Heroes of Might and Magic 4

Hosszu éjszakák... Végtelennek tünö csaták... A sötétben halkan zug egy gép. A háttérböl halk zene szol... Meleg van. Megint elvesztettem egy csatát, egy hadsereget, egy höst! Gyorsan! Vissza kell vágom, de erre már nincs eröm. Majd a következö körben...

Remélem már rájöttetek, miröl is irtam. Nem másrol, mint a Heroes 3-rol. Ez volt az a játék, mely sok-sok napon / éjszakán át odaszögezte játékosok ezteit a monitor elé. Sok kiegészitön keresztül vártuk a folytatást, és végre a 3DO megáldott minket ezzel a csodával! A neve: Heroes of Might and Magic IV.!

Mikor hosszu utánajárás végén kezemben tarthattam ezt a 2CD-d, furcsa érzés töltött el. Egyrészröl örültem, mivel elég sokat hallottam, olvastam a játékrol, és mind a grafikai ujirások, mind a harcrendszer változása érdekessé tette, hogy megnézzem mégis mire jutottak a fiuk! Másrészröl viszont féltem attol, hogy tulságosan bonyolult lesz a játékmenet, és igy hiába a sok ujitásnak, játszhatatlan lesz az uj rész. Mindegy! Most végre itt van, és akkor is megnézem! Gép be - CD be - Install indit - Install kész - Játékot indit...

Halk zörej a winchester felöl, és már megy is a film. 3DO - felirat jelenik meg, mely után közvetlenül az introt izgulhatjuk végig. :-) A látvány gyönyörü. Már Heroes elözö részében is tetszett az aláfestö szöveg. Most ez még jobb lett! Például, mikor a kampányok között válogatunk, a szövegek összemosodnak. Ezt ugy kell érteni, hogy ha kiválasztunk egy kampányt, akkor egy nöi vagy férfi hang elkezdi mondani az elözményeket. Ha visszalépünk és egy másikat kezdünk hallgatni, akkor az elözö csak fokozatosan halkul el. Közben persze szol a zene! Na de ne ugorjunk ennyire elöre!

Miután vissza sikerült szerelnünk az ámulattol leesett állunkat a helyére, nézzük meg mit tartogat a fömenü. Sokat nem változott, a bal oldalon egy kép és a Heroes 4 felirat, a jobb oldalon pedig a szokásos gombok.
Single player: itt lehet kampányt inditani, vagy csak egy "gyors" menetet játszani a gép ellen. Ja, és itt lehet 1 gépen többen játszani is!
Multiplayer: Na ez itt nincs. Gomb van és ha rákattintok "Töltsd le a frissitést" szintü felirat jelenik meg. :-(
Hall of Fame: magáért beszél! :-)
Options: itt lehet (végre) felbontást állitani, hangeröt szabályozni, és azokat a beállitásokat elvégezni, amit már a harmadik részben is lehetett.
Quit: Ezt fogjuk a legkevesebbet használni. :-)

Miután mindent beállitottunk kezdhetjük is a játékot! Már szembe is tünik a legnagyobb változás. Hát igen! Gyönyörü egy grafika! Csodálatos vizesések, animált tárgyak, ELÖVilág! Madarak repkednek, koborlo csapatok, melyek ránk is támadnak ha látják, hogy seregünk gyenge!

Na de vissza a képernyöre. A jobb oldalon kaptak helyet az irányitáshoz szükséges opciok. Térkét, höseink, váraink és azok elhelyezkedése a térképen, nyersanyag készletünk, stb. A vár kinézete is sokat változott! Uj dolgot épithetünk, és azt hogy várunk milyen fejlett, már nem csak akkor tudhatjuk meg ha belépünk, hanem már a külsö megjelenése alapján is megsaccolhatjuk. A várban lehetöségünk van hösöket, harosokat toborozni, karavánokat inditani (uj opcio), varázsigéket tanulni, stb.

A harcosok végre nem csak hetente egyszer jönnek, hanem naponta (Nagyobb egységeknél két-három naponta) 1-3 lény. Hösöket hetente egyszer vehetünk váranként. Ezzel végre meg lett oldva, hogy a hétvégéken már-már lincshangulatot idézö várainkban nem kell többet várakoznunk. (Ez a megfogalmazást! :-)) Másik ujitás hogy a csapatban nem köztelezö höst raknunk. Bár ekkor fennáll a veszély, hogy ellenfelünk höse átállitja harcosainkat az ö oldalára. Másik véglet, hgoy nem csak egy hös lehet a csapatban, hanem 2-3, vagy akár az egész banda! Szval igy végtelen sok variácionk van seregünk összeállitására.

Még nem esett szo a hangokrol, és a játék alatt szolo zenéröl. Az elözö részhez képest ez a része a programnak semmit nem változott! Az zene és a hangok egyszerüen tökéletesek! Gyönyörüen megszerkesztett dallamok, és kiválo hanghatások jellemzik a játékot. Igaz, ha nagyon sokáig játszunk a programmal (márpedig igen), egy idö után unalmasak lehetnek a zenék. Egyébként nincs semmi bajom velük.

A végére összegezném gondolataimat. A játéknak sikerült felülmulnia a harmadik részt, csak azt a fránya Multiplayert ne hagyták volna ki belöle, mert most ugy néz ki, mintha elkapkodták volna a készitést, és minél elöbb profitot akartak felmutatni. Viszont megmaradt az "egy gépen egymás ellen" tipusu játékmod, szoval lehet megint hajnalig ülni a haverokkal a gép elött!