Colin McRae Rally 2005

Teszt
Nem sok fiatalnak adódik alkalma valódi versenyautó kormánykereke mögé ülni és végigvezetni egy raliszakaszt, érezni az ezzel járó izgalmakat. Akik nem lehetnek egy valódi versenycsapat tagjai, a játéktermekben felállított konzolokon vezethetnek egy-két futamot, ezáltal virtuálisan bizonyíthatják vezetési tudásukat. Tudják ezt a játékprogramokat kiadó cégek is, és évente több versenyautó-játékot dobnak piacra. Az F1-es, a körpályás Nascar és Indycar, valamint a GT vagy raliversenyek között mindenki megtalálhatja a tetszése szerinti versenytípust.
Az egyik ilyen számítógépes játékszoftver egy szimuláció, a skót Colin McRae világhíru WRC-raliversenyzo (World Rally Championship) nevével ellátott sorozat ötödik része. A CMR 05 nem egészen egy év alatt készült el a Codemasters fejlesztocégnél, kijavítva a CMR 04-es részben fellelt hibákat és új versenyautókkal bovítve a kínálatot. Az elozo részekhez viszonyítva ez most nem egy ízig-vérig raliszimuláció. Megtalálható benne az arcade-játékok egy-két karakterisztikus része. Az egyik szembeötlo példa, noha 34 versenyautó szerepel a listán, hogy a játék kezdetén csupán nyolc közül válogathatunk, a többi le van zárva. Ezeket az autókat csak akkor használhatjuk, ha a versenyeken jó eredményeket érünk el. Minél nehezebb szintu ralin gyozünk, annál jobb kocsi használatára kapunk engedélyt.
A Colin McRae Rally 2005 egyik újdonsága egy kezdo raliversenyzo karrierjének építése, míg az elozo részekben a skót ralimestert, Colin McRaet alakítottuk. A játék kezdetén a versenyzo alsókategóriás versenyeken indul, majd lassan fejlesztve a vezetési technikáját, mind feljebb kerül a ranglistán, nehezebb versenyeken léphet fel, végezetül pedig a WRC-hez hasonló pályákon vezetheti a vagyont éro versenyautókat, amilyeneket a valódi ralikon is hajtanak.
A versenypályák kilenc ország területén vannak elhelyezve, helyszínenként pedig nyolc szakasz van. A spanyol ralit aszfaltos utakon vezetjük, Nagy-Britanniában a pályák leginkább sáros vagy erdei utakon vannak kijelölve, a görögországi versenypályák pedig nagyon megviselik a versenyzoket, de a jármuveket is. Az ausztrál és amerikai utak alapja salakos, sok port nyelnek a versenyzok, a japán rali a legvizesebb, esos idoben aszfalton, a svédországi etápok havas tájakon keresztül vezetik a versenyzoket, Finnországban pedig dimbes-dombos foldesutakon kell kivívni a minél jobb eredményt. A németországi pálya a legváltozatosabb, egymást váltják az aszfaltos regionális utak és a szoloültetvények között, valamint a gazdasági területeken át vezeto földesutak. Az út menti tájak grafikája aprólékosan kidolgozott, realisztikus, ám a versenyt nézok még mindig mozdulatlanok, ezen a grafikai megoldáson van még javítanivaló. Sajnos a pályák elég rövidek, egy kis gyakorlás után a pályaszakaszokat 3-4 perc alatt végigvezethetik a játékosok.
A kocsik listáján kilenc kategóriájú autó közül választhatunk. Megtalálhatók a négykerék-meghajtásúak (Subaru Impreza, Ford Focus, Mitsubishi Lancer...), a kétkerék-meghajtásúak (Citroen Saxo, VW Polo...), a hátsókerék-meghajtásúak (Lancia Stratos, Ford Siera...), az elsokerék-meghajtásúak (Renault Clio Sport, VW Golf GTI...) és a jól ismert B-csoport (Audi Quatro, Peugeot 205, Ford RS...). A CMR 2005-ben az autók listája ki lett bovítve terepjárókkal (Land Rover, Mitsubishi Montero, Nissan Pickup...) és spéci kategóriával (VW Beetle, Ford Escort, Mini Cooper...). A tapasztalt és türelmes játékosok az autók tuningolásával és különbözo alkatrészek fejlesztésével erosíthetik autójukat, melyek hozzájárulhatnak a jobb eredmény eléréséhez. Változásokat eszközölhetünk a motoron, fékeken, felfüggesztésen, váltószekrényen és a kipufogón. E bütykölés hosszadalmas munka, de játék közben, ha megfeleloen végeztük el a beállításokat, észrevehetoen befolyásolja autónk irányítási lehetoségeit. A kocsik elég élethuen mozognak a pályákon, ezért, ha túltuningoltuk a kocsi paramétereit, hasznavehetetlen járgánnyal kell versenyeznünk, ami sokszor csak az elso árokig vagy fáig tart.
A versenyautók vezetése realisztikusnak mondható, de egy gamepad vagy kormány még élvezetesebbé teheti a játékot. A látószöget beállíthatjuk úgy, hogy az autó elülso szélvédojén át lássuk az utat (ez a nehezebb megoldás), vagy pedig úgy, hogy felülrol láthassuk a autót és a versenypálya környékét. Ütközéskor kocsink kisebb-nagyobb mértékben roncsolódik, igaz néha nem éppen annyira, mint amekkora az ütközés ereje, így a pályaszakaszokat még a roncsokkal is be tudjuk fejezni. Ebben a CMR-részben az idojárási viszonyok nagyban befolyásolják a versenyautók irányítását: esos idoben észrevehetoen nehezebb, a nedves és amellett sáros úton megfeleloen irányitani az autót, míg a hóval borított pályán kiszámíthatatlanul viselkedik a jármu.
A CMR 2005 játszható multiplayer módban vagy hálózatba kötött számítógépeken (LAN). Az autók számát egy pályán nyolcra korlátozták a fejlesztok, a konkurens versenyautóknak csak a szellemképe látható az úton, ami kezdetben zavarólag hathat. Minél közelebb kerülünk a szellemautókhoz, annál átlátszóbbak, nem szükséges kerülgetni oket, csak keresztülhajtunk ezeken az autókon. E megoldással nem kell az ellenfelet figyelni, jobban koncentrálhatunk a pályára, jobb eredményt érhetünk el.
A játéknak nincs nagy gépigénye, egy 2 GHz-es CPU, 512 MB rendszermemória, 128 MB-os középkategóriás grafikai kártya is elegendo az élvezetes játszáshoz, de az adrenalinszint fokozására ajánlott beszerezni egy gamepadot vagy kormányt.

Nyomtatás
Joomla SEF URLs by Artio