Grand Prix 3
"Hova tünt Damon Hill? Hova
tünt Damon Hill?" Palik Laci örökzöldje valamikor 1997-ben a Magyar Nagydij
alatt született meg. Emberemlékezet ota az volt szerintem a legjobb F1 futam. De
most akár saját magunk tehetjük izgalmassá a versenyt.
Végre megérkezett a nagy elödök nagy utoda, a Grand Prix 3. A MicroProse a
kiválo repülögép szimulátorairol lett elismert, viszont a Formula 1
szimulátoraik is rendre a konkurencia felé kerülnek. Ezek a szimulátorok a Grand
Prix sorozat darabjai, hihetetlenül sok beállitási lehetöséggel, élethü fizikai
modellel és szép grafikával rendelkeznek. A most tárgyalando 3-dik rész az
1998-as szezont dolgozza fel, ami ugye már régmult, de én két logikus okkal
tudom magyarázni. Az egyik, hogy az EA Sports felvásárolta az aktuális év jogait
(mert megtehetik), a másik a licensz nagyon magas ára miatt a MicroProse-nak
csak erre futotta. Azért nem kell elkeseredni, a játék élvezetén ez a tény nem
ront.
A játék inditása után a gép ohaj szerint beállitja a grafikát, de ezt mi is megtehetjük manuális modon. Az intro türhetö, másmilyen nagyon nem is lehetne. A menü álloképes. Ez csak azért zavar, mert már kissé elavult megoldás. A választhato funkciok: versenyzök, pályák, nehézségi szint, versenyhétvége, karrier, gyors verseny, opciok és egy beépitett kézikönyv. A csapatok és versenyzöik felsorolását most kihagynám, talán annyit erröl a pontrol, hogy minden versenyzönek megadhatunk egy alap versenybeállitást. Pályát név szerint választhatunk, és a rögtön megjelenö kis térképet négy iránybol is megcsodálhatjuk. Nehézségi szintet mindenki válasszon maga, ez föleg az ellenfelek gyorsaságát befolyásolja és a választhato segitségek számát. Segitségeket az opciok menüben válogathatunk vagy verseny közben az F1-F8 billentyükkel. Fontos, ha billentyüzettel irányitasz, akkor az utolso segitség (F8) állandoan be van kapcsolva, hogy vezetni is tudd a kocsit. Ez a kormány rásegités nem engedi a hirtelen mozdulatokat, segit a kanyar pontos bevételében, stb. Egyébként nehéz észrevenni ezt a segitséget, annyira megszokja az ember. Legjobban akkor látszik, mikor az ember repeszt 250-el a hajtükanyar felé (pl. francia pálya) és fék nélkül kimegy a kavicságyba. A gép esetlenül probálkozik befordulni. Szintén az opcioknál lehet beállitani a verseny tulajdonságait. Ez föképpen az idötartamok megadását jelenti vagy verseny esetében a körök számát. Most gondolom sokan az amerikai Indy-Car versenysorozatra gondolnak és megprobálják beirni a 200 kört. Ez azért ne lehet, mert százalék szerint változtathatjuk a versenyhosszt, szoval a maximum az adott.
Mint már emlitettem, a játék billentyüzettel valo irányitásakor nem lehet kikapcsolni a kormány rásegitést. Nos, billentyüzeten kivül irányithatunk még joystick-kal, joypad-dal vagy kormánnyal. Ezt azért emlitettem, mert a kocsit másképp kell beállitani a más irányitokhoz. Ezek beállitása a mi dolgunk.
A versenyzö kiválasztása után inditsunk valamilyen versenyt. A gyors verseny rögtön egy futam startjához helyez és pontos elözetes beállitás nélkül kell versenyezni. A gyakorlást a kezdöknek ajánlom pályatanulás céljábol. A versenyhétvége már egy Forma 1-es futam pontos mása, a különbség csak annyi, hogy itt nem adnak pontokat. Idö hiányában ki lehet hagyni a szabadedzéseket, söt még az idöméröt is (ez automata utolso helyt jelent a startnál). A karrier mod csak annyiban más, hogy itt sorban kell végigmenni az összes nagydijon és vadászni a pontokat, hogy végül az a szerencsés legyen a világbajnok, akit irányitunk.
Mint minden játékban, ugy ebben is lehet menteni. Karrier modban persze egyértelmü, hogy nem lehet végigjátszani az egészet 4 ora alatt (habár vannak maratoni kitartásu játékosok is, ugye?), de lehet menteni versenyhétvége közben is. De nem ezért kezdtem uj bekezdést, hogy ezt leirjam, hanem azért, mert pl.: gyorsköröket vagy nagy borulásokat is ki lehet menteni. Ez nagyon franko, mert igy világgá lehet kürtölni a fantasztikus körrekordjainkat és még bizonyitékunk is van. Itt kell megemlitenem azt is, hogy mint az eredeti csapatoknál, itt is megnézhetjük köreink grafikonját az auto adatainak letöltése után. Egy képre max. négy adatot rajzolhatunk ki, és ebböl okulva finomithatjuk autonk beállitásait. Az adatokbol legjobban használhato szerintem a kasztni magassága, a végsebesség és a fékerö kimutatása.
Akkor térjünk ki a grafikára és a hangokra. Néhány szoval jellemezve: az eddigi legjobb. A pályák élethüen vannak kidolgozva, az autok festése nagyon jo, sehol sincs bovli. Verseny közben átugorhatunk más autok volánjába, de ezt inkább az idömérön érdemes használni. Nézetekböl egyébként elég sok van: belsönézet, követö nézet, lökhárito és toronynézet (az a pup a kocsin) valamint a TV kamera. A hangok egész türhetök, bár a motorhangon kivül nem sok más zajt hallani. Ennek ellenére rengeteg hiányosság van. Ha visszanézünk egy jelenetet külsö (TV) kamerábol, akkor az embernek olyan érzése van, hogy a kocsik lebegnek a beton felett. Legyen ez a visszajátszás egy nagy borulás. A pályamunkás egy gyönge kis papirember és egyedül eltol egy 600 kilos versenyautot. A kidolgozásra ráforditott idöt mutatja, hogy minden auto kormánya és motorhangja ugyanolyan.
Utoljára hagytam a játék beépitett enciklopédiáját, amiböl sok érdekes adatot kapunk a Forma 1-röl. Én nem szoktam nézegetni, inkább játszom helyette. A végére sajnos még egy hibát meg kell emlitenem. Sajnos a hires monacoi kanyart elrontották, ezért nem lehet bevenni normálisan. A hiba kiküszöbölésére csak azt ajánlhatom, hogy a monacoi pálya helyére töltsétek le a netröl az indianapolisi pályát.
Végezetül hadd gratuláljak a készitöknek, hogy egy ilyen szinvonalas progit összedobtak és a nagy elödökre nem hoztak szégyent. Remélhetöleg ez a játék felülkerekedik a konkurenciával szemben, mert minden tekintetben megérdemli az elsö helyet a kor Forma 1 szimulátorai közt. Jo szorakozást!
A játék inditása után a gép ohaj szerint beállitja a grafikát, de ezt mi is megtehetjük manuális modon. Az intro türhetö, másmilyen nagyon nem is lehetne. A menü álloképes. Ez csak azért zavar, mert már kissé elavult megoldás. A választhato funkciok: versenyzök, pályák, nehézségi szint, versenyhétvége, karrier, gyors verseny, opciok és egy beépitett kézikönyv. A csapatok és versenyzöik felsorolását most kihagynám, talán annyit erröl a pontrol, hogy minden versenyzönek megadhatunk egy alap versenybeállitást. Pályát név szerint választhatunk, és a rögtön megjelenö kis térképet négy iránybol is megcsodálhatjuk. Nehézségi szintet mindenki válasszon maga, ez föleg az ellenfelek gyorsaságát befolyásolja és a választhato segitségek számát. Segitségeket az opciok menüben válogathatunk vagy verseny közben az F1-F8 billentyükkel. Fontos, ha billentyüzettel irányitasz, akkor az utolso segitség (F8) állandoan be van kapcsolva, hogy vezetni is tudd a kocsit. Ez a kormány rásegités nem engedi a hirtelen mozdulatokat, segit a kanyar pontos bevételében, stb. Egyébként nehéz észrevenni ezt a segitséget, annyira megszokja az ember. Legjobban akkor látszik, mikor az ember repeszt 250-el a hajtükanyar felé (pl. francia pálya) és fék nélkül kimegy a kavicságyba. A gép esetlenül probálkozik befordulni. Szintén az opcioknál lehet beállitani a verseny tulajdonságait. Ez föképpen az idötartamok megadását jelenti vagy verseny esetében a körök számát. Most gondolom sokan az amerikai Indy-Car versenysorozatra gondolnak és megprobálják beirni a 200 kört. Ez azért ne lehet, mert százalék szerint változtathatjuk a versenyhosszt, szoval a maximum az adott.
Mint már emlitettem, a játék billentyüzettel valo irányitásakor nem lehet kikapcsolni a kormány rásegitést. Nos, billentyüzeten kivül irányithatunk még joystick-kal, joypad-dal vagy kormánnyal. Ezt azért emlitettem, mert a kocsit másképp kell beállitani a más irányitokhoz. Ezek beállitása a mi dolgunk.
A versenyzö kiválasztása után inditsunk valamilyen versenyt. A gyors verseny rögtön egy futam startjához helyez és pontos elözetes beállitás nélkül kell versenyezni. A gyakorlást a kezdöknek ajánlom pályatanulás céljábol. A versenyhétvége már egy Forma 1-es futam pontos mása, a különbség csak annyi, hogy itt nem adnak pontokat. Idö hiányában ki lehet hagyni a szabadedzéseket, söt még az idöméröt is (ez automata utolso helyt jelent a startnál). A karrier mod csak annyiban más, hogy itt sorban kell végigmenni az összes nagydijon és vadászni a pontokat, hogy végül az a szerencsés legyen a világbajnok, akit irányitunk.
Mint minden játékban, ugy ebben is lehet menteni. Karrier modban persze egyértelmü, hogy nem lehet végigjátszani az egészet 4 ora alatt (habár vannak maratoni kitartásu játékosok is, ugye?), de lehet menteni versenyhétvége közben is. De nem ezért kezdtem uj bekezdést, hogy ezt leirjam, hanem azért, mert pl.: gyorsköröket vagy nagy borulásokat is ki lehet menteni. Ez nagyon franko, mert igy világgá lehet kürtölni a fantasztikus körrekordjainkat és még bizonyitékunk is van. Itt kell megemlitenem azt is, hogy mint az eredeti csapatoknál, itt is megnézhetjük köreink grafikonját az auto adatainak letöltése után. Egy képre max. négy adatot rajzolhatunk ki, és ebböl okulva finomithatjuk autonk beállitásait. Az adatokbol legjobban használhato szerintem a kasztni magassága, a végsebesség és a fékerö kimutatása.
Akkor térjünk ki a grafikára és a hangokra. Néhány szoval jellemezve: az eddigi legjobb. A pályák élethüen vannak kidolgozva, az autok festése nagyon jo, sehol sincs bovli. Verseny közben átugorhatunk más autok volánjába, de ezt inkább az idömérön érdemes használni. Nézetekböl egyébként elég sok van: belsönézet, követö nézet, lökhárito és toronynézet (az a pup a kocsin) valamint a TV kamera. A hangok egész türhetök, bár a motorhangon kivül nem sok más zajt hallani. Ennek ellenére rengeteg hiányosság van. Ha visszanézünk egy jelenetet külsö (TV) kamerábol, akkor az embernek olyan érzése van, hogy a kocsik lebegnek a beton felett. Legyen ez a visszajátszás egy nagy borulás. A pályamunkás egy gyönge kis papirember és egyedül eltol egy 600 kilos versenyautot. A kidolgozásra ráforditott idöt mutatja, hogy minden auto kormánya és motorhangja ugyanolyan.
Utoljára hagytam a játék beépitett enciklopédiáját, amiböl sok érdekes adatot kapunk a Forma 1-röl. Én nem szoktam nézegetni, inkább játszom helyette. A végére sajnos még egy hibát meg kell emlitenem. Sajnos a hires monacoi kanyart elrontották, ezért nem lehet bevenni normálisan. A hiba kiküszöbölésére csak azt ajánlhatom, hogy a monacoi pálya helyére töltsétek le a netröl az indianapolisi pályát.
Végezetül hadd gratuláljak a készitöknek, hogy egy ilyen szinvonalas progit összedobtak és a nagy elödökre nem hoztak szégyent. Remélhetöleg ez a játék felülkerekedik a konkurenciával szemben, mert minden tekintetben megérdemli az elsö helyet a kor Forma 1 szimulátorai közt. Jo szorakozást!