A márkák értékelését félretéve: a Google még mindig többet ér, mint az Apple

Eric Schmidt vs. Steve Jobs

A ma reggeli hírek között sikerült olyanra bukkanni, mely korántsem volt váratlan, mégis kissé furcsának tűnt, hogy a Google végül elvesztette eddigi helyezését a “Legértékesebb Vállalatok” listán. A lefokozódás korántsem megdöbbentő módon az Apple munkásságának eredménye. Ugyanis míg a Google az értékbecslés szerint 111 milliárd dollárt ér, addig az Apple-t 153 milliárdra taksálják.

Ennek jegyében csupa szenzációhajhász, ám az igazságot némiképp ferdítő főcímek születtek, úgy, mint:

  • Az Apple a világ legjobb márkájaként kiemelkedik
  • Az Apple túltett a Google-n
  • Az Apple kiütötte a Google-t a márkák értékelésén

És még hosszasan lehetne folytatni a listát, ugyanis a témára számos újságíró azonnal és nagy hévvel lecsapott, hogy ki-ki megírja a maga változatát. Ennek ellenére azonban több nevesebb internetes magazin, például az ilyen jellegű írással elsőként jelentkezett Techmeme is utalt arra cikkeiben és főcímeiben, hogy egy vállalat és márka értékét nem csak a mögötte álló nyers tőke határozza meg.

Nos azt korántsem lehet rólam elmondani, hogy fújok az Apple-re, ennek ellenére azonban Steve Jobs rajongói körét sem szaporítom, mindenesetre némi fenntartással viseltetek összességében az Apple termékeivel szemben. Éppen ennek ellenkezője mondható el a Google-t illetően, melyhez mindig is bizonyos fokú bizalommal közeledtem, ám azt mindenképpen komoly tisztelettel el kell ismerni, hogy az Apple óriási visszatérést hajtott végre, szinte az eltűnés küszöbéről.

Ami azonban valóban számít...

Vegyünk egy szorgos Google felhasználót, legalább 4 Google fiókkal. Gmail vagy Google Apps Gmail nélkül máris vége van az illető napjának, ugyanis a vitális kommunikációs csatornájától megfosztva emberünk jószerével munkaképtelen. Ellenben mi történik egy MacBook Pro halálakor? Átcsüccsen egy másik géphez.

A Google Android-jai jelentik emellett az egyes számú olyan mobil operációs rendszert, mely képes komoly nyomást és kiélezett versenyt fenntartani az Apple iOS-ével és az iPhone-okkal. A témához tartozik még, hogy a tablet piacon is korai még ítéletet mondani, hiszen a Motorola Xoom megjelenésétől kemény harc bontakozott ki az iPad 2 esetleges fölényével szemben is.

Nyilvánvalóan, mind a Google, mind pedig az Apple halála nagyban megváltoztatná az okostelefonok jelenlegi piaci helyzetét, ám az Android által véghezvitt masszív növekedés arra mutat, hogy az okostelefonokat átlagemberek kezébe juttató operációs rendszer eltűnése nagyobb tömegeket mozgatna meg hiányával.

A fentiekkel párhuzamosan meg kell említeni a Google böngészőjét, a Chrome-ot, mely sokak viszonyát változtatta meg az internethez. Ám ahelyett, hogy itt a szokásos böngésző-csata ezredik fejezetét tárgyalnánk, hogy ki miért és mire esküszik, érdemesebb a Chrome online tartalmakkal való bánásmódjára kitérni, illetve a Chrome Web Store-ra, mely a böngészőt egy könnyed és logikus alkalmazásokkal kiszolgáló “pultossá” tette.

A Chrome hiányában persze manapság már könnyen át lehetne térni a Safarira, Chromiumra vagy akár a Firefoxra, ám az online munkavégzés folyamatát ez sokak számára drasztikusan megváltoztatná. Mi lenne, ha eltűnne a Safari? Körülbelül a böngészők felhasználóinak 9%-a lenne érdekelt a dologban. Ez némiképp elmarad a 31 %-kal büszkélkedő Chrome mögött.

Ezeken felül pedig még érdemes leszögezni azt az apróságot is, hogy a Google mindmáig az oldalak összes látogatottságának, mintegy harmadát generálja, az Apple ezzel szemben aligha mutathat fel hasonló versenytársat a keresésben.

Apples and Oranges

Üzleti szempontból természetesen a mai nap kiemelkedő jelentőséggel bírt az Apple befektetői számára. Ám egyelőre még érdemesebb egy kicsit óvatosabban bánni azokkal a futótűzként terjedő szalagcímekkel, hogy az Apple miként is gyalázta porba a Google-t, mint márkát. Talán egy kicsit a szavak mögé is kell nézni és nem csak a felszínt vizsgálni lelkesen és elfogultan. Az egyes cégek valódi értéke messze túlmutat a jövedelmeken és az óriási bankszámlákon. Fontos annak is figyelmet szentelni, milyen irányba haladnak a vállalat termékei, milyen hatással rendelkeznek, és igen, mekkora bevételt generálnak mindezzel.

Az Apple termékei nélkül pedig még csak-csak megélünk. De mi a helyzet a Gmaillel, a Google docs-szal, és a Google Search-csel? Az internet ezek nélkül már elképzelhetetlen. Talán ez az, ami igazán számít a név mögött.