NBA Live 2003
Sziasztok! Barkohbázzunk egy
rövidkét: melyik játék lehet, amiben van sok néger bácsi, sok hip-hop és rap,
rengeteg statisztika (a statisztikárol remélem mindenkinek Hydro nagy gonddal
elkészitett IRC-látogatottság statisztikái jutnak az eszébe :)), és még aktuális
is? A költöi kérdésemre a válasz elég egyértelmü, az EA Sports idei évre
aktualizált kosaras programjával van dolgunk.
Meiner Meinung nach (mondaná az orosz, aki spanyolul tanult) ez az egész
EA-sportjátékcsomag már csak a profitra megy. Valamikor 2000 tájékán megalkották
a szinte tökéletest, addigra forrott ki igazán az irányitás és a grafikus motor,
akkor volt a legtöbb uj ötlet. Ezzel együtt a konkurenciát megszüntették, mert
már mindenki tudta, hogy ezeknek a játékoknak a terén a nyomukba se lehet érni.
Most meg már az EA-s fiuk és lányok csak tökéletesitgetik üdvöskéiket. Egy olyan
érzés alakult ki bennem, mintha lenne ugy kb. 10-15 ember, aki az év 9
honapjában nyaral, utána meg 3 honapra beköltöznek a programozoi
föhadiszállásra, hogy uj külsöt és a legujabb adatokat rávigyék a grafikus
motorral egy aranylemezre, aztán jol van, mindenki heppi, mert kaszál az "uj"
játék (a játékrol ez jön le, valoszinü, hogy azért több ember több munkát fektet
bele, csak nem sikerül valahogy összehozni). Mostanság gyötör még engem egy
másik tévképzet (melynek tévességéröl nem vagyok meggyözödve): ha a leendö
alkotoknak (ide értve az összes játéktipust) van egy jo, eddig még egyik
játékban sem látott (vagy esetleg gyengén kihasznált) ötletük, akkor rögtön
elkezdenek hozzá egy játékot késziteni. Ez még nem gond, viszont az, hogy ezt az
uj ötlet által ihletett játékot csak az ujdonságra hegyezik ki, és a többit
elhanyagolják, az baj. Példaként szerepeljen itt többek közt Max Payne bácsi és
a fantasztikusnak beharangozott Max FX motor. A játék teljesen a "hü de király
is lassitva a levegöben ugrálni és gyapni a népet" gondolatra van épitve. Az
Electonic Arts is kidobta a NFSHP2-t, mert eszükbe jutott, hogy ilyen
lassitosdit kocsikkal és ugratokon ugyanugy lehet csinálni, s hogyha még raknak
is hozzá egy türhetöbb grafikát, akkor már kész is a kasszasiker. Kis kitérö
után akkor itt és most térjünk vissza az NBA 2003-hoz.
Elöbbi kis eszmefuttatásomat csak azért eszközöltem, hogy egy picit talán a játék mögé lássunk. Kezdjük akkor az ihletö ötlettel. Az egyetlen érdemi ujitás a játékmenetben, hogy immáron lehet kinai figurát játszani, azaz az egyik játékos feldobja a labdát, a másik meg rögtön bezsákolja. "Hü az anyja, de jol hangzik", mi? A részletesebb bemutatást viszont az elsö kritériummal kezdeném. Szoval a grafika és a játék lelke. Az introt ismét a saját motorral készitették, ami ellen nincs is sok kifogásom. Ezután bejelentkezik a menü. Elég csunyácskára sikeredett szegény, legalábbis nekem nem jött be a narancs-fehér összeállitás. Az összkép két nagyobb és két kisebb elemböl áll. A kép bal oldalán találhatok a menüpontok: gyorsjáték, online játék, játékmodok, beállitások. Vajon mi hiányzik ebböl a felsorolásbol? Hát a kilépés opcio, melyet méltánytalan modon a jobb felsö sarokban jeleznek egy alig láthato X-el (lehet, hogy rossz a megfigyelöképességem, de én csak kb. 5 perc után találtam meg). 1 nagy és 1 kis elem elintézve. A másik nagy elem a menü képének jobb oldalán találhato animácio. Idöráforditás hiányában sajnos csak egy kb. 1 perces blokkot hoztak létre a programozok, ami folyton ismétlödik (ugyanaz a kosaras ugyanazt a mozgást csinálja), és ez nagyon ciki. A kép alján középtájt találhato a "Következö Dal" gomb, melyre kattintva a játék soundtrackjai között ugrálhatunk. Megjegyzem, ez a gomb a legfeleslegesebb dolog a játékban, mert csak a fömenüben találhato meg, s ha teszem azt, mi már a menük legeldugottabb sarkában járunk, és nekünk nem tetszö szám következik, akkor azt csak visszalépve a fömenübe pörgethetjük el (mondjuk ilyen alapon én kikapcsoltam volna a zenéket). A játékmodok menüben nagy meglepetés ért. Végre visszatették a gyakorlást, nekem az ugy hiányzott. Viszont csalodásként éltem meg, hogy a teremben, ahol gyakorlunk, 6 palánk van, viszont csak az egyikre dobálhatunk. Jo, legyen a 4 oldalso diszlet, de könyörgöm, akkor legalább az eredeti két palánk lehessen célpont. Viszont ha már két palánk van, akkor nem lehet félpályán tulrol rádobni, és ez olyan eszement embereknek, mint én, nagy érvágás, szoval az NBA 2004-be lehetne egy gomb, amivel ezt is lehetne állitani. Hát igen, itt is látszik az idöráforditás (és a világmegválto ötletek) hiánya. Az egy-egy elleni játék ujitása, hogy ellenfelünkkel 3 különbözö környezetben (tornaterem, strand, városi betonpálya) játszhatunk. Ebben a menüben találkozhatunk még barátságos meccsel, bajnoksággal, rájátszással és menedzseléssel. Külön nem vesézem ki öket, mert felesleges és nagyon hosszu lenne. Mesélek inkább a meccsekröl. A nehézségi szint (4 van), a csapatok és az irányitás beállitása után kezdödhet a moka. A töltés türhetö hosszuságu, erre az idöre a gép hasznos tippeket is ad. A meccs kezdetekor egy nagyon rövidke animácio bevonultatja a játékosokat, bezzeg még az NBA 2001-ben név szerint bemutatva vonultak be a játékosok. Ez is biza idöhiány. Ide sorolom még a meccs alatt bemutatásra kerülö animáciokat is, mert ugyan elsöre ujak és szépek, de a második meccs lejátszásakor megdöbbenve tapasztalhatjuk, hogy már mindet láttuk. Szo szerint kevés van belölük, ráadásul még ugyanakkor is vannak (lásd a félidöt és a meccs végét). Vannak külön visszajátszások a szebb kosarak után, ez tetszett (kivéve, mikor az ellenfél zsákolását lassitotta vissza). Sajnos én a fociprogramokon felnött fejemmel nem találtam megfelelö kameraállást, a legjobb, amit beállitottam, az a Press Box kamera full totálon. Az alapbeállitott kamerával nem tudom mi céljuk volt, mert az a legpocsékabb (irányitás szintén, rögtön átkalibráltam Fifásra). A meccsek egyébiránt élvezhetö szinten vannak, bár ebböl a részböl is kihagyták a Halftime Show-t (o, az az NBA 2000...). Itt illik megemliteni a grafikát is, ami félelmetesen szép. Már 800x600-on életszerüek a játékosok, a papirlap-nézök vadul integetnek és szurkolnak, a padlo csillog, stb. Nem tudom, hogy mi okbol, de a birot a kezdö feldobás után mindig kivonják a forgalombol, bár néha a szelleme visszatér az animáciokba. Sok uj mozgást tettek be a játékba, a leglátványosabb (mint már emlitettem) a kinai figura. Apro szépséghibája, hogy a visszajátszásokon látszik (mivel ezt mindig visszajátszzák), hogy a befejezö embernek sokszor hátul is van szeme, mert a háta mögül érkezö labdát a levegöben ugy kapja el, mintha az a legegyszerübb dolog lenne. A játék "szimuláciojárol" még annyit, hogy a Lakers irányitoja és egyben hárompontos-doboja képtelen betalálni a 3-as vonalon kivülröl (centernek viszont kitünö), és az elég hires Rick Fox 5-böl 4 ziccert biztosan elhibázik (Ez nálam egy meccsen belül történt meg, téptem is a hajam, orditottam és egyéb koros tünetek. Slusszpoén nincs, nagyon kikaptam). A statisztikámhoz hozzátartozik, hogy 20 büntetöböl 1-et tudtam bedobni, hála annak a két rakoncátlanul gyorsan futkoso kosárlabdának. Ettöl is majdnem agybajt kaptam, amire rásegitett még az is, hogy a gép 20-bol 19-et bedobott. És a gép tényleg csal. Sokkal jobban dobja a legrosszabb gép által irányitott játékos is a büntetöt meg a hárompontost, mint én a gigamegasztárokkal.
Meg kell emlitenem a játékos kreálást is, mint a talán legtöbbet gyengült opciot. NBA Live rajongok kezdjetek forrongani, ugyanis kihagyták, hogy betehessük saját arcunkat a játékba. Talán kárpotolhatja a felhasználot a rengeteg változtatási lehetöség és elöre generált testrészlet, viszont van némi hátulütöje. A nagy böségben csak számoztak a fejlesztök, nem neveztek. Arra utalok, hogy a hajviseletnek, arcszörzetnek, testtipusnak, stb. van saját neve, igy viszont sajnos végig kell pörgetni az összest, és megvárni, hogy egyenként betöltse a variáciokat a gép. Ez sajnos nagyon lelassitja a generálási folyamatot, mert nem biztos, hogy mi a második hajtipust szeretnénk ráadni leendö karakterünkre. Nagy erössége viszont a játéknak, hogy bárhol és bármikor annyi adatot tud a rendelkezésünkre bocsátani, hogy az egy igazi kosáredzönek is sok. Vannak játékos-, csapat- és meccsstatisztikák, mindegyik a megfelelö helyen. Végezetül nagyon röviden a hangokrol. A meccs alatti buzditás, cipöcsikorgás, palánkreccsenés, bemondohang, kommentátorok, stb. nagyon jok, a játék zenéit pedig olyasfajta ismert emberek csinálják, mint Snoop Doggy Dog, Busta Rhymes, Fat Joe, Fabolous, stb. Azt hiszem, elég komoly névsor (azért a THPS-ek soundtrackjét nem nyomja le).
Sajnos nem én fogom eldönteni, hogy sikeres lesz-e a játék, viszont azt bizton állithatom, hogy annyi ujdonságot nem tartalmaz, amiért érdemes lenne megvenni. Akinek megvan az NBA Live 2000, annak megvan mindene a kosaras programok terén, ezzel a játékkal csak többet veszithet, mint nyerhet. Aki pedig megveszi (urambocsá megiratja), annak kellemes idötöltést a játékkal. Viszont lassan javulgat az idö, szoval napsütésben inkább menjen ki mindenki a haverokkal kosarazni, minthogy bent poshadjon a gép elött (tboy napi jo tanácsa számitogépfüggöknek)!
Elöbbi kis eszmefuttatásomat csak azért eszközöltem, hogy egy picit talán a játék mögé lássunk. Kezdjük akkor az ihletö ötlettel. Az egyetlen érdemi ujitás a játékmenetben, hogy immáron lehet kinai figurát játszani, azaz az egyik játékos feldobja a labdát, a másik meg rögtön bezsákolja. "Hü az anyja, de jol hangzik", mi? A részletesebb bemutatást viszont az elsö kritériummal kezdeném. Szoval a grafika és a játék lelke. Az introt ismét a saját motorral készitették, ami ellen nincs is sok kifogásom. Ezután bejelentkezik a menü. Elég csunyácskára sikeredett szegény, legalábbis nekem nem jött be a narancs-fehér összeállitás. Az összkép két nagyobb és két kisebb elemböl áll. A kép bal oldalán találhatok a menüpontok: gyorsjáték, online játék, játékmodok, beállitások. Vajon mi hiányzik ebböl a felsorolásbol? Hát a kilépés opcio, melyet méltánytalan modon a jobb felsö sarokban jeleznek egy alig láthato X-el (lehet, hogy rossz a megfigyelöképességem, de én csak kb. 5 perc után találtam meg). 1 nagy és 1 kis elem elintézve. A másik nagy elem a menü képének jobb oldalán találhato animácio. Idöráforditás hiányában sajnos csak egy kb. 1 perces blokkot hoztak létre a programozok, ami folyton ismétlödik (ugyanaz a kosaras ugyanazt a mozgást csinálja), és ez nagyon ciki. A kép alján középtájt találhato a "Következö Dal" gomb, melyre kattintva a játék soundtrackjai között ugrálhatunk. Megjegyzem, ez a gomb a legfeleslegesebb dolog a játékban, mert csak a fömenüben találhato meg, s ha teszem azt, mi már a menük legeldugottabb sarkában járunk, és nekünk nem tetszö szám következik, akkor azt csak visszalépve a fömenübe pörgethetjük el (mondjuk ilyen alapon én kikapcsoltam volna a zenéket). A játékmodok menüben nagy meglepetés ért. Végre visszatették a gyakorlást, nekem az ugy hiányzott. Viszont csalodásként éltem meg, hogy a teremben, ahol gyakorlunk, 6 palánk van, viszont csak az egyikre dobálhatunk. Jo, legyen a 4 oldalso diszlet, de könyörgöm, akkor legalább az eredeti két palánk lehessen célpont. Viszont ha már két palánk van, akkor nem lehet félpályán tulrol rádobni, és ez olyan eszement embereknek, mint én, nagy érvágás, szoval az NBA 2004-be lehetne egy gomb, amivel ezt is lehetne állitani. Hát igen, itt is látszik az idöráforditás (és a világmegválto ötletek) hiánya. Az egy-egy elleni játék ujitása, hogy ellenfelünkkel 3 különbözö környezetben (tornaterem, strand, városi betonpálya) játszhatunk. Ebben a menüben találkozhatunk még barátságos meccsel, bajnoksággal, rájátszással és menedzseléssel. Külön nem vesézem ki öket, mert felesleges és nagyon hosszu lenne. Mesélek inkább a meccsekröl. A nehézségi szint (4 van), a csapatok és az irányitás beállitása után kezdödhet a moka. A töltés türhetö hosszuságu, erre az idöre a gép hasznos tippeket is ad. A meccs kezdetekor egy nagyon rövidke animácio bevonultatja a játékosokat, bezzeg még az NBA 2001-ben név szerint bemutatva vonultak be a játékosok. Ez is biza idöhiány. Ide sorolom még a meccs alatt bemutatásra kerülö animáciokat is, mert ugyan elsöre ujak és szépek, de a második meccs lejátszásakor megdöbbenve tapasztalhatjuk, hogy már mindet láttuk. Szo szerint kevés van belölük, ráadásul még ugyanakkor is vannak (lásd a félidöt és a meccs végét). Vannak külön visszajátszások a szebb kosarak után, ez tetszett (kivéve, mikor az ellenfél zsákolását lassitotta vissza). Sajnos én a fociprogramokon felnött fejemmel nem találtam megfelelö kameraállást, a legjobb, amit beállitottam, az a Press Box kamera full totálon. Az alapbeállitott kamerával nem tudom mi céljuk volt, mert az a legpocsékabb (irányitás szintén, rögtön átkalibráltam Fifásra). A meccsek egyébiránt élvezhetö szinten vannak, bár ebböl a részböl is kihagyták a Halftime Show-t (o, az az NBA 2000...). Itt illik megemliteni a grafikát is, ami félelmetesen szép. Már 800x600-on életszerüek a játékosok, a papirlap-nézök vadul integetnek és szurkolnak, a padlo csillog, stb. Nem tudom, hogy mi okbol, de a birot a kezdö feldobás után mindig kivonják a forgalombol, bár néha a szelleme visszatér az animáciokba. Sok uj mozgást tettek be a játékba, a leglátványosabb (mint már emlitettem) a kinai figura. Apro szépséghibája, hogy a visszajátszásokon látszik (mivel ezt mindig visszajátszzák), hogy a befejezö embernek sokszor hátul is van szeme, mert a háta mögül érkezö labdát a levegöben ugy kapja el, mintha az a legegyszerübb dolog lenne. A játék "szimuláciojárol" még annyit, hogy a Lakers irányitoja és egyben hárompontos-doboja képtelen betalálni a 3-as vonalon kivülröl (centernek viszont kitünö), és az elég hires Rick Fox 5-böl 4 ziccert biztosan elhibázik (Ez nálam egy meccsen belül történt meg, téptem is a hajam, orditottam és egyéb koros tünetek. Slusszpoén nincs, nagyon kikaptam). A statisztikámhoz hozzátartozik, hogy 20 büntetöböl 1-et tudtam bedobni, hála annak a két rakoncátlanul gyorsan futkoso kosárlabdának. Ettöl is majdnem agybajt kaptam, amire rásegitett még az is, hogy a gép 20-bol 19-et bedobott. És a gép tényleg csal. Sokkal jobban dobja a legrosszabb gép által irányitott játékos is a büntetöt meg a hárompontost, mint én a gigamegasztárokkal.
Meg kell emlitenem a játékos kreálást is, mint a talán legtöbbet gyengült opciot. NBA Live rajongok kezdjetek forrongani, ugyanis kihagyták, hogy betehessük saját arcunkat a játékba. Talán kárpotolhatja a felhasználot a rengeteg változtatási lehetöség és elöre generált testrészlet, viszont van némi hátulütöje. A nagy böségben csak számoztak a fejlesztök, nem neveztek. Arra utalok, hogy a hajviseletnek, arcszörzetnek, testtipusnak, stb. van saját neve, igy viszont sajnos végig kell pörgetni az összest, és megvárni, hogy egyenként betöltse a variáciokat a gép. Ez sajnos nagyon lelassitja a generálási folyamatot, mert nem biztos, hogy mi a második hajtipust szeretnénk ráadni leendö karakterünkre. Nagy erössége viszont a játéknak, hogy bárhol és bármikor annyi adatot tud a rendelkezésünkre bocsátani, hogy az egy igazi kosáredzönek is sok. Vannak játékos-, csapat- és meccsstatisztikák, mindegyik a megfelelö helyen. Végezetül nagyon röviden a hangokrol. A meccs alatti buzditás, cipöcsikorgás, palánkreccsenés, bemondohang, kommentátorok, stb. nagyon jok, a játék zenéit pedig olyasfajta ismert emberek csinálják, mint Snoop Doggy Dog, Busta Rhymes, Fat Joe, Fabolous, stb. Azt hiszem, elég komoly névsor (azért a THPS-ek soundtrackjét nem nyomja le).
Sajnos nem én fogom eldönteni, hogy sikeres lesz-e a játék, viszont azt bizton állithatom, hogy annyi ujdonságot nem tartalmaz, amiért érdemes lenne megvenni. Akinek megvan az NBA Live 2000, annak megvan mindene a kosaras programok terén, ezzel a játékkal csak többet veszithet, mint nyerhet. Aki pedig megveszi (urambocsá megiratja), annak kellemes idötöltést a játékkal. Viszont lassan javulgat az idö, szoval napsütésben inkább menjen ki mindenki a haverokkal kosarazni, minthogy bent poshadjon a gép elött (tboy napi jo tanácsa számitogépfüggöknek)!