Egyedülálló fejlesztés a testnevelésben
Az idén lezárult TÁMOP-projektjének számszerűsíthető adatairól és társadalmi jelentőségéről számol be a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ). Közel 745 000 tanuló és 8000 pedagógus lehetett részese az MDSZ újító törekvéseinek, amelyeknek fő célja az iskolai testnevelés oktatás módszertani fejlesztése, megújítása volt.
A három pilléren nyugvó TÁMOP-3.1.13 projekt első eleme a T.E.S.I. (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) volt. Ennek keretében az MDSZ elkészítette új szakpolitikai stratégiáját (T.E.S.I. 2020), és a 2012-es Nemzeti alaptantervhez igazodva biztosította a testnevelőknek az elmúlt évtizedek legmeghatározóbb szakmódszertani támogatását. Az MDSZ 46 trénert választott ki és bízott meg azzal, hogy 162 helyszínen, 377 alkalommal közel 8000 pedagógusnak tartson ingyenes akkreditált továbbképzéseket. A gyakorló tanítók, testnevelő tanárok munkáját az MDSZ 8 különböző könyvvel és 6 oktatófilmmel támogatta, amelyek a projekt végeztével a szövetség honlapjáról ingyenesen letölthetővé váltak.
A projekt második elemének célja a NETFIT® rendszer teljes kialakítása volt, amely már egy éve hivatalosan is az egyetlen országosan egységes mérőeszköz a magyar iskolarendszerben. A mozaikszó a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Tesztet takarja, amelynek célja a diákok fizikai állapotának felmérése és egészségközpontú kiértékelése. Az MDSZ a mérésekhez 3731 iskolának ingyenesen biztosított 7634 darab, tételenként megközelítőleg 80 000 Ft értékű eszközcsomagot. A testnevelők a mérési eredményeket a NETFIT® online rendszerében rögzítették, és rögzítik majd évről évre, ahol már most is elérhetőek az első mérések eredményei. Az anonim módon kezelt tanulói adatokhoz és eredményekhez a pedagógusok, a diákok és szüleik kaptak hozzáférést. A 2014/2015. tanév végére 623 026 diák fittségi eredményei kerültek be az adatbázisba.
„Nagyon büszke vagyok a Magyar Diáksport Szövetségre. Az MDSZ, a kiemelt projektnek is köszönhetően, ma már egy olyan civil szervezet, mely méltán megbecsült szakmai közösség mind itthon, mind külföldön. Biztos vagyok abban, hogy szakembereink munkájának hála még hosszú évekig képesek leszünk gyakorlati segítséget nyújtani a testnevelőknek. Azon dolgozunk, hogy szakmódszertani segédleteinkkel, vagy például a NETFIT®-tel, továbbra is támogassuk a Nemzeti alaptanterv megvalósítását.” – mondta el Balogh Gábor, az MDSZ elnöke.
A több mint két éven keresztül futó projekt érdekessége, hogy a szerzői, alkotói munka, a kutatás-fejlesztés és a képzések biztosítása mellett lehetőséget adott a sport alulról szerveződő népszerűsítésére is. A Testmozgás az Iskolában (TE IS) program koncepcióját, módszertanát és az azokhoz kapcsolódó kiadványokat rekordidő alatt készítette el az MDSZ. A TE IS keretében a programban önkéntesen résztvevő diákok – köztük hangsúlyosan a hátrányos helyzetű tanulók – szerveztek különféle mozgásprogramokat társaiknak. Az iskolánként 10-12 diákból álló TE IS csapatoknak az MDSZ segítségével kiválasztott mentorok és trénerek nyújtottak pedagógiai és pszichológiai támogatást. A TE IS kiemelt feladata a gyerekek szociális és állampolgári kompetenciáinak fejlesztése volt.
„A TE IS célja, hogy a programban érintett iskolákban társas központú, egészségtudatos iskolai kultúra alakuljon ki, amelynek legfontosabb összetevői a mozgás, a fizikai aktivitás, a társas befogadás és az önkéntesség. A program szemlélete és gyakorlata hozzájárul a gyerekek, fiatalok társas készségeinek fejlődéséhez, az aktív állampolgárság értékeinek beépítéséhez és az egészségtudatos, valamint jövőorientált életvezetés kialakításához.” – magyarázta dr. Molnár László, az MDSZ szakmai igazgatója.
Az immár lezárult TÁMOP-projekt friss elméleti és tudományos hátteret, illetve gyakorlatorientált megoldások tárházát biztosította az iskolák és a testnevelők számára.