondíciók, további információk itt olvashatók: https://www.paypal.eu/returns/.