4K felbontású kamerák és egy új 24 hüvelykes referenciaképernyő a Canontól

A Canon új termékei, az EOS C300 Mark II, és az XC10 videokamera, valamint a 24 hüvelykes DP-V2410 referenciaképernyő a bemenettől a kimenetig egységesen 4K-s felbontásban dolgozzák fel, illetve jelenítik meg a rögzített témákat.

A DP-V2410 – 24 hüvelykes 4K felbontású referenciaképernyő
Az új DP-V2410 a televíziós és filmszínházi produkciók külső és stúdióhelyszínein egyaránt használható. Precízen és megbízhatóan jeleníti meg a 4K-s kimenetet, megkönnyítve ezzel az élő felvételek minőségének, valamint a fókusz- és expozíciós beállításoknak az ellenőrzését. Jól használható beálláskor a színkezelésre és színelésre is.

A Canon jelenlegi 4K-s referenciaképernyői között a DP-V3010 mellé sorolt DP-V2410 lenyűgöző, 4096 x 2160 pixeles (4K) felbontása mellé elképesztően pontos színvisszaadás társul. Az új High Dynamic Range (magas dinamikatartományú) módnak köszönhetően a képernyő könnyedén képes egyszerre extrém világos és sötét részleteket is megmutatni, és ezzel természetesebb, valósághű képet megjeleníteni. A DP-V2410  egyaránt képes a mozifilmek DCI-P3-as és a televíziós produkciók ITU-R BT.2020-as színterének visszaadására, valamint az ACES Proxy 1.0 támogatására. Az új, RGB LED-es háttérvilágítású IPS-panel 2000:1-es kontrasztarányra képes, míg a Canon automatikus szín- és fényerőkorrekciós rendszere gondoskodik a képminőség, a színek és a fénysűrűség (luminancia) állandóságáról.

A 3G/HD-SDI és HDMI 2.0 csatlakozóval, valamint beépített DeBayer szűrővel rendelkező DP-V2410 képes a kompatibilis Cinema EOS kamerák natív 4K RAW felvételeinek megjelenítésére. A képernyőben emellett megtalálható egy olyan kapcsolati funkció, amely a képminőség biztosításához automatikusan szinkronizálja a monitor színbeállításait a kompatibilis Canon kamerákéval, kiküszöbölve ezzel a beállítási hibákat.

A gyors és kényelmes visszanézhetőséget segíti a 4K adatok kezelésére képes Wave Form Monitor és a Vectorscope, ami a színadatokat, a fényerőt és a fényáramot méri. A képernyő emellett több 1D/3D-LUT beállítással (kikeresési táblákkal) segíti a kényelmes ellenőrzést, illetve a hangerőt is méri a pontosabb hangfelvételek készítéséhez.
A DP-V2410 háza karcsú, de strapabíró, ami egy erős fogantyút is kapott. Mindössze 12 kilós súlyával könnyen költöztethető egyik helyszínről a másikra, és 24 voltos egyenáramú tápegységével egész nap használható.

A 4K-s videokészítő eszközök új generációja – az EOS C300 Mark II és XC10
Az EOS C300 Mark II egy új, rendkívül erős Cinema EOS 4K videokamera, amellyel a filmesek és a tévések lenyűgöző 4K-s felvételeket készíthetnek. 15 fokozatú dinamikatartományban képes nagy adatátviteli sebességgel belső CFast 2.0 kártyákra dolgozni. 

A feltörekvő filmkészítőknek szánt, illetve professzionális produkciók B kamerájaként is ideálisan használható XC10 egy új, kompakt digitális videofelvevő, amely egyben kínálja a magas bitrátájú 4K-s videók és a 12 megapixeles állóképek készítésének lehetőségét.

A nagy népszerűségnek örvendő EOS C300 sikerére építő, még strapabíróbb EOS C300 Mark II fejlett képfeldolgozó alrendszere a két DIGIC DV5 processzorral, az új professzionális kodekekkel és a kiemelkedő dinamikatartománnyal a jelenleg kapható legrugalmasabb Cinema EOS videokamera.

Kimagasló 4K képminőség és sokoldalúság
A készülék akár 410 Mbps sebességgel képes 10 bites (4:2:2-es) 4K felbontású fájlokat, vagy 10/12 bites (4:4:4-es) 2K/Full HD felbontású fájlokat rögzíteni, mindezt ráadásul akár 15 lépéses dinamikatartománnyal.  Így az EOS C300 Mark II-vel olyan felvételek készíthetők, amelyek az utómunkálatok során is tág határok között kezelhetők. A teljes színspektrumban élesebb lesz a kép, ami kevésbé hajlamos a színátszűrődésre (colour bleeding). A 4K felbontású anyagok felvehetők közvetítésre alkalmas (3840 x 2160-as), illetve DCI szabványú (4096 x 2160-as) felbontásban is, melyeket az EOS C300 Mark II két CFast 2.0 belső adathordozóra ment úgy, hogy közben 4K RAW fájlokat is tárol egy külső felvevőre. Azzal, hogy ezzel egyidőben egy belső SD kártyára 2K/Full HD Proxy fájlokat is tud rögzíteni, tovább egyszerűsíti a produkciós munkafolyamatot.

Az új Canon-tervezésű Super 35mm CMOS szenzor és a kibővített (akár ISO 102 400-as) ISO tartomány különleges teljesítményre képes alacsony megvilágítás mellett is. Az
EOS C300 Mark II teljes kézivezérléssel is használható, ami különösen a mozifilmes produkcióknál hasznos, de automata módokkal is rendelkezik. Ezek közé tartozik a Dual Pixel CMOS AF funkció (ami mostanra a képterület kb. 80%-át lefedi), az automatikus fehéregyensúly-állítás vagy az arcfelismerő autofókusz – melyek különösen a híradósok és a dokumentumfilmesek számára lehet hasznos, mert sokkal könnyebbé teszi a mozgás közbeni felvételeket. 

Azonnal beépül a professzionális munkafolyamatokba
A Canon új XF-AVC H.264 kodekjei úgy készültek, hogy kompatibilisek legyenek az iparágban szabványos nemlineáris vágórendszerekkel (NLE), ezért a 4K, de a 2K/Full HD felvételek is zökkenőmentesen beépíthetők a munkafolyamatokba úgy, hogy közben a képminőség nem romlik. A lehetőségek között megtalálható az XF–AVC intra a 4K felbontáshoz, illetve az XF–AVC Long GOP és Proxy a 2K/Full HD felvételhez. Mindkettő H.264-es kodeket használ, ezáltal rugalmasabb utómunkálati lehetőségeket és kényelmesebb használatot biztosít. A film készítői megválaszthatják, hogy a produkció igényeinek melyik felbontás és kodektípus felel meg leginkább: az EOS C300 Mark II képes akár 30p sebességgel 4K felbontást, de akár 120p sebességgel 2K/Full HD felbontást is rögzíteni.

A készülék sokféle színteret kezel, használható például a BT.2020, a Canon Cinema Gamut és a DCI-P3 is. A kamera egyben az első olyan Cinema EOS modell is, amelyben a vadonatúj Canon Log2 technológia is megtalálható, amellyel 15 fokozatú – a korábbi Cinema EOS kamerákénál jóval szélesebb – dinamikatartomány érhető el. A kamera újfajta rugalmasságot kínál a hangfelvétel terén is: támogatja a négycsatornás audiorögzítést, 16 vagy 24 biten, 48 kHz-es mintavételezéssel.

Az EOS C300 Mark II az ikonikussá vált Cinema EOS formajegyeket hordozza – moduláris váza a sokféle kiegészítővel jól alkalmazkodik az egyes operatőrök stílusához és a különféle forgatási helyzetekhez. A belső felépítést tekintve fontosak a beépített, elektronikusan szabályozható, üvegből készült ND- (semleges denzitású) szűrők, amelyekkel kiterjesztett módban akár 10 lépésben szabályozható az érzékelőre jutó fény mennyisége. Mivel az RC-V100 távvezérlővel és opcionálisan Wi-Fi-s vezérléssel is használható, bármilyen helyszínen könnyedén használható.  A kamera érzékelőjének kiolvasási sebessége kétszerese az eredeti EOS C300-énak, ami tovább csökkenti a gördülőzár-hatást (rolling shutter distortion), és lehetőséget ad arra, hogy mozgó környezetben, akár egy akciójelenetnél is kristálytiszta képet rögzítsen a felhasználó.

A Canon EOS C300 Mark II több mint 90 forgalomban lévő EF és EF Cinema objektívvel kompatibilis, így az operatőrök tovább használhatják a meglévő EF-foglalatos objektívjeiket. Az EOS C300 Mark II emellett a Canon Cine Servo objektívjeit is támogatja. Az operatőrök a foglalatot ki is cserélhetik: az alapértelmezett EF helyett választhatnak Cinema Lock funkcióval kibővített EF foglalatot, vagy az ipari szabványnak számító PL foglalatot is, szervizopcióként.

EOS C300 Mark II – legfontosabb jellemzők:

  • Magas bitsebességű belső 4K-s felvétel, valamint külső eszközös RAW
  • Nagy dinamikatartományú fájlok, ami ideális az utófeldolgozás szempontjából
  • Zökkenőmentes illeszkedés a professzionális munkafolyamatokba
  • Automatikus funkciók a független forgatások megkönnyítésére
  • Magabiztos felvételkészítés alacsony fényerőnél is, kevés zajjal

A Cinema EOS gépek megannyi funkcióját megöröklő XC10 kicsi, önálló kameraként ideális megoldás lehet független filmeseknek, de remek társ a nagyobb produkcióknál is, ahol kiegészítő (B) kameraként működhet.

4K felvételek – már nem csak profiknak
Az XC10 fejlett képkezelő alrendszere – a speciális fejlesztésű 1 hüvelykes CMOS érzékelő és a Canon új DIGIC DV5 képfeldolgozó processzor ütős kombinációja – a jövő filmesei és a tapasztalt profik részére is azt a  sebességet és minőséget nyújtja, amelyre a 4K-s videók készítéséhez szükség van. Ráadásul mindezt többféle adatátviteli sebességgel!
A filmkészítés folyamatába vagy a meglévő Cinema EOS kamerás produkciók környezetébe tökéletesen beilleszkedő XC10-zel akár 305 Mbps sebességgel rögzíthetők UHDTV szabványú (3840 x 2160-es felbontású) 4K felvételek egy belső CFast 2.0 kártyára, vagy akár 50 Mbps sebességgel készíthetők Full HD (1920 x 1080-as) felvételek, a nagy felbontáshoz a professzionális világban szabványos 4:2:2-es szín-mintavételezést használva.

Az XC10, a Cinema EOS kamerákhoz híven a magas (akár 20 000-es) ISO-érték alacsony megvilágítás mellett is kiváló eredményt ad, a 12 fokozatú széles dinamikatartomány pedig jól kivehetővé teszi a részleteket a csúcsfényes és az árnyékos területeken is.
Az operatőrök szabadságot kapnak a legkülönfélébb jelenetek professzionális 4K minőségű megörökítéséhez a speciális fejlesztésű 10x optikai zoomobjektívvel, amelyhez a Canon kategóriavezető képstabilizációs technológiája társul. A rugalmas, 27,3-273 mm-es fókusztávolság (video módban ez 35 mm-nek felel meg) azt jelenti, hogy a szélesen pásztázó tájképektől a makro felvételekig mindent egy objektívvel lehet rögzíteni. A profik és az amatőrök számára egyaránt nagy előny, hogy amellett, hogy kiváló minőségben, 12,0 megapixeles felbontásban fotózhatnak, a 4K-s videofelvételekből 8,29 megapixeles állóképeket is kinyerhetnek.

Kompromisszummentes kialakítás a könnyű kezelésért
Az XC10 forgatható markolattal bír, így sokféle felvétel készítési stílushoz illik, de mindemellett a jól kézreeső funkcióvezérlők, és kézi zoom-és fókuszállító gyűrű használata is rendkívül egyszerű. A bármilyen forgatási helyzethez igazodó gép 7,66 cm-es állítható szögű LCD-vel rendelkezik, amely 100%-ban lefedi a képmezőt, és közvetlen hozzáférést kínál a menürendszerhez a kereszt alakban elrendezett gombokkal. Emellé társul az LCD-hez illeszkedő optikai nagyítós kereső. A szabványos, professzionális kodekeknek és felvételi módoknak köszönhetően a profi operatőrök könnyedén beépíthetik az XC10-et a meglévő produkciós készletekbe és munkafolyamatokba. A Canon új XF-AVC H.264 kodekje a 4K-s és Full HD minőségű felvételeket is támogatja, ezért könnyen integrálható az iparági szabványnak számító nemlineáris vágórendszerekkel (NLE). A Canon Log Gamma funkció maximális posztprodukciós szerkesztési és feldolgozási szabadságot kínál, és minőségében problémamentesen illeszkedik a Cinema EOS kamerákkal készített felvételekhez. A kamerával készült 4K-s snittek később is átalakíthatók Full HD felbontásra, amivel nem csak jobb minőségű végtermék készülhet, de ez a vágásnál is növeli a rugalmasságot.

A többféle választható gyorsított és lassított – akár 1200x-os 4K/Full HD gyorsított, illetve akár 1/4-es HD lassított – felvételi mód, valamint a szakaszos felvételek készítésének lehetősége tovább bővíti a kreatív lehetőségeket.

Az XC10 emellett Wi-Fi-kompatibilis is: legfontosabb funkciói egy böngészőfelületen, okostelefonról vagy táblagépről is távvezérelhetők.