Civilization III.

Szevasztok! Éljen! Hurrá! Igen, végre megérkezett, amire mindenki várt! Megszületett minden stratégiai játékok atyjának harmadik része, mely mindenben követi a nagy elödöt. Az elsö rész, majd a szebb grafikával ellátott második kiadás után sok játék jött ki Civilization néven, de ezek mindegyike hatalmas bukás volt, többek közt a gyenge grafika és a nagyon gyenge alapötletek miatt. Ezek után már éppen ideje volt, hogy Sid Meier és csapata elkészitse az igazit.
És ez félig-meddig sikerült is nekik évek távlatábol. Akkor lássuk a játékot. Az install, az utobbi idöben szinte már minden játéknál igy van, nagyon lassu, ugyhogy nyugodtan el lehet közben menni pl: ebédelni. A sikeres feltelepités után megkezdhetjük az érdemi játékot. Bejön az intro. Nem tul mozgalmas, de mindenképpen elgondolkodtato. Vajon mit akar ábrázolni a Bábel- torony? Többek közt a népek szétválását, másrészt a fejlödést (alulrol felfelé egyre modernebb a torony felépitése). A kidolgozása kitünö, az alatta hallhato "zene" altato hatásu. Bejön a menü. Szép, átláthato, olyan, amilyet elvárunk. A háttérben megint a Bábel-torony láthato (plusz nekem oda van irva: www.pcpult.on.hu meg ilyenek, hála a Hydrotol kapott magyarositásnak). Az elején engem zavart, hogy választásnál elöször ki kell jelölni az adott pontot, és utána még egy klikkel lehet elinditani. Ennek elönye, hogy ha véletlenül féltrenyomunk, akkor lehet korrigálni, hátránya, hogy ha nem figyel az ember, értékes perceket tölthet el várakozással. Inditsunk uj játékot. Mindenféle véletlenszerü és elöre beállithato térkép van, de én a földgömböt hiányoltam (lásd elsö rész, ahol szinte mindig azon játszottam). Most, hogy fut a játék, lássuk, mink van. Hát, nem sokminden, legföképpen egy settler egység. Ennek segitségével minél elöbb hozzunk létre egy várost, majd gyártsunk egy worker egységet. Ez a program talán legnagyobb ujitása. Az elözö részekben csak a settlerrel lehetett bányászni, utat épiteni, stb. Most ez megváltozott. Ezzel az egységgel hajthatjuk végre ezeket, de ami a legjobban tetszett, hogy önmüködöre is be lehet állitani. Ekkor magátol oda megy, ahova akar, és ott dolgozik, ahol kedve van. Igy egész jol végzi a munkáját, de néha azért nem árt ránézni, és eligazitani. A worker után jöhet néhány harci egység, melyek az idö mulásával egyre fejlettebbek lesznek. És itt is találni hiányosságot. Harc közben két egység szembefordul egymással, majd csak azt vesszük észre, hogy az egyiknek elfogyott az összes életeröpontja, és eltünt a képernyöröl. Szoval az animáciot elhagyták. Öröm az ürömben, hogy ha az egyik egység egy dombon áll, a másik sik terepen, akkor nönek az esélyei, még ha egyenlö feltételek közt a másik gyözött is volna. Akkor vissza a gyártáshoz. A városnak különbözö épületeket lehet emelni, melyek hatására az ott élö emberek morálja nö. Ennek ellenére vannak lázadások. Multkor egy szál egységemmel elkoboroltam a területemtöl jo messzire, és az orrom elött felépitett friss várost csipöböl bevettem. A nép nem lázadt fel, csak akitöl elvettem a várost, az igyekezett visszaszerezni a területet. Ezután a város lakoi a rossz ellátottság miatt fellázadtak, utána pedig a fövárosom szimpátiatüntetést tartott, amit alig tudtam elnyomni. Egyébként ünnepelni is tudnak emberkéink, ekkor a város felett tüzijáték látszik. Az épületeket pajzsok termelésével készitik el a dolgozok, amik elveszhetnek, ha mondjuk egy nagyobb dolog gyártása közben valami kicsi egységet kell létrehozni. Ekkor a gép figyelmeztet egy kis ablakkal erre a veszteségre. Mivel a játék körökre osztott (hoppá, ezt kihagytam, pedig ez a legalapvetöbb), ezért az épitések jellemzésére a körökben mért idöt használja a gép. Léteznek csodák, melyek megépitésével a kultura fejlettsége és a morál is növekszik. Ebböl elég sok van, és érdemes is öket elsöként felépiteni a népek közül. A tudomány is nagy befolyásolo tényezö, mert a nép kedveli a kulturát, ezt az is bizonyitja, hogy más népek városai átállnak a mi oldalunkra. Ha ügyesen, a fejlesztési térkép segitségével és némi anyagi támogatással látjuk el tudosainkat, akkor erös hadseregre és nagy elönyre tehetünk szert ellenfeleinkkel szemben. Sajnos az uj tudomány kiválasztásánál van egy kis hiba, ugyanis ha meg akarjuk nézni azt a bizonyos fejlesztési térképet, akkor a megjelenitett tudományt elkezdik termelni a tudosok, igy már nincs változtatásra lehetöség. Egyébként ezt a térképet a bal felsö sarokban a tanácsadoknál is megnézheted, ahol átállithatod az ado felhasználásának fajtáját, megnézheted politikai és katonai szövetségeidet, stb. A politika jol kidolgozott, a jobb felsö sarokban találhato kis tanácsado segiti az alkuk kötését, igy aranyra pontosan ki lehet számolgatni az elfogadhato szintet. Most, hogy a föbb alapötleteket átnyaltuk, lássuk a külsöségeket. A képernyö bal felsö sarkában találhato a tanácsadok ikonja, bal alul a világtérkép, alul középen az adott egység lehetöségei (feloszlatás, várakozás, stb.), alul jobbra pedig az eligazito képernyö, amelyen megtalálhato aranyunk száma, az évszám, és a Please wait ... felirat, amely egy gyengébb gépen elég hosszu ideig láthato, és ezért elég szaggatottá teszi a játékmenetet. Ez megérthetö, hiszen hatalmas területeket és gyönyörü grafikát biztosit a grafikus motor. A városok látképe gyönyörü, a saját palota kidolgozása is megfelelö és az egységek is szépek. Sajnos a remek kivitelhez borzasztoan gyenge zene (inkább pittyegés) járul, ami elég andalito hatásu, ezért jobb játék közben valami mást hallgatni. Hát a játékrol ennyit, az összhatás elég meggyözö, de azért lehetett volna még mit csinálni. Én mindenkinek ajánlom, de arra készülni kell, hogy ezzel a játékkal nem lehet megcsinálni az esti egyorás meneteket, mert ez idöt igényel. Ha nincs 2-3 ora szabadidöt, nem is ajánlom, hogy elkezd vagy folytasd a játékot, mert nem éri meg. Ettöl függetlenül az utobbi idö legjobb stratégiai játéka látott napvilágot. Jo szorakozást hozzá!