EFOTT-kutatás: felértékelődtek a személyes kapcsolatok a Z-generációs fiatalok számára a világjárvány hatására
A digitális bennszülöttként számontartott Z-generáció számára fontosabbak a személyes kapcsolatok a koronavírus-világjárvány óta, mint előtte bármikor – derül ki az EFOTT fesztivál megbízásából készített felmérésekből. Az 1990-es évek közepe után született fiataloknál a sztereotípiákkal ellentétben felértékelődtek az élő, valódi találkozások, a közös programok az online kapcsolattartással szemben.
„Inkább egy jó társasággal vegyek részt egy unalmas eseményen, mint egyedül egy izgalmason” – vallja az 1990-es évek közepén született Z-generáció egyre több tagja. Az EFOTT fesztivál több mint 1000 fős mintán készített hallgatói felmérése és a NEST Communications ügynökséggel közösen lebonyolított fókuszcsoportos kutatása alapján a világ első globális és digitális nemzedékének tartott Z-generáció tagjai számára a koronavírus-világjárvány egyik legfontosabb következménye a személyes kapcsolatok felértékelődése.
„A tizenéves és huszonéves fiatalokban a koronavírus-világjárvány hatásai következtében a korábbinál sokkal erősebb az igény a valódi kapcsolódásra és az élő találkozásokra. Akár egyetemistaként, akár fiatal munkavállalóként élik életüket, legtöbbjük számára szinte alapélménnyé vált a pandémia idején az egyedülléttől való szorongás” – fogalmaz Budai Marcell, az EFOTT sajtófőnöke.
Úgy tapasztalja: a Z-generációt ugyan digitális bennszülöttekként ismerjük, szociális kapcsolatok tekintetében azonban egyértelműen az offline, valós, élő találkozások élveznek előnyt az online kapcsolatokkal, kapcsolattartással szemben. A kutatás résztvevői úgy nyilatkoztak: szabadidejük nagyjából kétharmadát barátaikkal töltik, és csak ezeknek az eseményeknek a szervezése zajlik különféle online platformon, elsősorban a Facebook Messengeren. Újra felértékelődtek olyan közösségi élmények, mint a gólyatáborok – melyek a tavalyi évben szinte kivétel nélkül telt házzal mentek –, a kiscsoportos órák, a közös utazások és szabadidős programok. Az élő kapcsolatok felértékelődésének pedig az is fontos következménye, hogy a jelenlegi trendek szerint a programválasztásban vagy akár a vásárlási döntésekben is sokkal hangsúlyosabb a barátok, organikusan szerveződő közösségek véleménye.
Az EFOTT, az egyetemisták fesztiváljaként egész évben igyekszik megteremteni a közös találkozás, az együtt töltött személyes idő lehetőségét a fiatalok számára, és nyári fesztiválja mellett egyre nagyobb figyelmet fordít az ilyen programokra is év közben – hangsúlyozza Budai Marcell, példaként említve a SzezON Évnyitó rendezvényt, az EFOTT Winterbreak sítábort, a Educatio Szakkiállítást vagy a felsőoktatási ponthatárok nyilvánosságra hozásakor rendezett Pont-Ott Partit.
A fesztivál Facebook oldala: https://www.facebook.com/efott/