Marketing Expo 2011

Wolf Gábor

Az idei Marketing Expo 2011 szeptember 22-én került megrendezésre a Lurdy-házban, amelyen mi is ott voltunk, és egész nap szívtuk magunkba a jobbnál-jobb ötleteket. A koránkelők akár már hajnali nyolckor is becsekkolhattak, majd az előadások kezdetéig a különböző kiállítók termékeit, illetve az áruház nyújtotta lehetőségeket is élvezhették. Sőt, még egy nyereményjátékban is részt lehetett venni, amin laptopot nyerhettünk.

Ehhez négy helyen kellett pecsétet összegyűjteni, majd a lőlapot leadni valamelyik állomásnál.

A kiállítók többsége inkább a "személyes", cég arculatát tükröző és mindenhova magával hordozó ajándéktárgyak készítését vállalták: naptárak, tollak, táskák és hasonló dolgok, amiket könnyedén odaadhatunk a betérő potenciális vásárlóknak.

A hivatalos megnyitó 10 órakor kezdődött volna, azonban a kezdés helyett bemondta egy hang, hogy mindenki foglaljon helyet, 5 perc múlva kezdünk. Ez így ment 15-20 percen keresztül.

A kezdés ugyan csúszott egy szűk fél órát, de rövidesen élvezhettük Wolf Gábor előadását. A vezér szakácsként lépett színpadra, szimbolizálva ezzel, hogyan is kell igazán jó marketing-recepetet összeállítani, majd kisütni belőle a jó ötleteket. Íme néhány példa:

  • Caroline Smally könyvjelzőszerű névjegyez készített, ami eltért a szokványostól, akár szórólapként is használhatta. Felhívta magára a figyelmet: a névjegyet könyvjelzőként használták, amin rajta volt az elérhetőség, cím, és minden olyan információ ami alapján megtalálhatta őt bárki.
  • Richard Coop is hasonló trükkel élt: ő 100 dolláros bankóra megszólalásig hasonlító névjegyet készíttetett, amit szórólapként is használt. A cél itt is az volt, hogy az emberek felfigyeljenek rá, ami meg is történt.
  • Hagen Senghagen Göteborgban nyitott éttermet, ami nem ment valami jól. Kitalálta, hogy szerdánként minden kopasz féláron ehet nála. A módszer bejött, ugyanis nemcsak szerdánként, hanem más napokon is jóval több vevőre tett szert. Gábor elmondta, a jó ízlés határain belül bármivel meg lehet ezt a trükköt csinálni (pl. szőke nők, nagycsalásosok, stb.)
  • Kezdetben a Nokia /Finnország/ papírgyár volt, majd TV-kel foglalkozott. Célja az volt, hogy termékeit bejuttassa a boltokba, mivel igény az lett volna rá. A cég egyetemistákat bérelt fel, akiket különböző városokba irányítottak, és azt a feladatot kapták, hogy menjenek be legalább 3-an a boltokba, és kérdezzék meg, van-e televízió készülékük. A boltok felfigyeltek rá, hogy elég nagy igény lenne a TV-készülékekre, így a Nokia piacra dobhatta termékeit. A cég tehát furfanggal teremtett igényt.
  • Stefan tanácsadóként dolgozott, és ügyvédi körre akart szert tenni. Először olyan klubokba kezdett járni, ahol javarészt ügyvédek tanyáznak esténként, azonban ez nem jött be neki. Kitalálta, hogy névjegyét belecsempészi a helyi könyvtárak jogi témával foglalkozó köteteibe, és sikerrel is járt.
  • Egy ukrán cég szintén azzal küzdött, hogy nem volt elegendő rendelésük. Felhívott egy nagykert, hogy nem tud-e ajánlani egy jó viszonteladót. Kapott 2-3 telefonszámot, akiket fel is hívott, és arra hivatkozott, hogy a nagyker ajánlotta, hogy felkeresse őket. A nagyker persze visszahívta az említett viszonteladót, és a terméket el is kezdték rendelni.
  • Egy vidéki ingatlant már hónapok óta sikertelenül hirdetett egy pár, ugyanis senki  nem érdeklődött az ingatlan iránt. Készítettek 200 darab fényképes szórólapot, amin azt hirdették: Ha segítesz eladni a házat, a reklámra fordított pénz a tiéd.
  • Kisvárosi kávéházát akarta eladni egy cég, azonban az Isten háta mögött elég nehézkes az eladás. A következő kisírással éltek: “Nyerd meg a kávézónkat” – Küldj be pályázatot arra a kérdésre válaszolva, miért szeretnénk Oregonban kávézót! A nevezési díj 400 $.
  • Egy optikai bolt úgy szerzett vásárolókat, hogy a vásárlólistát felhasználva kiküldtek mindenkinek egy fél fülbevalót. A mellékletben az állt: Ha 50 $-ért vásárolsz nálunk, megkapod a fülbevaló másik párját. Határidő természetesen nem volt megadva, az érdeklődés egyből megnőtt.
  • Az Icy Hot egy fájdalomcsillapító, egy induló termék volt. A cég nem tudott országos reklámra elegendő pénzt előteremteni, így felkeresték a médiákat azzal, hogy reklámozzák a terméket, adják el, és ami bejön, az az övék, plusz 15 százalék haszon. Hogy a cégnek miért éri meg? Hát azért, mert aki vesz belőle, az egy évben legalább 6-szor vesz, tehát az első széria hasznát érdemes volt átengedni.
  • “Mohadoktor” egy kisvárosban dolgozott, azonban volt 2 konkurenciája, akik ugyan azon újság ugyanazon oldalán hirdették magukat, így rontották az üzletét. Mohadoktor feladott magáról plusz 2 hirdetést – persze fal cégként. Mohadoktor a másik két (hamis) céghez érkező hívásokat, megrendeléseket saját magához irányította, azt ajánlva, hogy ő úgy tudja, az a legjobb.
  • Egy sportboltban hirtelen forgalomcsökkenés állt be. Felhívták a környékbeli cégvezetőket, és nem ajándékutalványokat osztottak szét, hanem kuponfüzeteket adtak az alkalmazottaknak. A kuponfüzet mindig jobban beválik, mint a leárazás, az akció, vagy az utalvány.
  • Egy bútorbolt nem leárazással és hihetetlennek tűnő akciókkal manipulálták a vevőket, hanem az új kollekcióval Azonban kitaláltak egy olyan szolgáltatást, melyben ébresztőt lehet rendelni. A reklámban ez állt: “Hívj fel, és rendelj ébresztőt”. A felhívás bevált, ugyanis a megrendelők fele elment a bútorboltba.
  • A Harley Davidson cég kihirdette, hogy macskalövő versenyt rendez. Ez persze nagy kíváncsiságot, de óriási felháborodást is keltett. A média felkapta az eseményt, az állatvédők tomboltak, és az illetékes szervek meg is jelentek az eseményen. A helyszínen derült csak ki, hogy a macskákat papírból készítették, lőni pénzért lehetett, és a bevételt egy állatmenhelynek adták.
  • A Travelodge.com a karácsonyi szállás alkalmából Jézus születésének apropójából találtak ki valamit. Reklámuk arról szólt, hogy Mária és József ingyen szállhat meg náluk, hiszen nem vennék a szívükre, ha megismétlődne a bibliai történet.
  • Egy üvegházépítő cég lázas vevőrendszer-kiépítésbe kezdett. A probléma ugye az, hogy ők tipikusan olyan cég, aki elad valamit, aztán ugyanannak a személynek évtizedekig semmit. Üvegházat nem csináltatunk hetente! Itt lép életbe a referencia-marketing, ami az ajánláson alapszik. Festőt, kőművest nem szórólapokban és hirdetésekben keresünk, hanem ajánlás útján. Mivel tudták, hogy jól dolgoznak, és munkájukra még soha nem volt panasz, így vásárlóiknak kiküldtek egy elégedettségmérő tesztet. Tehát véleményt kértek, és ajánlást, amiért cserébe 2 fős vacsorajegyet adtak.
  • Kis családi panzió nehéz helyzetben van. Nem emelik az árakat, mivel a hotelek így is üresen állnak. A cég szövetkezett a helyi Schell kutakkal, így reklámanyaguk a következő volt: “Jöjjön hozzánk hétvégézni, a benzit mi fizetjük”

Bevallom őszintén, hogy ott a székeken és a melegben ülve kifejezetten egyformának tűnt minden történet, de így utólag visszaolvasva rengeteg okos tippet találtam köztük. Mindenesetre a légkondícionáló az mehetett volna. De az igazi meglepetés akkor következett, amikor finoman közölték, hogy az ebédet oldja meg mindenki maga. Számos rendezvényre szoktam járni, de ilyet még nem tapasztaltam, és a meleggel együtt egy kicsit eldobtam az ékszíjat. Valahogy a marketing előadások görbetükrének éreztem az egész helyzetet, de hamar túlléptem a dolgon, és ebéd után következett Fülöp Zoltán előadása, amely jóval érdekesebbre sikeredett szerintem.

Ő a pénzre váltható hírnévről beszélt, az előadás hangsúlyos része volt, mikor elmondta, ha a szakmában ismeretlen vagy, akkor nem is tehetsz szert hírnévre. Tehát az első lépés a megismerés, amit követ a megértés, majd a bizalom és a támogatás. Zoltán kislánya azt mondta az iskolában, hogy az édesapja gázszerelő. A tanárnő a következő alkalommal megkérdezte Zoltánt, hogy tényleg gázszereléssel foglalkozik-e. Természetesen nem, és nem is értette miért mondta ezt a kislány. Otthon kiderült, hogy a kislány azért híresztelte ezt, mert valójában nem tudja, mivel foglalkozik az édesapja. Zoltán persze elmagyarázta neki, így ki is tisztult a kép. Innen láthatjuk, hogy a megértés milyen fontos.

Ahhoz, hogy híresek legyünk, el kell juttatni magunkat a médiához. A médián keresztül a célpiacok több mint 70 százalékát éred el. Ezt követte egy részletes magyarázata, hogyan is építsünk fel sajtókapcsolatokat, majd hogyan és miként jelenjünk meg a közmédiában.

Összességében elmondanám, hogy az előzetes elvárásaim alatt és felett is teljesített az egész rendezvény. A kiállítók és  a lehetőségek sokasága figyelemre méltó volt, de a kényelem és a komfort már nem kapott akkora szerepet. De hasznos tippekkel és ötletekkel gazdagodva távoztam a Lurdyból.