Gyerekeknek szóló online képzés indul hamarosan a biztonságos internethasználatról
A pedagógusok digitális kompetenciáit, majd a szülők digitális neveléssel kapcsolatos készségeit fejlesztő e-learning képzések után gyerekeknek szóló, a biztonságos internethasználatra edukáló e-learning kurzust indít hamarosan a Vodafone Magyarország Alapítvány. Az új e-learning képzést a biztonságos internet világnapja alkalmából jelentette be az Alapítvány: a hamarosan induló online kurzussal céljuk, hogy digitális szakértők és pszichológusok segítségével népszerűsítsék a digitális eszközök és az internet tudatos, fejlesztő és edukatív hatással bíró, ugyanakkor biztonságos használatát. A képzés aktualitását adja a világjárvány miatt jelentősen megnövekedett internethasználat is, amely a gyermekek, fiatalok körében fokozottan jellemző.
Minden nap több, mint 175.000 gyerek megy fel az internetre életében először1. De vajon tisztában vannak-e, hogy milyen lehetőségekkel élhetnek és milyen veszélyek leselkednek rájuk az online térben? A Vodafone Alapítvány hamarosan induló internetbiztonsági kurzusa természetesen nemcsak a veszélyeket mutatja be, hanem digitális szakértők, gyermekpszichológusok bevonásával megoldást is kínál azokra: a gyerekek megismerhetik a közösségi média felelős használatát, a megfelelő adatvédelmi beállításokat, a tudatos internethasználatot. A különböző, biztonságos internethasználattal kapcsolatos témák három korcsoportra bontva lesznek elérhetők.
Az elmúlt években számos kezdeményezés, program célozta meg a gyermekek biztonságos internethasználattal kapcsolatos edukációját, ugyanakkor a Vodafone Alapítvány hamarosan induló e-learning képzése a jelenlegi, járvány miatt előállt helyzetre is reflektál. A távoktatás miatt ugyanis az internet és a digitális világ még fontosabb részévé vált a gyerekek és szülők életének, aminek következtében a gyerekek még több időt töltenek a világhálón, és ez a szülőket is sokszor megpróbáltatás elé állíthatja. Jól mutatja ezt az Európai Bizottság kutatása2 is, amelyből kiderült, hogy a megkérdezett fiatalok több, mint fele a lezárások előtti időszakhoz képest jóval többször nézi meg social media fiókjait, és összességében is több időt tölt a világhálón. A kutatásból az is kiderült, hogy a szülők 58%-át aggasztja a gyermeke megnövekedett internethasználata, 42%-uk pedig a jelenlegi helyzetben jobban félti gyermekét az internetes zaklatástól, a cyberbullying-tól is. A Vodafone Alapítvány készülő online kurzusa ezekre a helyzetekre kínál megoldást a gyermekek számára.
„A Vodafone Alapítvány hosszú múltra visszatekintő Digitális Iskola Programjának keretein belül évek óta a gyermekek digitális kompetenciafejlesztésén dolgozunk. Ahhoz, hogy a gyerekek jól tudják használni az innovatív vagy digitális megoldásokat, fontos, hogy támogassuk őket abban, hogy ne védtelenül váljanak az online világ részévé, hogy megtanulják a szabályokat és tisztában legyenek a rájuk leselkedő veszélyekkel. Épp ezért érezzük küldetésünknek, hogy segítsünk a fiataloknak hatékonyan mozogni a netes világ útvesztőiben. – mondta el a hamarosan induló e-learning képzés kapcsán Flakstad Emőke, a Vodafone Alapítvány főtitkára.
A Vodafone Alapítvány a Digitális Iskola Programban résztvevő iskolák több ezer tanulójának tartott már biztonságos internethasználati képzést az elmúlt években személyesen. Ezt szeretnék most kiterjeszteni az online kurzus adta lehetőségekkel annak érdekében, hogy még több gyermeket érhessen el.
„Hétköznapjainkban elemi szinten élünk az internet adta lehetőségekkel, ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy számos veszély is leselkedik ránk. Ez a világ még egy felnőtt számára is lehet idegen, kihívásokkal teli, hiszen csak most ismerkedünk vele. Ugyanakkor félelem helyett érdemes megtanulnunk hogyan használhatjuk jól az internet által biztosított előnyöket. Mivel a mai gyerekek egészen kiskorban találkoznak a jelenséggel, fontos, hogy akár már a kezdetektől segítsünk nekik okosan és kritikával használni az eszközöket, miközben megismerhetik, milyen veszélyekkel és kihívásokkal járhat az élet az online világban. Képzésünkkel az a célunk, hogy interaktív formában, mégis közvetlen hangnemben szólítsuk meg a gyerekeket, azért, hogy valóban használható tudást kaphassanak a netes világ rejtelmeiről.„ – mondta Váczi Dorka a Vodafone Alapítvány Digitális Oktatás Angyala, digitális pedagógia szakértő.
A most bejelentett e-learning képzés immár a harmadik lesz a Vodafone Magyarország Alapítvány e-learning kurzusainak sorában. A Biztonságos Internet Világnapja alkalmából a Vodafone Alapítvány ingyenes Netszülő e-learning képzésére is felhívta a figyelmet, ami abban segít a szülőknek, hogy eredményesen vegyék a digitális akadályokat és hatékonyan vigyázzanak gyermekeikre az online világban. A Netszülő program két korcsoportra optimalizált, szakemberek segítségével kidolgozott képzései rövid, interaktív modulokon keresztül nyújtanak segítséget a szülőknek a digitális neveléssel kapcsolatos kérdések megválaszolásában. A program célja, hogy közelebb hozza számukra azt az online világot, amelyben a gyerekek már otthonosan, de sokszor nem elég tudatosan mozognak. A képzést elvégző szülők így többek között olyan témákban fejleszthetik tudásukat, mint a biztonságos internet-, közösségi média és a videojátékok használata. A képzések 6-12, valamint 12-18 éves gyerekek szülei számára lettek kialakítva.
A fentiek mellett tavaly márciusban, az iskolák bezárását követően indította el az Alapítvány tanároknak szóló digitális kompetenciafejlesztő e-learning továbbképzését, amely a digitális pedagógia alapjaitól indulva vezeti a pedagógusokat a tanteremben és azon kívül alkalmazható digitális felületek és módszerek használatában, gyakorlati alkalmazásában. A képzést a Vodafone Magyarország Alapítvány akkreditáltatta, így tanítók és tanárok számára tanúsítvánnyal és 30 kreditponttal zárul. Az e-learning kurzust a járvány idején a Vodafone Alapítvány ingyenesen tette elérhetővé a tanárok számára.
1 Forrás: https://unicef.hu/online-biztonsagban-copy
2 Forrás: https://antibullyingcentre.b-cdn.net/wp-content/uploads/2020/08/Short-report_Covid_for-media.pdf