Bloodline Champions

Nyilván nem kell már senkinek sem elmagyarázni, hogy a DOTA mégis micsoda és mit tud. Nos ez a játék ugyan első látásra mindössze a DOTA egy klónja, mégis szeretném rögtön az elején leszögezni, hogy ez nem egy szimpla mezítlábas kópia a Stunlock Studio tálalásában. Az alapötlet eredetileg néhány egyetemistától származott, akik projektként kezdtek bele a ma már ingyenes játékká avanzsálódott „házifeladatba”, mely a Beta állapotból kilépve egyesen az ESL Series-be került. Így ennek fényében immár azt is nyugodtan kijelenthetjük, hogy pro-gaming-re alkalmas.

Pörgősebb, mint a Warcraft III mod, nincsenek számolgatások, egyszerűbb átlátni a csatákat. Nem arról szólnak a meccsek, hogy minél hamarabb szintet lépjünk, mivel egészen egyszerűen itt nincs ilyen. Legalábbis karaktereink nem lépnek szintet, mint ahogy nem kell tárgyakat sem keresgélni, sőt nem kell több száz creepet leölni, hogy valamihez elegendő pénzhez jussunk, és ha elhalálozunk, sem büntet minket a játék, pillanatok alatt visszakerülünk a csatába. A fejlesztők részéről ugyanis az elsődleges cél az volt, hogy egy könnyen átlátható, gyors, mégis taktikus játékot hozzanak létre. A kezdők sincsenek jelentős hátrányban, hiszen az alapokat nagyon gyorsan és egyszerűen el lehet sajátítani, ráadásul az első sikerélmény sem várat magára sokat. Már rögtön a tutorial alatt rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a játéktól, melyek a későbbiekben sem fogynak el, sőt inkább csak szaporodnak. A jól átgondolt achievement résznek hála mindig akad valami kis jutalom az igyekezetért, mely ily’ módon természetesen további buzgalomra ösztönöz. Mindezeken felül szinte meglepetésként ér, ha példának okáért felveszünk valakit barátlistánkra és nemcsak pontot kapunk, de egy megtisztelő "Super Friendly" címet is, melyet természetesen minden irántunk érdeklődő megtekinthet a továbbiakban a profilunkon. Emellett a pontok is jól jönnek, ezeket ugyanis a többi karakter feloldására vagy új skinek, fegyverek vásárlására költhetünk el.

 Összefoglalva és pontosítva egy kicsit az eddigieket a Bloodline Champions egy ingyenesen játszható online player vs. player arena, melynek sajátsága, hogy rövid, heves harcokat biztosít legfeljebb tíz résztvevővel a két csapatban. Beletanulni egyszerű, jól teljesíteni azonban kihívás, így mind a „casual player”, mind pedig a „hardcore gamer” típus megtalálja a zsánerét. A játék különlegessége a fejlesztőgárda szokatlan ötletének köszönhető. A Bloodline Champions ugyanis nem az esélyekről szól, semmi random elem vagy kritikus sebzés. A győzelemhez csak az egyéni ügyesség vagy a jól összehangolt csapatmunka segíthet hozzá. A változatosságot a különböző térképek és játék módok szavatolják, melyek mindegyike eltérő taktikát igényel, közös vonás mindössze egy van: egységben az erő. A varázslatok egyenesen az egér által jelölt pont felé röppennek, míg az ellenfélnek lehetősége van eltáncolni előlük, amennyiben képes rá, így tehát minden a játékosok képességein és éberségén múlik. Mana nem szerepel a játékban és a várakoztatási idő rövidsége is garantálja, hogy folyamatos legyen az intenzív, adrenalinfűtötte akció.

Az elmondottakon túl a játék sokban hasonlít a DOTA-hoz, mint első ránézésre kiderült, azonban orvosolta annak hibáit. A szintlépés (illetve annak hiánya) meglehetősen megkavarja a játékot. A Warcraft III modban az elején ugyebár mindenki első szintű karakterként kezdett, ám az ellenfél legyilkolásáért (is) kapott tapasztalati pontot, amiből így az a csapat, ahol az első gyilkos volt, szintbeli előnyhöz juthatott, ami rosszabb esetben a játék végéig megmaradt. Ez a helyzeti előny gyakorta frusztrálóvá tette a játékot, mitöbb, néha teljesen értelmetlenné is a vesztésre álló csapat számára. A Bloodline Champions esetében ez nem probléma, mivel nincsenek szintek. Válogathatunk a karakterosztályok közül, és azon belül is választhatunk még egy hőst.
A négy osztály a következő:

Tank: aki irdatlan sok sebzést képes elviselni, viszont meglehetősen lassú, ráadásul ellenfeleivel sem éppen pillanatok alatt végez.
Meele damage: aki gyorsan, nagy sebzést képes bevinni, és eléggé mobilis ahhoz, hogy bárkit utolérjen, lekaszaboljon, majd elfusson a bosszúra éhes csapattársak elől.
Ranged damage: aki messziről operál és az alap egy ellenfél ellen használható támadásai mellett rendelkezik területre ható képességgel is.
Healer: aki kevés sebző képességgel rendelkezik ugyan, mégis a csapatot támogató karakterként szó szerint életet menthet.

Minden karakterosztályban van öt féle hős, akik különböző képességekkel rendelkeznek, noha nagyjából ugyanazok a lehetőségeik. (támadó képességek, az ellenfél lassítása, saját maguk gyorsítása, védekezés) Jól átgondolt, az egyensúly érdekében kompromisszumokat kötő rendszer, mely nem megy a változatosság kárára. Mindenki meg fogja találni azt a karaktert, amellyel igazán jól érzi magát és a játékstílusához legjobban passzol, azaz sikeres vele.

Egy másik alapvető különbség a DOTA-hoz képest a valósidejű harc irányítása. A Bloodline Champions-ben a hangsúly az egérrel való célzásra került. Karakterünket a W-A-S-D gombokkal navigálhatjuk, és az éppen felhasznált támadás az egér irányába történik. Ez így elsőre talán szokatlan, de egy szemléltető példa talán magyarázattal szolgál:

A tutorial alkalmával még nem mi választunk karaktert, hanem kapunk egy igazán aranyos kis jószágot, akit Igniter-nek hívnak és a Ranged damage osztályba tartozik.(a hölgyek figyelmét felhívnám rá, hogy kistermetű kománkat öltöztetni sem utolsó móka.) Képességei főleg a tűzzel állnak kapcsolatban, ha pedig megnézzük az alap támadását, melyet a bal egérgomb egy kattintásával tudunk előhozni, előkerül egy csinos tűzlabda, mely arra felé megy, amerre az egérrel mutatunk, persze csak bizonyos távolságon belül. Egy másik különösen kedvelhető képessége segítségével pedig ellenfeleinknek adhatunk ízelítőt abból, hogy milyen kellemes dolog a padlófűtés, ez ugyanis egy tűzkitörést idéz elő a talpuk alatt, megadott körben. Ha az ehhez tartozó gombot megnyomjuk, akkor pont ott sikerül elérni a kívánt hatást, ahová épp az egérrel mutattunk. A célzást egy kör segíti elő, mely jelzi, mely területre hat majdan varázslatunk. A gyakorló oktatás további részét meghagynám a tutorialnak, mely érthető és részletes magyarázattal szolgál mindenütt.

Nagy előnye még ezeken felül a játéknak, hogy igazán gyorsan zajlanak a meccsek. Míg például a DOTA-ban egy „mindössze” negyven percig tartó mérkőzés már gyors játéknak számít, addig itt ennyi idő alatt 3-4 meccset is játszhatunk, így szaporodik a potenciális sikerélmények száma. A 10-15 percig tartó küzdelem alatt végre nincs olyan érzésünk, hogy inkább szeretnénk már valami mást csinálni és alapvető szükségleteink kielégítésének azonnali igénye sem teszi elviselhetetlenné az utolsó perceket. Ennyi idő alatt még nem csökken az intenzív koncentráció, és ha vesztettünk egy meccset, hát irány a következő, gyors vereség után nincs is jobb vigasz, mint egy gyors győzelem.

A győzelemre pedig három féle különböző módban nyílik jelenleg lehetőségünk:

- Arena mód:  1 vs 1 -től 5 vs 5 -ig kínál opciókat a játék. Itt az a csapat nyer, amelyiknél az utolsó ember marad talpon.

- Capture The Relic (Flag) mód: nyilván nem igényel különösebben hosszú magyarázatot a dolog: egy világító Relic-et kell elvinnünk a bázisunkra, hogy pontot szerezzünk.

- Conquest mód, mely már némiképpen érdekesebb. Az előre kijelölt két kontroll pont feletti ellenőrzésért megy a harc. Az elhullott bloodline-ok, vagyis hőseink viszonylag gyorsan respawn-olnak, egészen addig, amíg az ellenfél meg nem szerzi mind a két pontot. Ettől a pillanattól fogva viszont már nem éledünk automatikusan újra, csak társaink hozhatnak vissza minket, vagy választhatják azt a lehetőséget, hogy gyorsan foglalnak egy pontot. Kerek egy percig kell megtartani a fennhatóságot ahhoz, hogy győzelmet arassunk. Sőt, amennyiben mind a két pont uralmunk alatt áll tehát az ellenfél nem tud újraéledni és ez alatt irtjuk ki őket, akkor még ezt az egy percet sem kell kivárni, hogy bezsebelhessük a megérdemelt pontot.

Említést érdemel a "boltrendszer", mely első ránézésre nagyon meredek árakkal rendelkezik (most egy új bloodline nyitása 17.000 coin-ba kerül), ám ha megnézzük, mennyire gyorsan peregnek a harcok és mennyi "blood coint"-t kapunk meccsenként, azt mondhatjuk, hogy elég hamar vásárolgathatunk. Viszont ha minden kötél szakad, és semmiképp nem bírunk várni, akkor vehetünk egy csomagot igazi pénzért, ami tartalmazza a karaktereket, vagy egy olyan csomagot, ami blood coin-t ad, hogy elkölthessük a boltban. A Shop széles választékban kínál fegyvereket és ruhákat kedvenceinkre, melyek tényleg csak a kinézetet módosítják, a harcértéket nem. Akinek pedig ez sem volna elég, az jó pénzért választhat magának új portré képet vagy beszerezhet egy megtisztelő címet a profiloldalára, hogy még egyedibbé tehesse megjelenését.

Hibák tekintetében jól teljesít a játék, ugyanis ilyesmikkel nem találkozunk túl sűrűn. Átgondolatlanság viszont még akad néhány helyen. Ilyen kellemetlen eset például, amikor a profil oldalunkon, vagy a League lapon vagyunk, nem látjuk a liga állását, így kénytelenek vagyunk megjegyezni a liga számát, és kikeresni a hozzá tartozó tabellát. Körülményes ezen kívül a feketelista is, ahová a kellemetlen trollkodókat pakolhatnánk. Összességében azonban sokkal inkább érződik, hogy a folyamatos fejlesztések és extra tartalmak állandó megújulást hoznak, így szolgáltatva hosszútávon is szórakozást. A fejlesztők ígérete szerint, nem lesz a későbbiekben sem semmilyen tartalom korlátozva, hogy azt csak valódi pénzért lehessen megvásárolni, mindent el lehet majd érni a játék valutájával, legfeljebb valamit több játék és küzdelem árán.

A magas minimumkonfiguráció meglepő, viszont tesztelés közben volt alkalmam kipróbálni egy integrált Intel videokártyával és 1 GB RAM-mal ellátott gépen is. A tapasztalat nem valami fényes: elfut rajta, de nagyjából diavetítésként. Így már érthető, hogy miért látható a játékban is az ALIENWARE logója, és mellé a szöveg, hogy "ALIENWARE gépeken fut a legjobban". Ha más nem ez igazolja, hogy szükséges hozzá a megfelelő technikai felkészültség, noha ezt a játék grafikája nem támasztaná alá, mint követelményt. A tapasztalat azt mutatja, hogy elsősorban a RAM az érzékeny pont, ugyanis élvezhetetlenül lelassul, ha nem kapja meg a makacsul követelt 1 GB-ot. Valamelyest segíthet azonban a VSync kikapcsolása a sebesség növelésének érdekében, ugyanis mint ahogy az a játékstílusból következik, igencsak sokat számít, hogy milyen gyorsasággal fut, mivel a reakcióidőn múlik szinte minden. (Hasznos lehet még az is ha a feladatkezelőben magasabbra állítjuk a prioritását, hiszen csak ablakban fut, így ezzel is némi FPS-t takaríthatunk meg.) Remélhetőleg az optimalizálást már tervbe vették a nagybecsű fejlesztők, mivel egy kicsit kisebb erőforrásigény nem ártana, ha azt szeretnék, hogy széles körben elterjedjen. Azt ugye nem kell részletezni a Warcraft-nak is ez az előnye. Legfeljebb abban az esetben, ha pro-gaming-re fejlesztették, akkor lehet arra számítani, hogy a játékosoknak már úgyis megvan a gépük hozzá.


Mivel ingyenes, és egy segítőkész közösség vár minket, mindenképpen azt mondom, hogy egy próbát megér. Költségek nélkül is profi játékot kapunk. Ha pontozni kellene, akkor a Bloodline Champions 7/10-et kapna tőlem, de csak azért nem 8-at, mert még sok lehetőség rejlik benne, és a folyamatosan érkező extráknak köszönhetően lehet majd magasabb pontszámra is értékelni később.

Gépigény:

Minimum:

  • Intel Pentium 3.2 GHz CPU (vagy egyező teljesítményű AMD)
  • nVidia vagy AMD/ATI video card with 128MB RAM and Shader Model 3 támogatással (GeForce 6000 széria vagy ATI HD2000 széria)
  • 1GB RAM Windows XP-n, 2GB RAM Windows Vista/7-n Windows XP SP3, Windows Vista vagy Windows 7 Direct Sound audio eszköz
  • *ATI X1000 szériának limitált a támogatottsága

Ajánlott:

  • Dual Core CPU
  • nVidia vagy AMD/ATI videokártya 256MB RAM-mal és Shader Model 4 támogatással (GeForce 8000 széria vagy ATI HD2000 széria)
  • 2GB RAM Windows XP, Vista, vagy Windows 7
  • Direct Sound audio eszköz