Black and White

"Navégre!" - szoltam azon a szent napon, amikor megtudtam, hogy megjelent az isteni Black and White. És igazam van. Már '98 decemberében olvastam a játékrol. Bár Peter Molyneaux nem arrol hires, hogy elkapkodja a dolgokat. A Dungeon Keepernél is huzta-halasztotta a megjelenést, és persze most is. Az elözényei a játéknak elég érdekesek.
Peter régebben a Bullfrognál alkotott, de váratlanul '96 nyarán otthagyta a céget. Eztán alapitotta a Lionhead Studiost, és elkezdte a játék alapozását. A cég elnevezése is egy külön történet. Eredetileg a cég egyik alapitotagjának, Marc Webley hörcsögének neve volt Lionhead. A mult idöt azért használtam, mert az elöbb emlitett rágcsálo a nagy megtisztel- tetést nem birta elviselni, és megdöglött. A cégnek ez elég rossz omen lett volna, ezért a másik változat Red Eye volt, de ilyen nevü cég már létezett, igy maradtak a Lionheadnél. A játék fejlesztése során nemcsak programozok dolgoztak a cégnél, hanem egy ujságirot is. A neve Steve Jackson, és azért szerzödtették, hogy a csapat napjairol és a játék készüléséröl irjon. Az ujságiro felfogadásakor négyen voltak a csapat tagjai: Jackson, Molyneaux, Webley és Tim Rance programozo, aki a Populusban is segitett. Az idö elörehaladtával egyre többen lettek: Molyneaux házába beköltözött Demis Hassabis, aki a játék enginejét és az egységek mesterséges inteligenciáját készitette. Utána két Dungeon Keeper készitö igazolt át: Jonty Barnes, ö lett a föprogramozo, és Marc Healey, aki szinte mindig másszinü hajával és orrkarikájával a társaságba uj szint hozott. Mindezekhez képest annak idején ö készitette a Dungeon Keeper grafikájának 95% -át. Igy dolgozgattak, egy idö után kinötték a Molyneaux-rezidenciát, és átköltöztek egy másik hadiszállásra. Itt ujabb két tag csatlakozott hozzájuk: Russel Shaw, aki a zenéket kezdte komponálni, valamint Jamie Durrant, aki a www.lionhead.co.uk cimü honlapot inditotta utjára. 1998 nyarán végre elkészült a tervezési specifikácio, ami a játék müködését és tudását irta le. Ezután a varázslatokat irták bele a programba. Shaw javasolta, hogy a tájon az egér mozgatásával is lehessen varázslatokat elsütni. Na már egy kicsit konkrétabban a játékrol. Te egy istent alakitasz, akit az a szent jobb képvisel. Ezenkivül akaratodat a teremtményeddel is érvényesitheted, de varázslatokat is elsüthetsz. A játék ciméhez hüen a táj aszerint változik, hogy milyen cselekedeteket hajtottál végre. Szoval ha gonoszan cselekszel, és a teremtményedet is rosszul neveled, akkor szinte fekete-fehér lesz a játék, ha jo vagy, épp az ellenkezöje. A grafika egyébként gyönyörü, a fizikai modellezés kitünö. A játéktér körül foroghatsz, zoomolhatsz, a rálátás hajlásszögét megváltoztathatod. A tájon a bal egérgomb lenyomása után az egér mozgatásával "huzhatod" magad. Néha igy kissé nehéz mozogni, ilyenkor a kurzormozgato gombokat is használhatod. A teremtmény- edet magad választhatod ki az elsö pályán, de csak 3 fajta közül választhatsz. Ezen kivül még nyerhetsz egyet, ha a pályán találhato összes birkát össze- gyüjtöd az egyik fickonak. Akkor a szörny neveléséröl. Ha jo tett után meg akarod dicsérni, fel-le mozgasd a egeret, ha meg akarod verni, akkor vizszintesen tedd ezt, csak eröszakosan. Ezenkivül varázsolni is tanithatod, plussz van 3 nyakörved hozzá. Az egyik az eröszakos varázsporáz, a másik a békesség poráza, a harmadik (a középsö a templom tartopillérén) a tanulás lánca. Ezekkel irányithatod szörnyedet, de akármihez ki is kötheted. Jajj...a játék folyamán 2 tanácsado segit munkádban, az egyik a gonosz, a másik a jo éned. Ezek jo mokásak, sokat veszekednek. De néha jo meghallgatni a gonosz ördög tanácsait, mert ö is okosakat mond. No, azt is kihagytam, hogy nincs bemelegités, rögtön a játék közepébe vág a játék, bár már az intro is az egyfajta alapfogásokat be- mutatja. Az elsö pálya még szintén oktato jellegü, de a 2. pálya már a tettek mezejére hiv (no azért van ott is egy-két tanora). A varázslatokat a népedtöl imádkoztathatod ki ugy, hogy a falud közepén állo totemet megfogod a jobb gombbal, és az egeret fel-le mozgatod. Igy népedet imádkozni hivod. Ök miközben imádnak téged, meg is éheznek, ezért nem árt néha etetni öket. A mágiáknak nincs vége, szinte mindig lehet uj varázslatot kapni. Ilyenek pl.: a tüzlabda, védekezö varázslat, étel csoda, esö csoda, fa csoda, teleport, stb. Ezeket a tájra jobb gombbal rajzolva (a jobb also sarokban a kis ikon jelzi), a totemnél vagy a szentélynél felvéve sütheted el. Most a népedröl. A progi sok népet ismer, mindegyiknek más épületei és kinézete van. Ezek mindegyikének saját személyisége van. Mint isten, te is adhatsz nekik ihletet, vagyis munkára foghatod öket. Pl.: ha megfogsz egy palit, és egy fa mellé lerakod, abbol favágo lesz élete végéig. De ha épitkezés mellé teszed le, akkor épitész lesz. Ha egy nö mellé, akkor szerelmes lesz, ha buzaföldre, akkor földmüves. Ha valamelyiket végrehajtod, a pali körül erös fény lesz. Egyébként maguktol is dolgoznak az emberek, de igy kicsit szorgosabbak. Ha házakat akarsz nekik épiteni, rakj a raktárbol (a falu közepén áll, jobb esetben tele gabonával és fával) a gyárhoz fát, ott a mester elkésziti a ház alapját. Ezek kockák, amiket kombinálhatsz. Minél többet kapcsolsz egybe, annál nagyobb épület lesz. Hát ennek vége sincs. Még nem is irtam a házak vagy a táj felett találhato ezüstös papirkákrol, amik kisebb alküldetéseket tartalmaznak. Ha ezeket megcsinálod, akkor a nép egyre jobban fog hinni benned és segit meg mindenben. Még a raktárrol. Ide gyüjtik embereid a gabonát és a fát. Te is pakolhatsz ide, igy a moráljuk nagyobb lesz. A templomod (abbol nagy sugár jön ki felfelé) a központod, a játék opcioit tartalmazza. Itt menthetsz, betölthetsz, joslatot kérhetsz, térképet bámulhatsz, és mindezt szemet kápráztatoan. szép környezetben. Itt nyomhatsz a szörnyedre tetkot is. Vigyázz!!! A tetko a viselkedést is meghatározza, ugy használd öket. A teremtmény egyébként kb. 23 ora játék után nö meg gigantikusra. Az internetes játékrol. Itt az idöjárást a meteorologiai honlapokrol tölti be a progi, igy ha otthon esik az esö, a játékban is szemerkélni fog. Remélem, ennyi elég lesz, bár tuti, hogy valamit kihagytam. Más nincs akkor hátra: JO SZORAKOZÁST AZ ÉV JÁTÉKÁHOZ!!!