A Sólyom Airways és a kisvállalati márkázás

Sok szó esik a születő magyar légitársaság a Sólyom névválasztásáról és arculatáról. A számos elhangzó bírálat mellett leszögezhetjük: nem a logón és a márkanéven múlik a vállalkozás sikere, melynek már a születése is akkora figyelmet kapott, hogy a célközönség széles köre még azelőtt megismeri, hogy az első járat elindulna. A kisvállalatok márkaépítése gyökeresen más - állítja Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő. 

Az új márka sikerét a kritizált, külföldiek számára kiejthetetlennek tartott "Sólyom" név sem befolyásolja túlzottan – példa csak Arnold Schwarzenegger neve, melyet megtanult a világ. A nagyvállalatoknál egy új márka bevezetését óriási előkészítő munka és ezzel arányos befektetés előzi meg: piackutatások, termékfejlesztés, tesztek, bevezető kampány végül imázsreklámok sulykolják a márka nevét. Mire a termék a piacra a kerül már lefektették a márka alapjait, melyről a piac dönti el, hogy sikeres lesz-e vagy sem. 

"A kisvállalkozások nem úgy építenek márkát, hogy a logóját és a cégnevét teszik fel a hirdetéseik tetejére. Egy kisvállalkozás akkor fog márkát építeni, ha az ajánlatai, a csomagjai említésre méltók lesznek. Említésre méltó a szó legnemesebb értelmében: ha annyira jó az ajánlat, a csomag és természetesen a kínált termék vagy szolgáltatás, hogy a piac önként beszél, mesél, lelkendezik róla. Ez az igazi kisvállalati márkaépítés!" – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Hozzátette: Pontosan fordítva kell csinálni, mint a nagy cégek: amit visszaigazolnak a vevők, ami jól megy, abból kell márkát építeni!

Elnevezhetjük, "márkáztatjuk" minden termékünket, de a márka alapját képezheti egy kiemelkedően jó ajánlat, egy kimagasló szolgáltatási színvonal vagy akár a cég által nyújtott és különlegesen megfogalmazott garancia is. Nem kell, hogy mindegyik tökéletes legyen, elég ha az egyik az, a többinél pedig törekedni kell a folyamatos fejlődésre.

"Például mi minden tananyagunkra egy különleges Fűnyíró garanciát adjunk. Ez azt jelenti, hogy ha valaki átmegy a tananyagon egy fűnyíróval, csak be kell küldeni és kicseréljük, mert a vevő tudást vette meg, nem az adathordozót" – mondta Wolf Gábor.

Az arculat olyan, mint a kígyó bőre

A márka építésénél nagyon fontos a cég arculata, azaz külső megjelenése is – de csak miután a termékünket márkáztuk. Ebbe beletartozik minden amivel a vevő találkozhat: névjegyek, levélpapírok, levelek, borítékok, céges autó, hirdetések, a munkatársak ruhája, honlap, emialek formátuma.

A legfontosabb szabály, hogy a cég imázsa összhangban kell legyen a vevők igényeivel és ízlésével, azaz nekik tetsszen, ne pedig a családtagjainknak. Itt sem kell tökéletesre törekedni, mert a cég arculata olyan, mint a kígyó bőre: ahogyan változik a cég, vele együtt változik a cég arculata is. Példa erre a Marketing Commando logója mely már többször változott és még bizonyosan változni is fog.