10-ből 9 tanár úgy véli, hogy az iskolák felelőssége a digitális ismeretek előmozdítása
A Vodafone Alapítvány 11 európai országban kérdezte a tanárokat arról, milyen oktatási programokkal erősítenék a fiatalok digitális kompetenciáit. A felmérés rámutatott: a pedagógusok ugyan rendkívül fontosnak tartják a diákok ezen ismereteinek bővítését, ugyanakkor nem rendelkeznek kellő tapasztalattal a digitális tanítás terén.
A Vodafone Alapítvány új nemzetközi jelentése szerint az európai tanárok nem rendelkeznek kellő tapasztalattal a digitális tanítás terén. A tizenegy európai ország 3000 tanárának megkérdezésével készült felmérés rámutat, hogy a társadalmi és technológiai igények hogyan alakítják át az európai oktatást, és hol van szükségük a tanároknak támogatásra ahhoz, hogy boldoguljanak a technológia által vezérelt világban.
A világjárvány alatti iskolabezárások miatt sok intézmény mozdult el a digitális oktatás felé, az európai tanárok digitális készségei között mégis jelentős eltérések mutatkoznak: a megkérdezettek 20 százaléka állítja, hogy kevés vagy semmilyen tapasztalattal nem rendelkezik a digitális technológia tanításban való használatáról. A pedagógusok 92 százaléka úgy véli, hogy az iskolák felelőssége a digitális írástudás előmozdítása, ugyanakkor nagyobb részük azt érzi, több képzésre lenne szükségük ezen a területen. A felmérés szerint a digitális tanítással kapcsolatos képzések három legvonzóbb témája a digitális technológia használata a személyre szabott tanulás támogatására, a digitális tanítási és tanulási források tantárgyspecifikus használata, valamint a digitális technológia pedagógiai integrációja a tanítási és tanulási folyamatokba. A továbbképzésükhöz a tanárok maguk is az online térben hozzáférhető tananyagokat, online tanfolyamokat tartanák a leghasznosabbnak.1 A tanárok és diákok digitális kompetenciafejlesztését támogató tananyagokra azért is van különösen nagy szükség, mert a 2021 májusában kiadott, a „21. századi olvasók” című OECD PISA-jelentéséből – amely elkészültét a Vodafone Németország Alapítvány társfinanszírozta – kiderül, hogy az európai diákok nehezen tudják kezelni az interneten és a digitális szolgáltatásokon keresztül érkező információáradatot. Idehaza tovább árnyalja képet az Európai Bizottság által közzétett DESI mutató is2, miszerint 2022-ben Magyarország a digitális gazdaság és társadalom fejlettsége tekintetében a 27 uniós tagállamból a 22. helyen áll.
A Vodafone európai alapítványai évek óta a digitális kompetenciafejlesztés hatékony elmozdításán dolgoznak, szakmai tapasztalatok és bevált gyakorlatok megosztásával. Látva azt, hogy a 21. század kihívásaira új tanítási módszerekkel és ismeretekkel lehet felkészülni, a Vodafone Alapítvány erre reagálva a magyar, holland, portugál, román, spanyol, török és német alapítványai bevonásával új páneurópai digitális kompetenciafejlesztést célzó oktatási programot jelentett be Skills Upload Junior néven. Ennek célja, hogy segítsenek a diákoknak és a pedagógusoknak a digitális technológiák kreatív, kritikus és magabiztos használatát. A Vodafone Magyarország Alapítvány ezen felül digitális tananyagokkal és játékos ötletpályázattal is támogatja a fiatalok és tanáraik készségeinek fejlesztését.
A Vodafone Magyarország Alapítvány 2020-ban indította el E-skola néven edukációs oldalát, ahol több gyakorlati, szemléletformáló és akkreditált digitális tananyagot és információt tett már közzé szülők, diákok és tanárok számára, hogy kreatívan, kritikusan és magabiztosan tanulják meg használni a digitális technológiákat. A Netszülő e-learning programok a szülőknek segítenek abban, hogy gyermekeikkel megismertessék a digitális világ előnyeit és veszélyeit, és segítsenek nekik eligazodni a digitális térben. A NetGuru pedig egy 9-14 éves gyerekeknek szóló, az internetbiztonság témáját játékosan és interaktívan feldolgozó, 3 tanórás képzés, melyet iskolai felhasználásra terveztek. Az E-skola felülete alsós tanítóknak, felsős, valamint középiskolai tanároknak is biztosít kurzust, így ők egy 30 órás, akkreditált képzés keretében szerezhetnek gyakorlati ismereteket az IKT eszközök tanórai használatával kapcsolatban.
A kezdeményezés legújabb programja a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! Fenntarthatósági ötletpályázat, amelyet a 2022-es CodeWeek alkalmából írt ki a Vodafone Alapítvány. A verseny során 3-8. osztályos diákoknak diákoknak olyan robotokat kell megálmodni, amelyek támogathatják a fenntartható jövőt. A beérkezett pályamunkák közül 10, a szakmai zsűri által kiválasztott ötletet a Vodafone vadonatúj székházában rendezendő döntőn szakmai mentor segítségével meg is valósíthatnak a végső megmérettetésig jutott csapatok. Így nemcsak a szervezők gazdagodhatnak egy jó ötlettel, amely megoldást adhat valamely globális kihívásra, hanem a pályázók is hasznos ismereteket szerezhetnek a kódolás és robotika izgalmas témakörében. További információ a Vodafone Magyarország oktatási programjairól és a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! fenntarthatósági ötletpályázatról itt érhető el.
1 21st Century Teachers - How the societal and technological demands of the 21st Century are changing the way we learn and teach. A Vodafone Alapítvány 11 európai országban kitöltött tanári kérdőíve. Globális jelentés. Ipsos, 2022. július
2 The Digital Economy and Society Index — Countries' performance in digitisation