Need for Speed: Most Wanted
Nagyon sok olyan játék van, melybol a fejlesztok rendszertelen idoközönként kiadnak egy-egy újabb részt. Ilyen például az EA FIFA-ja, vagy NBA-je. Egy ilyen gamet sikeresen felfutatni nem nehéz, de az örök elso helyet megtartani már annál inkább. Egyrészt minden évben mutatni kell valami nagyon újat, hogy a játékosok ne mondhassák: "Mi ez? Ez most a régi vagy az új rész?" Másrészt bízni kell a szerencsében, hogy a konkurencia nehogy jobbat adjon ki ugyanabban a mufajban. Gondolok itt a Pro Evolution Soccer 5 és a FIFA 06 párharcára, ahol hiába a nagy név a PES 5 leiskolázza vetélytársát. Ilyen sorozat a szintén EA fejlesztése alatt álló Need for Speed sorozat, melybol itt a várva-várt legújabb rész, NFS: Most Wanted néven. Ez az a játék, mely megbosszúlja a FIFA elvérzését...
Eloször egy kis történelem. Az NFS sorozat kilenc részbol állt. A sorozat elso három tagja szinte teljesen megegyezett, maximum új pályák, új autók kerültek az újabb részekbe. Ez ilyen formában csöppet unalmas volt, így rohamosan kezdett csökkenni az eladott példányszám. EA bácsi ekkor magába vonult, felvett egy nagyszámú igazi fantáziával megáldott embert, és elkezdtek gondolkodni. Kiadta a negyedik részt NFS: Hot Pursuit néven. Ebben a legfobb újítás a rendorök megjelenése volt. Mondanom sem kell hatalmas siker volt. Az ötödik rész ismét nagy változáson ment keresztül. Az NFS: Porsche-bol eltuntek a zsaruk, és csakis különféle Porsche autókkal lehetett nyomulni. A hatodik NFS: Hot Pursuit 2 néven jött ki. Itt új autókat, pályákat kaptunk, és visszatértek a hatóság emberei. Ez viszont ismét unalmassá vált, így ismét leültek gondolkodni. Így a következo két részben, olyat tettek, amilyet még eddig soha senki. Ugyanis az NFS: Underground 1 és 2 részében utcai versenyeken jártunk, szénné tuningolt verdánkkal.
És most elérkeztünk a legújabb, számszerint kilencedik részhez, melyrol még egy szót nem szóltam, az NFS: Most Wantedhez. Na ebben a részben aztán összeraktak mindent a fejlesztok amit csak találtak a polcokon. Értem ezalatt, hogy egyszerre lehet versenyezni, tuningolni, ráadásul a rendorök is üldöznek. Tehetjük mindezt természetesen egy sztori keretében. Fohosünk éppen a Rockport City-i vagányok egyik tagjával versenyez. Miután ezt a tagot lenyomtuk az erosen teljesítmény-orientált BMW 3-asunkal, eloször a helyi rendorkapitány figyelmeztet, hogy jobb ha vigyázunk magunkra, mert ok mindenütt jelen vannak. Persze mi csak röhögünk rajta, meg az alig pár száz lóeros Viper GTS-én. A következo verseny után találkozunk a fekete listás srácokkal, akik természetesen belénk kötnek. Apropó feketelista. Ez a rendorségi jegyzet, annak a 15 versenyzonek a nevét tartalmazza, melyet a rendorbácsik a legjobban keresnek, mászóval nagyon sok rossz fát tettek a tuzre. A lista vezetoje - Razor - kihív minket egy versenyre, ahol mi csúnyán beégünk. Ugyanis a mérkozés közepette jármuvünk meghal, ráadásul még el is vontatják. Ennyit errol... Segítonktol és mecénásunktól - Mia - kapunk annyi pénzt, hogy megvehessük elso autónkat egy Fiat Punto, vagy egy Volkswagen Golf(5) GTI személyében. Foszereplonk meg akarja bosszulni az ellene és kocsija ellen elkövetett merényletet, így elhatározza, hogy egyesével nyomja le a fekete listás tagokat. Ám ez nem olyan egyszeru. Ugyanis minden versenyzo különbözo feltételeket szab nekünk, melyeket eloször teljesíteni kell, aztán kezdodhet a tánc. Pl.: nyerjünk meg 6 versenyt, intézzünk el 5 rendort és szedjünk össze 150.000$ vérdíjat. Vérdíjat a rendori üldözések során szerezhetünk. Szóval, ha meglát egy policeman, akkor az utánunk ered, és ha nagyon nem bír velünk hívja a társait, FBI(!)-t, helikoptert. Minél tovább bírjuk a rendorök nyomását, minél többet rombolunk, annál több vérdíjat kapunk. Magasabb körözési szinten már megjelennek a komolyabb rendorautók is. Ahhoz, hogy ezeket a komolyabb gépeket otthaggyuk, már nem elég a nitró, gondosan meg kell választanunk az útvonalunkat is, mert ha fölhajtunk az autópályára, biztos a halál, mivel itt nincsennek mellékutak ahová elbújhatnánk. Üldözés közben halljuk egyébként a rendorség frekvenciáját; ez nagyon feelinges. Ha nem akarunk üldözosdit játszani, akkor a képernyo tetején van egy úgynevezett "rendorség-elorejelzo", ami elkezd pattogni ha zsaru felé tartunk. Ha ezt késon vesszük észre, az ido lelassul, a kép kivilágosodik és a kamera a rendorre zoomol, majd kezdothet az üldözosdi. Hátborzongató érzés.
Ami még nagyon változott az elozo részekhez képest az a környezet, mely teljesen interaktív lett. Ez alatt értem, hogy kisebb fákat, buszmegállókat, hirdetooszlopokat, kerítéseket simán összerombolhatunk. Ezek természetesen lassítanak sebességünkön, így érdemes oket kerülni. Vannak viszont olyan tárgyak helyek, melyeknek ajánlott nekizúgni. Ilyen a víztorony, melyet ha feldöntünk nem elég hogy a rendorségi kiadást jócskán megnöveli, de ha ráesik a zsarura, az minket többet már nem igazán fog üldözni. Ilyen tárgyak még, a kitámasztott yacht, erkélyek, benzinkutak, melyen szépen robbannak. Az interaktivitás versenyek közben is érvényes, ami azt jelenti, hogy ha úgy fejezzük be a versenyt, hogy a célvonalon egy sárga kocsi totyogott elottünk, akkor az a célvonal után is ugyan ott fog tötymörögni. Vagy ha verseny közbe zsarukat kapunk, azok hiába befejztük a versenyt, még üldözni fognak. Nos, ha levertünk egy feketelistás tagot, utána következikegy kis szerencse játék. Adott 6 kártya, 3 kérdojeles, 3 alatt pedig tudjuk hogy mi van. Két kártyát választhatunk, viszont ügyeljünk arra, hogy az egyik kérdojeles lap alatt ott van a Pink Slip, azaz elvehetjük a másik kocsiját!
Több mint 30 féle gyári autóból válogathatunk, kezdve a már említett Fiat Puntotól, egészen a Porsche Carerra GT-ig. Arra azonban ne is számítsunk, hogy ugyanazzal a géppel végig tudjuk nyomni az egész játékot, mivel az ellenfelek is fokozatosan erosebbek lesznek. Érdemes még megemlíteni a törésket. Ez az ami még mindig nincs, csak egy-egy üveg törik be, és autó textúrája változik csak, de még ezt is ki lehet kapcsolni. A jármuveket lehet tuningolni a már jól megszokott módon. Van most 4 szintünk, és ebbol lehet válogatni. Kaptunk két új játékmódot is. Egyik a Tollboth, ahol adott egy pálya és az ellenorzopontok. Minden ellenorzo pontnál kapunk bónuszidot, ami alatt teljesíteni kell az adott szakaszt. Ez tulajdonképpen nem más, mint egy Timetrial, csak itt másképp hívják. A másik játékmód a Speedtrap. Itt a pályán el vannak helyezve az elore megadott helyen trafipaxok, melyek lemérik sebességünket, majd ezeket összeadják. Az nyer, aki a legnagyobb összsebességet éri el. Jelentos újítás még a Speedbraker bevezetése, melynek segítségével lelassíthatjuk az idot, így könnyebben tudjuk irányítani a benzinzabáló gépünket.
A grafika a megszokotthoz hasonlóan tökéletes, az autók is mintha éloben látnánk oket. A hangok szintén jól sikeredtek, a muzsika a játékhoz illoen pörgos. Hibákat még keresve sem találhat az ember, talán egy picit monotonná válik egy ido után a folyamatos üldözés, versenyezés. Ettol függetlenül, méltó utódja az elozo részeknek. Sok újítás jellemzi a játékot, így a mufaj szerelmesei biztosan el lesznek vele egy ideig. Jó játékot!