Egy láthatatlan kisebbséget tesznek láthatóvá

Kerülj közelebbA hazánkban élő fogyatékos emberek jelentős része attól is tart, hogy elhagyja otthonát. Tartanak az akadályokkal teli, veszélyes külvilágtól. Nem szeretnének kisebbséghez tartozni, mégis a többség kisebbség tekint rájuk. A Médiaunió Alapítvány ezen szeretne változtatni: idén az erőfeszítések fókuszában a nem-fogyatékos emberek érzékenységének felkeltése áll. Görög Zita, Bárdos András és a Quimby zenekar énekese, Kiss Tibor is a kezdeményezés mellé állt.

Ezért a Médiaunió Alapítvány a tavalyi nagy sikerű NincsDE! Rajtad is múlik az egészséged megőrzése! kampány után idén Kerülj közelebb! Rajtad is múlik a fogyatékkal élő emberek integrációja! jelmondatot tűzte zászlajára.

„A társadalom attitűdjét sokszor az ismeretlentől való félelem alakítja. Ha megismernénk őket, rájönnénk, hogy a fogyatékos emberek értékei, vágyai, érzései nem különböznek. Ők elfogadták, hogy fogyatékos emberként kell élniük. Most már csupán nekünk, nem-fogyatékos embereknek kellene elfogadnunk őket.” – mondta el Hargitai Lilla, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője.

A fogyatékos emberek integrációjának, munkavállalásának, mobilitásának legfőbb gátja a fejekben van: sok a velük kapcsolatos előítélet, ami miatt nehezen jutnak munkához. De általában az érdektelenség is rengeteg kárt okoz, hiszen még ma is épülnek olyan épületek Magyarországon, amelyek például kerekesszékkel gyakorlatilag járhatatlanok.

NINCS FOGYATÉKOS TÁRSADALOM

A Médiaunió Alapítvány idei kampányának középpontjában a fogyatékos emberek állnak, de a kampánynak fő célja, hogy a nem-fogyatékosokat szólítsa meg. A Médiaunió szeretné láthatóvá tenni azt a láthatatlan, de nagyszámú kisebbséget, akikkel az utcán csak elvétve találkozunk. A cél: olyan változást elérni a fejekben, aminek eredményeképp minél többen gondolnak arra, hogy munkájuk eredménye legyen értékes és használható egy fogyatékos ember számára is.

Fontos cél az is, hogy a fogyatékos emberek ne ütközzenek akadályokba munkavállaláskor, iskolaválasztáskor – hiszen nem csak alapvető jogaikról van szó, de az egész hazai társadalom érdeke a minél teljesebb integráció. Ahogy a fogyatékos emberek fogalmaznak: „Nincs fogyatékos társadalom és ép társadalom; egy társadalom van.”

VIDÁM ÉS TUDATFORMÁLÓ

A Médiaunió Alapítvány idei társadalmi célú kampánya arra buzdít, hogy a lehető legtöbben ismerjék meg a fogyatékos emberek mindennapjait, az akadályokat, amelyekkel gyakran feleslegesen kell küzdeniük. A Kerülj közelebb! kampányban ezért szerepel Görög Zita modell-színésznő, Bárdos András újságíró, és Kiss Tibor, a Quimby együttes frontembere is: hivatásuk elismert képviselőiként arra hívják fel a figyelmet, hogy a fogyatékosság nem szabad, hogy meghatározza bárkinek a sorsát. A kampány első szakaszában őket láthatjuk a hazai média által pro bono felajánlott hirdetési felületeken.

„Ez egy olyan kampány, ahol azt mutatjuk be, hogy minden ember egyforma: egyikük ilyen, másikuk olyan problémával küzd; de mindannyian küzdünk valamilyen problémával. Szerintem egy ilyen kampány tudatformáló lehet.” – mondta el Bárdos András a társadalmi célú reklámfilm forgatásán.

„Nagyon sokszor a társadalmi célú üzenetekről szóló reklámfilmek nyomasztóra sikerülnek és ezeket nem is szívesen nézik az emberek, inkább elkapcsolnak. A Kerülj közelebb! kampány filmjeiben az a nagyon jó, hogy vidámak.” – tette hozzá Görög Zita a forgatáson.

„A vakokról szóló filmet egyik koncertünkön és utána forgattuk, a film kedvéért az utolsó dal alatt napszemüvegben voltam. Igyekeztem átérezni azt, amit a fogyatékos emberek kérnek tőlünk, nem-fogyatékosoktól: számítson a teljesítményük és ne az, amit ők másképp kényszerülnek csinálni. Remélem ebben segítenek ezek a reklámfilmek.” – mondta Kiss Tibor, az éjszakába nyúló forgatást követően.

KERÜLJ KÖZELEBB!

Kroll Zsuzsa vak érdekvédelmi vezető, Bovier György kerekesszékes blogger, Nemes Norbert siket vizilabdázó és Krajcsovicz Rita autista kislányával, Szonjával együtt vállalták, hogy megmutatják mindennapjaikat az érdeklődőknek. Ők már elérhetők a kampány weboldalán, a www.keruljkozelebb.hu–n, és a kampány Facebook oldalán is.

„Olyan kampányon dolgozunk, aminek segítségével személyes kapcsolat alakulhat ki a fogyatékos és nem-fogyatékos emberek között. Úgy hisszük, hogy a megismerkedés eloszlatja az előítéleteket, elindítja a párbeszédet. Nem szeretnénk viszont ezen a ponton megállni: ösztönözzük azt is, hogy akinek van ideje, módja minél egyszerűbben segíthessen vagy dolgozhasson együtt fogyatékos emberekkel. Nagyon fontos a cselekvés-szintű bevonódás, hiszen a közöny leginkább így törhető meg.” – mondták el a kampány tervezői, a Próbakő Kommunikáció és a CarbonGroup kommunikációs ügynökségek szakemberei.

A Kerülj közelebb! kampány plakátjaival és filmjeivel szeptembertől találkozhat a nagyközönség, a szereplőkkel a www.keruljkozelebb.hu oldalon lehet kapcsolatba lépni, de a kampány későbbi szakaszaiban felbukkannak majd szélesebb nyilvánosság előtt is.

SOKAN DÖNTÖTTEK ÚGY, HOGY SEGÍTENEK

Minden felületet, ahol a kampány megjelenik, ingyen bocsátottak a téma rendelkezésére. Az idei Médiaunió-kampányon több mint száz ember dolgozik. A Médiaunió Alapítvány munkáját közel 50 civil szervezet és számos önkéntes támogatja (köztük fogyatékos és nem-fogyatékos munkatársak).