Gyermekek robotötleteit valósítja meg a Vodafone Magyarország Alapítvány

Október 8. és 23. között rendezik meg a 10., jubileumi európai programozási hetet, a CodeWeeket, melynek célja a programozás és a digitális jártasság szórakoztató és érdekes módon történő népszerűsítése. Az eseményre a Vodafone Magyarország Alapítvány idén is számos programmal, többek között a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! című fenntarthatósági ötletpályázattal készül, ezzel is támogatva a magyarországi diákok digitális kompetenciáinak erősítését, a tanárok munkáját és a fenntartható fejlődést.

A CodeWeek szervezői Európa-szerte képzésekkel, erőforrások biztosításával és közösségi tevékenységekkel készülnek a programozás iránt érdeklődő gyermekek számára. Magyarország idén is csatlakozott a kezdeményezéshez, melynek nyitóeseménye egy tanároknak szervezett konferencia volt, ahol Váczi Dorka, a Vodafone Magyarország Alapítvány oktatási programjainak szakmai vezetője elmondta: „A digitális kompetenciafejlesztés kapcsán nem csupán a gyermekek és diákok edukálása a cél, de a pedagógusoké ugyanennyire fontos. Ma Magyarországon minden lehetőséget meg kell ragadnunk arra, hogy a tanárokat támogassuk. Úgy gondoljuk, hogy a kódolás és programozás olyan alapvető kompetenciák, amelyek a jövő számos kihívására jelenthetnek megoldást – ehhez kívánunk kedvet csinálni a CodeWeek idején is az iskolások számára. Azok a gyerekek, akik elsajátítják ezeket a képességeket, eszközt kapnak a terveik, ötleteik megvalósításához. Ezt szeretné támogatni a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld kód – Kódolj a holnapért! kedvcsináló ötletpályázattal is. A pályázatra 10-14 éves, Magyarországon tanuló diákok ötleteit várjuk olyan robotokról, amelyek valamilyen fenntarthatósági problémára jelenthetnek megoldást. A legizgalmasabb ötleteket a verseny döntőjében szakértők segítségével meg is valósíthatják – ezzel is támogatni szeretnénk a pályázó diákok programozási és digitális ismereteinek elmélyítését.”

2021-ben világszerte több mint 80 országból 4 millióan vettek részt az európai programozási héten, ahol közel 78 ezer foglalkozás közül választhattak az érdeklődők. Az események 88%-át intézményi keretek között rendezték meg, ami mutatja az iskolások körében meglévő érdeklődést CodeWeek programjai iránt, és a programozás integrálhatóságát az oktatásban. Tavaly az átlagos életkor 11 év volt, a résztvevők közel felét lányok és nők adták. A szervezők azon dolgoznak, hogy 2022-ben a foglalkozások száma elérje a 100 ezret, ezzel újabb szintre emelve a CodeWeek látogatottságát.

A digitális kompetenciafejlesztés napjaink egyik legfontosabb kihívása Magyarországon is: a digitális gazdaság és társadalom fejlettség tekintetében az Európai Bizottság által közzétett DESI mutató szerint2 2022-ben Magyarország a 27 uniós tagállam között a 22. helyen áll. A Vodafone Alapítvány legfrissebb, 11 európai országban kitöltött tanári kérdőíve1 szerint a pedagógusok 92%-a úgy véli, hogy az iskolák felelőssége a digitális írástudás előmozdítása, ugyanakkor a pedagógusok többsége azt érzi, több képzésre lenne szükségük ezen a területen. Ugyancsak a felmérésből derült ki, hogy Magyarországon a tanárok az online képzéseket részesítenék leginkább előnyben. A Vodafone Magyarország Alapítvány számára mindig is kiemelkedő fontosságú volt a digitális kompetenciák fejlesztésének támogatása, éppen ezért hoztak létre a Digitális Iskola Program keretében egy teljes mértékben e-learning alapú képzési rendszert, az E-skolát, amelyben a pedagógusok és szülők egyaránt lehetőséget kapnak digitális tudásuk fejlesztésére.

1 21st Century Teachers Global Report by IPSOS: https://www.vodafone.com/sites/default/files/2022-09/vodafone-foundation-21st-century-teachers-survey-2022.pdf
2 The Digital Economy and Society Index — Countries' performance in digitisation
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/countries-digitisation-performance?fbclid=IwAR3gQavnxoMs0DpsPIhZ3qft9CYfDiD4TBS9FIX2_fIu3rE5Igbl8z2tpCM