Civilization III.
Szevasztok! Éljen! Hurrá! Igen,
végre megérkezett, amire mindenki várt! Megszületett minden stratégiai játékok
atyjának harmadik része, mely mindenben követi a nagy elödöt. Az elsö rész, majd
a szebb grafikával ellátott második kiadás után sok játék jött ki Civilization
néven, de ezek mindegyike hatalmas bukás volt, többek közt a gyenge grafika és a
nagyon gyenge alapötletek miatt. Ezek után már éppen ideje volt, hogy Sid Meier
és csapata elkészitse az igazit.
És ez félig-meddig sikerült is nekik évek távlatábol. Akkor lássuk a játékot. Az
install, az utobbi idöben szinte már minden játéknál igy van, nagyon lassu,
ugyhogy nyugodtan el lehet közben menni pl: ebédelni. A sikeres feltelepités
után megkezdhetjük az érdemi játékot. Bejön az intro. Nem tul mozgalmas, de
mindenképpen elgondolkodtato. Vajon mit akar ábrázolni a Bábel- torony? Többek
közt a népek szétválását, másrészt a fejlödést (alulrol felfelé egyre modernebb
a torony felépitése). A kidolgozása kitünö, az alatta hallhato "zene" altato
hatásu. Bejön a menü. Szép, átláthato, olyan, amilyet elvárunk. A háttérben
megint a Bábel-torony láthato (plusz nekem oda van irva: www.pcpult.on.hu meg
ilyenek, hála a Hydrotol kapott magyarositásnak). Az elején engem zavart, hogy
választásnál elöször ki kell jelölni az adott pontot, és utána még egy klikkel
lehet elinditani. Ennek elönye, hogy ha véletlenül féltrenyomunk, akkor lehet
korrigálni, hátránya, hogy ha nem figyel az ember, értékes perceket tölthet el
várakozással. Inditsunk uj játékot. Mindenféle véletlenszerü és elöre
beállithato térkép van, de én a földgömböt hiányoltam (lásd elsö rész, ahol
szinte mindig azon játszottam). Most, hogy fut a játék, lássuk, mink van. Hát,
nem sokminden, legföképpen egy settler egység. Ennek segitségével minél elöbb
hozzunk létre egy várost, majd gyártsunk egy worker egységet. Ez a program talán
legnagyobb ujitása. Az elözö részekben csak a settlerrel lehetett bányászni,
utat épiteni, stb. Most ez megváltozott. Ezzel az egységgel hajthatjuk végre
ezeket, de ami a legjobban tetszett, hogy önmüködöre is be lehet állitani. Ekkor
magátol oda megy, ahova akar, és ott dolgozik, ahol kedve van. Igy egész jol
végzi a munkáját, de néha azért nem árt ránézni, és eligazitani. A worker után
jöhet néhány harci egység, melyek az idö mulásával egyre fejlettebbek lesznek.
És itt is találni hiányosságot. Harc közben két egység szembefordul egymással,
majd csak azt vesszük észre, hogy az egyiknek elfogyott az összes életeröpontja,
és eltünt a képernyöröl. Szoval az animáciot elhagyták. Öröm az ürömben, hogy ha
az egyik egység egy dombon áll, a másik sik terepen, akkor nönek az esélyei, még
ha egyenlö feltételek közt a másik gyözött is volna. Akkor vissza a gyártáshoz.
A városnak különbözö épületeket lehet emelni, melyek hatására az ott élö emberek
morálja nö. Ennek ellenére vannak lázadások. Multkor egy szál egységemmel
elkoboroltam a területemtöl jo messzire, és az orrom elött felépitett friss
várost csipöböl bevettem. A nép nem lázadt fel, csak akitöl elvettem a várost,
az igyekezett visszaszerezni a területet. Ezután a város lakoi a rossz
ellátottság miatt fellázadtak, utána pedig a fövárosom szimpátiatüntetést
tartott, amit alig tudtam elnyomni. Egyébként ünnepelni is tudnak emberkéink,
ekkor a város felett tüzijáték látszik. Az épületeket pajzsok termelésével
készitik el a dolgozok, amik elveszhetnek, ha mondjuk egy nagyobb dolog gyártása
közben valami kicsi egységet kell létrehozni. Ekkor a gép figyelmeztet egy kis
ablakkal erre a veszteségre. Mivel a játék körökre osztott (hoppá, ezt
kihagytam, pedig ez a legalapvetöbb), ezért az épitések jellemzésére a körökben
mért idöt használja a gép. Léteznek csodák, melyek megépitésével a kultura
fejlettsége és a morál is növekszik. Ebböl elég sok van, és érdemes is öket
elsöként felépiteni a népek közül. A tudomány is nagy befolyásolo tényezö, mert
a nép kedveli a kulturát, ezt az is bizonyitja, hogy más népek városai átállnak
a mi oldalunkra. Ha ügyesen, a fejlesztési térkép segitségével és némi anyagi
támogatással látjuk el tudosainkat, akkor erös hadseregre és nagy elönyre
tehetünk szert ellenfeleinkkel szemben. Sajnos az uj tudomány kiválasztásánál
van egy kis hiba, ugyanis ha meg akarjuk nézni azt a bizonyos fejlesztési
térképet, akkor a megjelenitett tudományt elkezdik termelni a tudosok, igy már
nincs változtatásra lehetöség. Egyébként ezt a térképet a bal felsö sarokban a
tanácsadoknál is megnézheted, ahol átállithatod az ado felhasználásának
fajtáját, megnézheted politikai és katonai szövetségeidet, stb. A politika jol
kidolgozott, a jobb felsö sarokban találhato kis tanácsado segiti az alkuk
kötését, igy aranyra pontosan ki lehet számolgatni az elfogadhato szintet. Most,
hogy a föbb alapötleteket átnyaltuk, lássuk a külsöségeket. A képernyö bal felsö
sarkában találhato a tanácsadok ikonja, bal alul a világtérkép, alul középen az
adott egység lehetöségei (feloszlatás, várakozás, stb.), alul jobbra pedig az
eligazito képernyö, amelyen megtalálhato aranyunk száma, az évszám, és a Please
wait ... felirat, amely egy gyengébb gépen elég hosszu ideig láthato, és ezért
elég szaggatottá teszi a játékmenetet. Ez megérthetö, hiszen hatalmas
területeket és gyönyörü grafikát biztosit a grafikus motor. A városok látképe
gyönyörü, a saját palota kidolgozása is megfelelö és az egységek is szépek.
Sajnos a remek kivitelhez borzasztoan gyenge zene (inkább pittyegés) járul, ami
elég andalito hatásu, ezért jobb játék közben valami mást hallgatni. Hát a
játékrol ennyit, az összhatás elég meggyözö, de azért lehetett volna még mit
csinálni. Én mindenkinek ajánlom, de arra készülni kell, hogy ezzel a játékkal
nem lehet megcsinálni az esti egyorás meneteket, mert ez idöt igényel. Ha nincs
2-3 ora szabadidöt, nem is ajánlom, hogy elkezd vagy folytasd a játékot, mert
nem éri meg. Ettöl függetlenül az utobbi idö legjobb stratégiai játéka látott
napvilágot. Jo szorakozást hozzá!