Csak a magyarok 2 százaléka gondolja azt, hogy minden rendben van az utakon
Türelem és empátia – két összetevő, amire nagy szükség lenne az utakon. Akár sofőrként, akár gyalogosként veszünk részt a közlekedésben, az egymásra való odafigyelés elengedhetetlen – erre hívja fel a figyelmet az OTP Mobil közlekedésbiztonsági kampánya is. A jogosítvánnyal rendelkezők 61 százaléka az egyik legégetőbb problémának a forgalomban tanúsított agresszív vezetői magatartást tartja, derült ki a cég megbízásából készített friss, reprezentatív kutatásból - van tehát tér a fejlődésre.
Egy friss kutatás eredményei alapján a vezetői engedéllyel rendelkezők mindössze 2 százaléka nem észlel problémát a közlekedési kultúrával kapcsolatban, derül ki a magyar lakosság körében végzett felmérésből. Ez a szám annyira alacsony, hogy egyből felmerül a kérdés: tényleg ennyire rossz lenne a helyzet?
A megkérdezettek többsége a legégetőbb problémák közé a szabálytalan előzést, valamint a forgalomban tanúsított agresszív vezetői magatartást sorolta, mindkettőt 61 százalék választotta. Szintén magas arányban számoltak be olyan jelenségekről is, mint a vezetés közbeni mobiltelefonhasználat, az irányjelző használatának hiánya, a gyorshajtás, a figyelmetlenség, vagy a szabálytalan parkolás.
A kulturált vezetés fogalma alatt mindenki mást érthet, a kutatás ezért azt is vizsgálta, a kitöltők szerint mely autózás közben tanúsított magatartások, szabálytalanságok azok, amelyek már nem férnek bele ebbe a kategóriába. Sokak szerint a büntetőfékezés (61 százalék), a gyalogosokkal szembeni szabálytalanságok (59 százalék), illetve a szabálytalan előzés (58 százalék) ilyen tetteknek minősülnek.
„A kutatásból kiderült, hogy a jogosítvánnyal rendelkező kitöltők 45 százaléka, kiábrándítónak értékeli a közlekedési kultúrát. Sokak szerint akkor lehetne kulturáltabb és biztonságosabb a közlekedés, ha az emberek türelmesebben és empatikusabban viselkednének a forgalomban, illetve ha jobban odafigyelnének egymásra. Az OTP Mobil elkötelezett a közlekedésbiztonság, a közlekedési kultúra ügye iránt, hiszen a Simple alkalmazásban több, autósokat támogató szolgáltatás is elérhető. Éppen ezért feladatunknak érezzük, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy egy kis odafigyeléssel mindannyian sokkal nagyobb biztonságban érezhetjük magunkat az utakon” – mondta el Szabó Gergő, az OTP Mobil marketing és kommunikációs vezetője.
A változás egy kis odafigyeléssel kezdődik
Az OTP Mobil a Budapesti Autósok Közösségének szakmai támogatásával indította el közlekedéskultúra kampányát annak érdekében, hogy rávilágítson azokra a problémákra, amikkel nap, mint nap szembesülünk az utakon. A kampány alapját egy videósorozat adja, amelyeket neves színészek narráltak és verselve járnak körül egy-egy autós problémakört. A kulturálatlan közlekedés ellen a kultúra eszközével fellépve.
A kutatásról
Célcsoport: 18 év feletti jogosítvánnyal rendelkező magyar lakosság.
Adatgyűjtési időszak: 2021.11.26.-12.01
A kutatás elemszáma: 1068 db.
Az aktív mintavétel biztosítja, hogy a megfelelő emberek megfelelő arányban kerüljenek a válaszadói panelből a konkrét mintába.
A felmérés befejezése után, az eredmények reprezentativitásának biztosítása érdekében, az adatokat relatív fontossági értékekkel látjuk el, hogy a minta összetétele közelítsen a nemzeti profilhoz (statisztikai súlyozás).
Ez a módszertan megfelel annak, ahogyan minden kutatóintézet finomhangoló intézkedésként súlyozza az adatokat.
A Pulzus © Kutatási Rendszer esetében életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus alapján végezzük el a súlyozást.
A statisztikai súlyozás elvégzésével eredményeink az ország egészének, vagy a kutatás témájának megfelelő társadalmi, fogyasztói csoportnak a véleményét, szokásait, cselekvési szándékait megbízhatóan tükrözik.