168 millió gyermek szorult ki az iskola falai közül a pandémia következtében
Világszerte több mint 168 millió gyermeket érintettek a pandémia miatti iskolabezásárok az elmúlt egy évben. Az UNICEF szerint oktatási vészhelyzet van, amely a legkiszolgáltatottabb gyerekeket érinti leginkább - a szervezet ezért egy különleges installációval hívja fel a döntéshozók figyelmét arra, hogy mennyire fontos lenne nyitva tartani az iskolákat.
Az UNICEF ma közzétett, legfrissebb adatai szerint a COVID-19 járvány miatti iskolabezárások világszerte több mint 168 millió gyermeket érintettek az elmúlt egy évben. 214 millió diák – vagyis minden hetedik gyermek - háromnegyed éve nem tud az iskolája falai között tanulni. Tizennégy olyan ország van, amely túlnyomórészt zárva tartotta oktatási intézményeit 2020 márciusa és 2021 februárja között. Ezeknek az országoknak kétharmada Latin-Amerikában és a Karib-térségben található, ahol közel 98 millió iskolás érintett. Leghosszabb ideje Panamában tartanak zárva az iskolák, ezt követi El Salvador, Banglades és Bolívia.
„Katasztrofális oktatási szükségállapotot okoznak az iskolabezárások. Azok a gyermekek, akik kiszorulnak az iskolából és a személyes oktatásból, minden egyes nappal egyre jobban lemaradnak. Ennek pedig főként a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő gyerekek isszák meg a levét. Nem engedhetjük meg, hogy újabb év teljen el korlátozott iskolai oktatással. Fontos, hogy – lehetőség szerint – elkerüljük a hosszan tartó iskolabezárásokat, illetve prioritásként kezeljük az iskolák újranyitását" – mondta Henrietta Fore, az UNICEF ügyvezető Igazgatója.
Az iskolabezárások súlyos következményekkel járhatnak: számos országban magas annak a kockázata, hogy akik egy éve nem ülhetnek az iskolai padban, azok már sosem térnek vissza az osztályterembe, gyermekházasságba vagy gyermekmunkába kényszerülhetnek. Pedig gyermekek milliói számára az iskola az a hely, ahol nem csak tudást, de ellátást, tápláló élelmet is kapnak, kapcsolatba léphetnek társaikkal, az iskolában továbbá elérhetőek az egészségügyi és immunizációs szolgáltatások is. Minél hosszabb ideig tartanak a bezárások, annál hosszabb ideig fosztják meg ezektől a gyerekeket.
Az UNICEF bemutatta az „Osztályterem pandémia idején" című installációját az ENSZ New York-i központjában. Az installáció egy tanterem 168 üresen álló paddal. Minden egyes pad 1 millió olyan gyermeket szimbolizál, akik közel egy éve nem léphették át az iskola küszöbét. Minden üres szék hátán lóg egy iskolatáska azt az üzenetet megjelenítve, hogy a gyermekek jövője jelenleg határozatlan ideig szünetel. Ugyanakkor a világszervezet ezzel a figyelemfelkető installációval kívánja felhívni a döntéshozók figyelmét az oktatási vészhelyzetre. Az UNICEF álláspontja szerint mindent meg kell tenni az iskolák nyitva tartása, illetve az újranyitás elősegítése érdekében, valamint azért is, hogy a következő időszakban még nagyobb figyelem jusson az oktatásra. „Amint a diákok visszatérnek az osztálytermeikbe, támogatásra lesz szükségük, hogy felzárkózzanak. Prioritásként kell kezelni a diákok egyéni szükségleteit, élelmezését, fizikai és mentális egészségük megőrzését" – mondta Henrietta Fore.
A téma fontosságát jelzi az a gyakorlati útmutató is, amit az UNICEF a legnagyobb világszervezetekkel közösen adott ki az iskolák újranyitásához. A nemzeti és helyi hatóságok számára készült anyagot az ENSZ Gyermekalapja mellett az UNESCO, az UNHCR (ENSZ Menekültügyi Főbiztossága), a WFP (Világélelmezési program) és a Világbank jegyzi és ajánlja a kormányok figyelmébe.